וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב חשיפת וואלה! NEWS: פנייה ליועמ"ש לחקור הסתרת נתוני הזיהום

3.3.2016 / 17:50

עמותת "אזרחים למען הסביבה" פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לפתוח בחקירה נגד בכירים במשרד להגנת הסביבה, בגין הסתרת מידע בנוגע לזיהום במפרץ חיפה. "העובדה שעובדי ציבור משקרים הפכה לנורמה, אבל היא עדיין לא חוקית". דיון באולפן

צילום: ערן גילברג עריכה: ניר חן

עמותת "אזרחים למען הסביבה" (אל"ס) פנתה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בצעד חסר תקדים, בעקבות חשיפת וואלה! NEWS הבוקר (חמישי) על הסתרת מידע בנוגע לזיהום האוויר במפרץ חיפה, בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד שורה של בכירים ועובדי ציבור במשרד להגנת הסביבה. זאת, בשל מה שהגדירה העמותה כ"חשד לעבירות הפרת אמונים ואי מילוי חובה רשמית בקשר למחדל הטיפול בזיהום הסביבתי במפרץ חיפה".

נציגי העמותה מסרו את דרישתם במכתב למנדלבליט, שזכה לתמיכתם של חברי הכנסת יעל כהן פארן, דב חנין, תמר זנדברג וקארין אלהרר. הבוקר נחשף כי בניגוד להצהרות הפומביות של בכירים במשרד להגנת הסביבה, כי המפעלים בחיפה לא חרגו בשנים האחרונות מתקני איכות האוויר, במרץ 2015 הוציא המשרד התראות לשלושה מתוך ארבעת המפעלים שבמתחם בזן בחיפה בגין עשרות חריגות מהצווים האישיים בפליטת מזהמים מארובות במפעלים, שחלקם מסכנים את בריאות הציבור.

מוקדם יותר היום נחשף כי לידי וואלה! NEWS הגיעו מסמכים שעליהם חתום מנהל מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה, החושפים כי שלושה מארבעת המפעלים שבמתחם בז"ן, הידוע כתשלובת המפעלים המזהמת ביותר בארץ, חרג עשרות פעמים מהתקנים שנקבעו לו בצווים האישיים גם בשנים 2014-2012. שיעור החריגות שנמצאו בדיגומים שנערכו בארובות המפעלים נע בין עשרות למאות אחוזים בחומרים שביניהם כאלה המחלישים את המערכת החיסונים ומעלים את הסיכון לחלות בסרטן, במחלות לב, במחלות בדרכי הנשימה ובמחלות ילדים כדוגמת ברונכיטיס ועלייה בהתקפי אסתמה.

עוד בוואלה! NEWS:
סערת הזיהום בחיפה: לראשונה - מפעל של בז"ן בסכנת סגירה
"יש כאן יותר חולי סרטן, למה מחכים?": דיון סוער על הזיהום בחיפה
ליצמן: "פועלים לפנות את מכלי האמוניה עוד לפני דברי נסראללה טרללה"

בתי הזיקוק בחיפה, פברואר 2016. ערן גילווארג
"בכירי המשרד הקפידו להציג את המפעלים כטלית שכולה תכלת". בתי הזיקוק במפרץ חיפה/ערן גילווארג
"אנחנו מקווים שעוד גופים יפנו ליועץ המשפטי, ושעובדי ציבור יזכרו עבור מי הם עובדים"

"עוד בימיי כמנכ"לית מגמה ירוקה ואחר כך גם כמנכ"לית הפורום הישראלי לאנרגיה, נתקלתי בפקידות שמובילה תהליכים והחלטות הרות גורל ממניעים נסתרים ובניגוד לאינטרס הציבורי", מסרה ח"כ כהן פארן, בהתייחסות למכתב שהועבר ליועץ המשפטי. "לאחרונה אף קראתי לחקירה פרלמנטרית לבחינת הכשלים שהובילו לתחלואה הגבוהה בחיפה. משלא התקבלה בקשתי, אין מנוס מלפנות ליועץ המשפטי לממשלה לערוך בדק בית ולחקור את בכירי המשרד".

עו"ד ג'מילה הרדל, מנהלת המחלקה המשפטית של עמותת אל"ס, הוסיפה: "עבירה של הפרת אמונים היא עבירה חמורה, לא רק כאשר מדובר במקרים של שוחד ומעילות כספיות. העובדה שעובדי ציבור משקרים או מסתירים מידע כנראה הפכה לנורמה במדינה, אבל היא עדיין נורמה לא חוקית". לדבריה, "כאשר ההתנהגות של העובדים האלה אף גורמת לפגיעה במהלכים ציבוריים או אפילו פגיעה בציבור עצמו ובבריאותו, יש מקום להפעיל את הוראות חוק העונשין ולהבהיר לפקידים האלה ואחרים שמדובר בהתנהגות פסולה שהציבור לא ימשיך לשתוק כלפיה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
סריקה
הפגנת תושבי חיפה על זיהום האוויר בעיר, 2 בפברואר 2016. ערן גילווארג
"רק סערות תקשורתיות וציבוריות גדולות משנות את המצב". הפגנת מחאה בחיפה, לפני כחודש/ערן גילווארג

"המחדל המתמשך במפרץ חיפה, שאנחנו נאבקים עליו כבר שנים, הביא אותנו למסקנה חסרת תקדים: עלינו כאזרחים מוטלת האחריות לעשות מעשה ולא רק לדבר", הוסיפה ליאורה אמיתי, מנכ"לית העמותה. "הגיע הזמן שעובדי ציבור יחזרו לפעול לטובת האינטרס הציבורי. אנחנו מקווים שעוד גופים יפנו עם ראיות נוספות ליועץ המשפטי, שהנושא ייחקר ושעובדי ציבור יזכרו בעקבות כך עבור מי הם עובדים".

"למצג השווא יש השפעה מכרעת על מצב הזיהום במפרץ"

במכתב שהעבירו אמיתי והרדל, ציינו: "ההפרות באות לידי ביטוי בדיווחים של הבכירים לוועדות רשמיות ולתקשורת, בכל הנוגע לעמידה בתקנים של איכות הסביבה על ידי המפעלים הגדולים במפרץ חיפה, ובראשם המפעלים של קבוצת בזן. בדיווחים הנ"ל הקפידו בכירי המשרד להגנת הסביבה להציג את המפעלים כטלית שכולה תכלת וטענו באופן נחרץ כי המפעלים עומדים בתקנים, וכי הפחיתו לאחרונה את הזיהום בעשרות אחוזים. יודגש שהטענה הזאת סותרת בעליל את הנתונים העובדתיים שמחזיק בהם המשרד להגנת הסביבה ואשר מראים שורה של חריגות קשות מהתקנים, ואשר בגין חלק מהם פתח המשרד להגנת הסביבה בהליכי אכיפה פנימיים ואף הוגשו כתבי אישום בחלק מהמקרים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"דיווחים שקריים הוצגו בפני ועדות רשמיות". המכתב שהועבר למנדלבליט/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטענת העמותה, דיווחים אלה הועלו, בין היתר, בפני המועצה הארצית לתכנון ובנייה, שדנה בעררים על התכניות להרחבת מתחם בתי הזיקוק, וכן בפני מספר וועדות בכנסת שדנו בנושא זיהום האוויר בחיפה והתחלואה שנגרמת מכך. במכתב הודגש כי "הדיווחים השקריים של הבכירים לפיהם 'המפעלים עומדים בתקנים' הוצגו בפני ועדות רשמיות, אשר להחלטותיהן יש השפעה מכרעת על מצב הזיהום הסביבתי באזור מפרץ חיפה ועל אופן הטיפול בו".

מנהלות העמותה התייחסו במכתבן גם להשפעה של "מצג השווא של בכירי המשרד" על מקבלי ההחלטות בערי מפרץ חיפה ובמשרד להגנת הסביבה, וטענו כי הוא "מייצר מצב של 'עניינים כרגיל', שרק סערות תקשורתיות וציבוריות גדולות כמו זו שמתחוללת בחודש האחרון משנה אותם". כדוגמה לכך, הן ציינו תכניתו של השר אבי גבאי להפחתת הזיהום במפרץ חיפה, שהוכרזה לפני כחצי שנה, מתמקדת בזיהום מתחבורה, וכמעט ולא עוסקת בתעשייה.

השר להגנת הסביבה אבי גבאי, ראש עיריית חיפה יונה יהב ושר הבריאות יעקב ליצמן, ישיבת מועצה בעניין זיהום האוויר בחיפה, 2 בפברואר 2016. ערן גילווארג
"לא לשים רגליים למאבקים של הציבור". השר גבאי, לצדו של שר הבריאות וראש עיריית חיפה, לפני כחודש/ערן גילווארג

חברת הכנסת קארין אלהרר, המכהנת כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה, הביע גם היא תמיכה במהלך. "יותר מדי זמן שהמדינה מברברת את עצמה על הזיהום בחיפה ובינתיים, תושבי המפרץ משלמים בחייהם", מסרה. "עולים פה דברים חמורים ביותר שדורשים בדיקה מעמיקה ויסודית של המשרד להגנת הסביבה ונקיטת צעדים חריפים נגד מי שלא עשה את עבודתו כראוי".

לדבריה, "השירות הציבורי, על כל בכיריו ואגפיו, אמור לדאוג לאזרחי מדינת ישראל ולפקח על הנעשה, ולא לשים רגליים לעבודת הממשלה ולמאבקים החשובים של הציבור. אני מצפה שהנושא ייבדק בהקדם ושהגורמים המקצועיים ינקטו בצעדים המתאימים כנגד מי שלא פעל כמצופה. כל יום שאנו מזניחים את הנושא הזה ומשאירים אותו מאחור, הבעיות במפרץ רק מחריפות".

"הניסיון להלך אימים על אנשי המשרד אינו ראוי"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "עמותת אל"ס כמו תמיד מחפשת כותרות. המשרד הכיר בזיהום ובעודף התחלואה ונוקט צעדים נרחבים במסגרת תכנית לאומית כוללת במפרץ חיפה. די להזכיר שאותם אנשי מקצוע שאותם היא תוקפת הגישו כתבי אישום נגד מנכ"ל בזן לשעבר ושורה של בכירים. הניסיון להשפיע על עבודתם ולהלך עליהם אימים אינו ראוי ואינו מוצדק. אנו פועלים בשקיפות מלאה ובשיתוף הציבור במהלכינו, ונמשיך לעשות זאת ביתר שאת כדי שתושבי מפרץ חיפה יוכלו להתגורר בסביבה טובה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully