וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאס"א: הבצורת במזרח התיכון – החמורה ביותר זה 900 שנים

מחקר חדש של מדענים שאספו נתונים מרחבי הים התיכון מעלה כי תקופת הבצורת שהחלה בשנת 1998 קשה יותר ושונה מתקופות דומות בעבר. "ברור שהייתה לכך תרומה משינוי אקלים שנגרם על ידי בני אדם", הסביר אחר מהחוקרים

נהר שיבש באזור אמהרה, אתיופיה, פברואר 2016. רויטרס
"חריגות שיוצאות מתחום ההשתנות הטבעית". נהר שיבש באזור אמהרה שבאתיופיה/רויטרס

הבצורת במזרח התיכון היא החמורה ביותר זה 900 שנים – כך עולה ממחקר חדש של סוכנות החלל האמריקנית נאס"א שפורסם אתמול (שלישי), ומתייחס לאזור קפריסין, ישראל ושטחי הרשות הפלסטינית, ירדן, לבנון, סוריה וטורקיה. המדענים בסוכנות מצאו כי הבצורת הנוכחית, שהחלה בשנת 1998, היא הקשה ביותר שעברה על האזור בתשע המאות האחרונות. הנתונים על היסטוריית האקלים התקבלו מבחינת טבעות בגזעי עצים באזור.

במסגרת המחקר, מלבד זיהוי השנים היבשות ביותר, צוות החוקרים הצליח למפות את האזורים שבהם הייתה בצורת במאות האחרונות, ובכך לאפשר הבנה מעמיקה יותר של הסיבות שגרמו לכך. מטרתם של המדענים היא לבודד את הגורם האנושי להחרפת מקרי הבצורת, במסגרת מבצע נרחב ליצירת מודלים ממוחשבים של האקלים בהווה ובעתיד.

עוד בוואלה! NEWS:
עמקים קפואים ובורות יוצאי דופן: כך נראה הקוטב הצפוני של פלוטו
לקראת נדידת האביב: העגורים באגמון החולה פתחו ב"אימוני טיסה"
"הפצצה המתקתקת של חיפה": נסראללה מגבה את תרחישי הבלהות

יובש בגשר בקה שעל נהר פו, איטליה, פברואר 2016. AP
תנאים הפוכים מצפון אפריקה. יובש בעמק בקה שבאיטליה/AP

"אם נסתכל על האירועים האחרונים ונתחיל לראות חריגות שיוצאות מתחום ההשתנות הטבעית, נוכל לומר באופן ברור כי נראה שלאירוע כזה או אחר, או לסדרת אירועים, הייתה סוג מסוים של תרומה משינוי אקלים שנגרם על ידי בני אדם", הסביר בן קוק, אחד ממובילי המחקר ומדען במכון גודארד לחקר החלל של נאס"א. קוק ועמיתיו לקחו דגימות של גזעי עצים מרחבי האזור, והשוו אותן לדגימות מספרד, דרום צרפת ואיטליה.

מנתוני המחקר עולה כי בין השנים 1100 ו-2012, היו תקופות שונות של בצורת ברמות שונות, שתואמות את המידע ההיסטורי הקיים. עם זאת, הבצורת הנוכחית באזור יבשה יותר בשיעור של 50% מהתקופות היבשות ביותר ב-500 השנים האחרונות, ובשיעור של 20-10% מהבצורות הקשות ביותר של 900 השנים האחרונות. עוד נמצא כי תנאי בצורת נוטים להופיע בכל מזרח אגן הים התיכון באותה העת, אולם התנאים בצפון הים התיכון – יוון, איטליה, צרפת וספרד – נטו להיות הפוכים מאלה שבחופי צפון אפריקה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שדה יבש בכפר בוסקורה, מרוקו, פברואר 2016. רויטרס
"תקופת הבצורת האחרונה שונה ממה שראינו בנתונים בעבר". שדה יבש באזור קזבלנקה, מרוקו/רויטרס

"הים התיכון הוא אחד האזורים שיש לגביו הסכמה כוללת, שיתייבש בעתיד בשל שינוי האקלים", הסביר יוחנן קושניר, מדען במצפה כדור הארץ למונט-דוהרטי שבניו יורק. "המחקר מראה כי ההתנהגות בתקופת הבצורת האחרונה שונה ממה שראינו בנתונים בעבר", הוסיף, וטען כי המחקר הנוכחי יתרום לבניית מודלים אקלימיים מדויקים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully