וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הלחץ הציבורי: האם המשרד להגנת הסביבה חוזר בו מתמיכתו בהרחבת בז"ן?

7.3.2016 / 21:42

כמה ימים אחרי שעמותת אל"ס ביקשה מהיועמ"ש לפתוח בחקירה נגד בכירים במשרד להגנת הסביבה, בעקבות חשיפת וואלה! NEWS על הסתרת מידע אודות הזיהום במפרץ חיפה, הביע המשרד התנגדות להרחבה. זאת, נטען, בעקבות מידע חדש שהגיע לידיו

עריכה: ניר חן

בתום שמונה שנים של מאבקים סביבתיים, המשרד להגנת סביבה הביע אתמול (ראשון) את התנגדותו להרחבת מתחם בז"ן שבמפרץ חיפה. זאת, שלושה ימים לאחר שעמותת אל"ס (אזרחים למען סביבה) ביקשה מהיועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה נגד בכירים במשרד להגנת הסביבה, בעקבות חשיפת וואלה! NEWS על הסתרת מידע על אודות זיהום האוויר במפרץ חיפה.

במהלך הדיונים של ועדות התכנון בתכנית לאורך השנים, הביעו פעילי סביבה תרעומת כלפי המשרד להגנת הסביבה על תמיכתו בתשלובת המפעלים המזהמים ביותר בארץ. הודעת המשרד מגיעה בימים שבהם צפויה ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה להכריע אם לאשר באופן סופי את הרחבת מתחם בז"ן, או שמא לקבל את התנגדויות תושבי חיפה והארגונים הסביבתיים ולהחזיר את התכנית, המעוררת סערה ציבורית, לדיונים מחודשים בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בחיפה.

עוד כתבותב נושא:
סערת הזיהום בחיפה: לראשונה - מפעל של בז"ן בסכנת סגירה
"יש כאן יותר חולי סרטן, למה מחכים?": דיון סוער על הזיהום בחיפה
ליצמן: "פועלים לפנות את מכלי האמוניה עוד לפני דברי נסראללה טרללה"

בתי הזיקוק בחיפה, פברואר 2016. ערן גילווארג
ימים קריטיים לתכנית להרחבת מתחם בז"ן. בתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

המשרד שיגר אתמול מכתב למועצה הארצית לתכנון ובנייה, שבו הוא הביע את התנגדותו להרחבה. זאת בשל מידע חדש לכאורה שלא הובא קודם לידיעתו. "בהמשך לישיבה שהתקיימה ב-28 בינואר, שבה הציגו נציגי בז"ן את נתוני חישוב הבנייה הקיימת ואת בקשתם לגבי בנייה עתידית, נמצאנו למדים לראשונה אודות בקשתם לתוספת 20% בנפח האחסון של חומרי גלם, תוצרי ביניים ותוצרים סופיים", כתבה נורית שטורך, סגנית מנהל מחוז חיפה לעו"ד סילביה רביד, יו"ר ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה בירושלים.

שטורך הסבירה כי בז"ן לא פירטו לגבי המבנים שיקימו אם תאושר ההרחבה. "לאורך כל הטיפול בתכנית, צרכים אלה לא באו לידי ביטוי וטענת החברה הייתה כי אין לה ידע בשלב הכנת התכנית והליכי אישורה לגבי מתקנים שברצונם להקים", נכתב.

לדברי שטורך, "מידע חדש זה נגלה לעיננו לאחר החלטת הביניים של ועדת הערר בעקבות העררים שהוגשו. ברצוני להביא לידיעת הוועדה, כי המשרד להגנת הסביבה מתנגד לתוספת זו של מיכול". מהצגת הדברים עולה, לטענתה, כי מדובר בתוספת משמעותית של מכלי אחסון דלקים, שתגרום להגברת פליטות של חומרים אורגניים נדיפים, ביניהם גם בנזן, חומר שנפלט מנפט, "שהוא מסרטן ודאי בבני אדם, זאת גם לאחר התקנת אמצעים לצמצום פליטות". לסיכום מכתבה, הדגישה שטורך כי "מצב זה נוגד את החלטת הוועדה המחוזית חיפה לאישור התכנית וכן את הצהרת בתי זיקוק לוועדת ערר כי הם מקבלים את העיקרון של אי תוספת פליטות".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

השר גבאי בחודש שעבר: "לא מרחיבים את בתי הזיקוק, זו אגדה"

בריאיון שהעניק השר להגנת הסביבה אבי גבאי לאולפן וואלה! NEWS לפני כחודש, בעקבות הדלפת נתוני מחקר אפידמיולוגי על הקשר בין זיהום האוויר בחיפה לתחלואת התינוקות באזור, חזר השר והביע את תמיכתו בתכנית. "לא מרחיבים את בתי הזיקוק. זאת אגדת עם. ההרחבה של בתי הזיקוק מגיעה מתוך הצורך שלהם להסדיר את תכנית בניין העיר של כל המתחם", אמר גבאי. "אמרנו שמבחינתנו אנחנו מסתכלים על כל המתחם כמקשה אחת ומודדים את סך פליטות זיהום האוויר מכל המתחם. ולכן, למרות שאפשר לבנות 20% יותר, הם יצטרכו לרדת בהיקף הפליטה. הם יכולים לבנות שם רק משרדים ומחסנים לצורך העניין".

ליאורה אמיתי, מנכ"לית עמותת אל"ס, הביעה פליאה לגבי השינוי בעמדת המשרד. "לאחר שנים שבהן בכירי המשרד מקדמים את התכנית להרחבת בז"ן, מביאים את התכנית לאישור בוועדה המחוזית ולא מתנגדים לה, מפזרים אמירות שקריות על בז"ן, שכביכול עומד בתקנים וכמעט אפילו נלחמים על תכנית ההרחבה של בז"ן, בוועדת הערר במועצה הארצית לתכנון ובנייה – פתאום מסתבר שיש כביכול מידע חדש?", אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS.

היא הוסיפה: "הרי ללא כל הפעילות של הארגונים והתושבים, התכנית הייתה יוצאת לדרך ובז"ן היו גדלים פי שלושה. מצער לגלות שרק לאחר מאבק נחוש לחשיפה של העובדות בוואלה! NEWS ואחרי הפנייה שלנו ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה נגד בכירים במשרד, פתאום 'יש מידע חדש'".

ביום חמישי האחרון פורסם תחקיר וואלה! NEWS על הסתרת מידע מהציבור בדבר עשרות חריגות בשיעורים של עשרות עד מאות אחוזים בפליטות המזמים, מארובות שלושה מתוך ארבעת מפעלי תשלובת בז"ן בין השנים 2014-2012. זאת, בניגוד להצהרות המשרד והשר גבאי לאורך החודשים האחרונים, שלפיהן המפעלים במפרץ חיפה אינם חורגים מהתקנים.

המשרד להגנת הסביבה: "לא חלה כל תפנית בעמדתנו"

לטענת המשרד להגנת הסביבה, לא חלה כל תפנית בעמדתו. "התנגדנו ואנחנו ממשיכים להתנגד לכל הרחבה בפליטות מבז"ן. חידדנו את מה שתמיד אמרנו מאחר שראינו כי בז"ן ניסו לייצר מציאות שונה בדיון האחרון בוועדת הערר", נמסר.

לגבי הצהרותיו של השר גבאי באולפן וואלה! NEWS, נמסר כי השר אמר עשרות פעמים כי המשרד לא מתנגד להרחבה כל עוד מדובר בתוספת של משרדים ומחסנים. עוד נמסר כי לצד כל אלה הדגיש השר גבאי כי המשרד מתנגד לכל תוספת בפליטות שתגביר את זיהום האוויר.

מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה: "במסגרת הדיונים בתכנית ההסדרה הודיעה קבוצת בז"ן שהיא תגביל את הגידול ללא יותר מ-20% בלבד, כולל נפחי אחסון שעד אז לא היו מוגבלים. יש להדגיש שוב כי במסגרת תכנית ההסדרה בז"ן התחייבה שלא להגדיל את הפליטות מהמתחם והתוכנית תאפשר להחליף מתקנים ישנים במתקנים חדשים ונקיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully