וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תזמינו גם את דאעש?": ויכוח סוער בקיבוץ בצפון בשל הרצאת שוברים שתיקה

10.3.2016 / 8:11

שלושה מחברי קיבוץ שער הגולן ארגנו מפגש של הארגון, העוסק בעדויות של לוחמים מהשטחים. תכנון המפגש במבנה ציבורי עורר זעם רב, ובסופו של דבר הוא בוטל. אחד המארגנים: "מי שמאמין בצה"ל לא חושש מהביקורת עליו"

עריכה: ניר חן

ויכוח סוער שהתנהל לאחרונה בקיבוץ שער הגולן שבעמק הירדן הביא לביטול מפגש חברים עם נציגי ארגון "שוברים שתיקה", שהיה מתוכנן להתקיים היום (חמישי). התנגדות רחבה שהתעוררה בקיבוץ ולוותה בעצומה הביאה להחלטה לבטל את המפגש, ומזכירות הקיבוץ תתכנס כדי לדון אם לקיימו בתאריך אחר.

לפני כחודש הודיעו שלושה חברי הקיבוץ כי נציגי הארגון הוזמנו לדבר בקיבוץ. מדובר במפגש במתכונת קבועה, שבה נציגי הארגון מספרים על שירותם הצבאי בשטחים ועל "מה זה בעצם שליטה צבאית על אוכלוסייה אזרחית ואיך היא נראית בשטח", כפי שנכתב במודעה. המפגש תוכנן להתקיים בחדר האוכל של הקיבוץ.

לאחר תליית המודעה על לוח המודעות, החלה להתעורר תרעומת נגד המפגש בקיבוץ, שהוקם על ידי תנועת "השומר הצעיר", ושבאופן מסורתי היה מזוהה עם מפלגת מפ"ם ועם הצד השמאלי במפה הפוליטית בישראל. המודעה נתלשה שלוש פעמים ואף נכתבו בשוליה הערות כמו "האם תזמינו גם את חנין זועבי, או את דאעש?"

כנס שוברים שתיקה אוניברסיטת תל אביב, 17 בינואר 2016. ראובן קסטרו
"סתמו לנו את הפה". פעילות שוברים שתיקה באוניברסיטת תל אביב/ראובן קסטרו

אביב לשם, חבר הקיבוץ וממארגני המפגש, אמר כי הופתע מעוצמת ההתנגדות ומהיקפה. "יש תחושה שסתמו לנו את הפה, לא ל'שוברים שתיקה'", אמר. לדבריו, "דמוקרטיה היא לא רק שלטון הרוב, אלא גם זכות המיעוט להשמיע דעה מאתגרת ושלא בקונצנזוס. קשה לי להסביר איך ניתן למנוע מפגש עם לוחמי צה"ל שנקראים לשרת במילואים, אך אינם יכולים לדבר".

לשם סיפר כי הופתע בעיקר "מהפחד הגדול לשמוע סיפורי עדות שבהם שזורה ביקורת על צה"ל". לשם, ששירת כלוחם בלבנון ובשטחים, אמר כי הוא יודע שצה"ל צבא מוסרי וקפדן בכל הקשור להתנהגות כלפי אוכלוסייה אזרחית. "דווקא משום כך חשוב לדעתי להאיר על מקרים חריגים. כדי להשתפר עוד יותר", הסביר. "ל'שוברים שתיקה' חשיבות רבה לדמותו של צה"ל. גם לי יש ביקורת על 'שוברים שתיקה' ואומר להם אותה במפגש. כי מי שמאמין בצה"ל לא מפחד מביקורת עליו".

חבר הקיבוץ יעקב כהן היה אחד ממתנגדי המפגש. הוא תלה על לוח המודעות עצומה שבה עלתה התנגדות לקיומו של המפגש במבנה ציבורי-קהילתי. "לא אהבתי מלכתחילה את הרעיון שהם הוזמנו אלינו, אך אני לא יכול למנוע מפגש כזה בבית פרטי", אמר. "קיומו של האירוע במבנה ציבורי, משמעותו ששער הגולן הוא שהזמין אותם באופן ציבורי, ולכך אני מתנגד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

על העצומה שארגן חתמו לדבריו 170 חברים, ולדעתו יש נוספים שתומכים בה. את התנגדותו ל"שוברים שתיקה" הוא נימק בכך שמדובר ב"ארגון שחצה את הקווים. הם קרובים ל-BDS. כל עוד מתנהל שיח פנימי בין אנשי הארגון לצה"ל, זה נערך בגבולות הדמוקרטיה. ברגע שהם פנו החוצה, לאירופה ולשאר העולם, מבחינתי הם אינם בני ויכוח יותר. הם יצאו מחוץ לגבולות הוויכוח".

לנוכח הוויכוח שהתעורר פרסמו מארגני האירוע הודעה שלפיה הם "ערים ומודעים לרגשות העזים שהתפרצו בעקבות הזמנת נציגי ארגון 'שוברים שתיקה' למפגש בשער הגולן". לדבריהם, "בתוך קהילתנו אנחנו חיים, חשוב לנו שמירת שלום הבית, גם בעת חילוקי דעות".

הוויכוח הוביל לשינוי המתכונת לשיתוף הציבור בדיון וקיום פאנל דוברים בנושא "השירות ב'שטחים' – חוויות ודילמות אישיות ולאומיות". מארגני האירוע הזמינו את כל מי שמעוניין לבוא ולהשתתף בפאנל ולדבר. "אנחנו יודעים שהחברה בשער הגולן ברובה המכריע פלורליסטית וערכית דיה על מנת לאפשר שיח פתוח וסובלני גם בנושאים רגישים. אנחנו מזמינים לבוא, להשמיע ולשמוע, לבקר, להתווכח, לכעוס, להסכים", כתבו בהזמנה החדשה.

"אזרחי ישראל מוכרחים להביע עמדה"

ההזמנה החדשה לוותה בכותרת שציטטה את המשפט המפורסם של הפילוסוף הצרפתי, וולטר: "איני מסכים למילה מדבריך, אך אהיה מוכן להיהרג על זכותך לומר אותם". ואולם, גם שינוי המתכונת לא פייס את המתנגדים. "ברגע שנשב את על הבמה, זה כמו מתן לגיטימציה", הסביר כהן. "אני לא אשב איתם על אותה במה", הבהיר.

בעקבות ההתנגדות הוחלט כי המפגש שתוכנן להיערך מחר יבוטל, ומזכירות הקיבוץ תתכנס כדי לדון ולהכריע בסוגיה אם הקיבוץ יסכים כי המפגש עם "שוברים שתיקה" ייערך במבנה ציבורי במועד חדש. כהן ולשם הבהירו כי יקבלו את החלטת המזכירות. עם זאת, כהן אמר שברור לו שיש מיליטנטים ממנו. "אני פועל בגבולות הדמוקרטיה", הבהיר.

עמדת המדרון ששומרה כאתר היסטורי בקיבוץ שער הגולן, נובמבר 2015. מאיר ועקנין, מערכת וואלה! NEWS
"מאמינים בדמוקרטיה". שער הגולן/מערכת וואלה! NEWS, מאיר ועקנין

למרות העימות שהתעורר, שני הצדדים סבורים כי עלה גם דבר חיובי מהוויכוח הערכי בקיבוץ. "אני שמח שהתעורר בשער הגולן ויכוח ודיון, ושהקיבוץ לא מתעסק רק בתוך עצמו, אלא גם בסוגיה של סדר היום הישראלי. המציאות הישראלית מותחת גבולות ויוצרת קונפליקטים. זה הפתיע אותי, ועם זאת אי מבין שאירועים קשים מתפרשים בצורות שונות". גם כהן רואה הכרח כאזרחי ישראל להביע עמדה. "אנחנו אנשים פוליטיים וחיים במדינה שלנו. יש לנו דעה ויש לנו בנים שמשרתים בצבא. אנחנו לא מתעסקים רק בענייני הפרטת הקיבוץ", אמר.

מזכירת הקיבוץ, עינת אפשטיין, אמרה כי מתוקף תפקידה לא יכלה להתעלם מהביקורת הציבורית נגד הזמנת "שוברים שתיקה", ארגון הנתון במחלוקת, ואירוח חבריו במוסד רשמי של הקיבוץ. "אני מאמינה בדמוקרטיה שלנו. ביקשתי שנדון בנושא במזכירות הרחבה, ומה שיוחלט שם יכובד על ידי הצדדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully