וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן של מרקל: האם הימין הקיצוני יתחזק בבחירות המקומיות?

הבחירות הנערכות בשלושה מחוזות בגרמניה, נחשבות למעין משאל עם על דרך התמודדותה של הקנצלרית עם משבר הפליטים. על פי הסקרים, מפלגת הימין הקיצוני צפויה לזכות בהישג חסר תקדים - דבר המצביע על אכזבת האזרחים מהתנהלותה של מרקל עם השטף

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

אחרי עשר שנים בתפקיד, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עומדת היום (ראשון) לאחד המבחנים המשמעותיים בתקופתה בשלטון. בחירות מקומיות ייערכו היום בשלושה מחוזות, ובמדינה רואים בהן כמשאל עם על התמודדותה של מרקל ומפלגתה עם גל הפליטים ששטף את גרמניה והגיע כבר ליותר ממיליון ומאה אלף בני אדם.

החשש הגדול של מרקל הוא שתחזיות הסקרים יתממשו ומפלגת הימין הקיצוני "שינוי לגרמניה" (AfD) תצבור כוח משמעותי. דבר זה יראה למעשה כי האזרחים מאוכזבים מהדרך שבה התנהלה מרקל מול משבר הפליטים, דווקא באחד מהרגעים המשמעותיים שבו היא זקוקה לתמיכת העם, כאשר היא מקדמת הסכם בין טורקיה והאיחוד האירופי לפתרון המשבר. רבים טוענים כי ההסכם שנחתם בין האיחוד האירופי וטורקיה הוא צעד מאוחר מדי, ושמרקל קידמה אותו רק כדי לצבור הון פוליטי.

עוד כתבות בנושא:
פעילת זכויות אדם מדנמרק הסיעה מהגרים - והורשעה בהברחת בני אדם
מסר לאיחוד האירופי: טורקיה תקלוט "אלפי מהגרים – לא מיליונים"
נחסם נתיב הפליטים המרכזי: בבלקן סגרו את הדלת בפני המהגרים

אנגלה מרקל יוצאת מהפגישה עם ראשי האירוגרופ, יולי 2015. רויטרס
לקראת תבוסה בבחירות בשלוש מחוזות? מרקל/רויטרס

על פי הסקרים, מפלגתה של מרקל, "המפלגה הנוצרית-דמוקרטית הגרמנית" (CDU) אמנם תישאר המפלגה הגדולה ביותר במחוז סקסוניה-אנהלט שבמזרח גרמניה. עם זאת, ה- AfD צפויה לזכות ל-20% מהקולות – הישג ענק בהתחשב בעובדה שבסקרים מלפני חצי שנה היא זכתה ל-5% בלבד, ולפני שנה היא כמעט והתפרקה. במחוז זה הממשלה מורכבת מה-CDU והסוציאל דמוקרטים, הרכב זהה לזה של הממשלה במדינה. עם אכן הסקרים יתממשו, יתכן שמפלגות אלה ייאלצו להתאחד עם מפלגה שלישית כדי שיהיה להן רוב.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נציג מפלגת הימין הקיצוני AfD במחוז סקסוניה-אנהלט שבגרמניה מצביע בבחירות המקומיות, מרץ 2016. רויטרס
נציג ה-AfD במחוז סקסוניה-אנהלט מצביע/רויטרס

במחוז באדן-וירטמברג, שם מפלגתה של מרקל היא הגדולה ביותר, היא עשויה להיות מובסת בפער קטן על ידי מפלגת הירוקים. במחוז השלישי, ריינלנד-פאלץ המרוץ הוא צמוד ולא ניתן להכריע. גם בשני מחוזות אלה צפויים להיכנס נציגים מה-AfD. כישלון בלפחות שני מחוזות יחשב למכה עבור מרקל. במהלך עצרת בחירות שנערכה אתמול היא נשאלה בנוגע לדרך התמודדותה עם התוצאות הצפויות, ואמרה: "אני מחזיקה אצבעות".

ההגירה היה לנושא מרכזי בקמפיינים של המפלגות לקראת הבחירות הגורליות, שזכו לכינוי "סופר סאנדי", בדומה לבחירות המקדימות הגורליות בארצות הברית "סופר טיוזדיי". הקמפיין של ה-AfD כלל את הסיסמאות: "לאבטח את הגבולות", ו"עצרו את כאוס מבקשי המקלט". מנהיגת ה- AfD פראוקה פטרי כבר מתכוננת לקראת הבחירות לבונדסטאג ב-2017, ומתכנת להכניס נציגים למוסד בפעם הראשונה.

בחירות מקומיות בשלוש מדינות בגרמניה, מרץ 2016. רויטרס
מצביע בבחירות/רויטרס

הפליטים התקבלו תחילה באהדה בגרמניה. תושבים עמדו בתחנות הרכבת וחילקו להם בובות ובקבוקי שתיה, ומרקל אמרה כי הם ייתקבלו בברכה. אך עם הזמן עלתה ההתנגדות לשטף, ומפלגות ימין קיצוני הרדומות החלו להתחזק. אט-אט התגברו אירועים אלימים כמו הצתות והפגנות אלימות נגד פליטים שהובלו על ידי התנועה הקיצונית "פגידה". אחד האירועים שהתסיסו את ההמונים הוא אירוע התקיפה ההמונית בעיר קלן בערב השנה החדשה, אז התלונו מאות נשים כי הוטרדו מינית בידי פליטים שיכורים באחת הכיכרות המרכזיות בעיר.

ההסכם עם טורקיה, במסגרתו יושבו פליטים למדינה בתמורה לסיוע כספי מהאיחוד, אמנם כבר גובש, אך עדיין יש לחתום על הסכם סופי בפסגה שתיערך ב-18-17 בחודש. רבים במדינה טוענים כי מרקל החלה לפעול באופן רציני נגד הפליטים מאוחר מדי. בנוסף, גורמים מהשמאל במדינה אומרים כי מרקל מעלימה עין ממצב הפליטים הקשה בטורקיה, בעוד מימין תוקפים אותה על הכוונה לאפשר לאזרחים טורקים להיכנס לתחומי האיחוד ללא ויזה – דבר שלטענתם יוביל לגל מהגרים מהמדינה.

בחירות מקומיות בשלוש מדינות בגרמניה, מרץ 2016. רויטרס
פתקי ההצבעה בבחירות הגורליות/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully