וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוואתו של בן לאדן נחשפה: "השקיעו את כספיי בג'יהאד"

1.3.2016 / 14:15

חלק נוסף ממסמכים שנתפסו במהלך חיסולו של מנהיג אל-קאעדה לשעבר חושף, לדברי גורמים אמריקניים, את בקשתו האחרונה. הוא פירט כיצד להשקיע את 29 מיליון הדולרים שהחזיק בסודאן ופנה לאביו: "סלח לי אם טעיתי"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

מנהיג אל-קאעדה לשעבר אוסמה בן לאדן הדגיש במכתביו ובמסמכים אחרים כיצד יחולקו כספיו ונכסיו בשווי 29 מיליון דולר לאחר מותו, וביקש שרובם יושקעו בהמשך הג'יהאד העולמי. אחד המכתבים – חלק מ-113 מסמכים שנמצאו על ידי הכוחות האמריקניים המיוחדים במהלך הפשיטה שבה חיסלו אותו ב-2011 – תואר על ידי גורמי מודיעין אמריקניים כצוואתו האחרונה. סוכנות הידיעות רויטרס ורשת הטלוויזיה ABC קיבלו גישה בלעדית למסמכים הללו, שתורגמו מערבית והותרו לפרסום על ידי סוכנויות המודיעין האמריקניות. מסמכים רבים טרם פורסמו.

במסמך אחד, שנכתב בכתב יד ושלפי סוכנות המודיעין האמריקניות נכתב על ידי בן לאדן בסוף שנות ה-90, התווה כיצד לחלק את 29 מיליון הדולרים שבהם החזיק בסודאן. אחוז אחד מהסכום, כתב, יועבר למחפוז אל-וואליד, בכיר באל-קאעדה שכינויו היה אבו חאפז אל-מאוריטני. "הוא כבר קיבל 20 אלף עד 30 אלף דולרים", כתב בן לאדן. "הבטחתי לו שאתגמל אותו אם הוא יפיל את הממשלה בסודאן". בן לאדן התגורר בסודאן במשך חמש שנים כאורח רשמי של הממשלה, עד שהוא התבקש במאי 1996 לעזוב בעקבות לחץ של וושינגטון על הממשלה האסלאמית ששלטה אז בחרטום.

לקריאה נוספת בנושא
בנו של בן לאדן: "לתקוף את תל אביב, וושינגטון, לונדון ופריז"
מסמכי בן לאדן נחשפים: "יש להילחם בארה"ב ולא במשטרים באזור"

תצלומים של אוסמה בן לאדן במחבואו ההררי באזור טורה בורה - אפגניסטן, 1996. משרד המשפטים האמריקני, מערכת וואלה! NEWS
דאג למשפחתו. בן לאדן בתיעוד מהתקופה שבה שהה באפגניסטן/מערכת וואלה! NEWS, משרד המשפטים האמריקני

לפי המסמך, אחוז נוסף ממיליוני הדולרים הובטח לחבר לנשק אחר, למהנדס אבו אברהים אל-עיראקי סאעד, בעקבות הסיוע שנתן לחברה הראשונה שהקים בן לאדן בסודאן. מנהיג אל-קאעדה לשעבר הפציר במקורביו להשתמש ביתר הכספים כדי לממן מלחמת קודש. "אני מקווה שאחיי ואחיותיי ימלאו את בקשתי וישקיעו את כל הכסף שהשארתי בסודאן בג'יהאד, למענו של אללה", כתב.

במכתב שמתוארך ל-15 באוגוסט 2008, ביקש בן לאדן שאביו ידאג לאמו ולילדיו במקרה שהוא ימות לפניו. "אבי היקר: אני סומך עליך שתדאג לאמי ולילדיי ושאתה תמיד תדע היכן הם נמצאים ותסייע להם בנישואיהם ובצרכיהם", כתב. בפסקה האחרונה של צוואתו הוא ביקש מאביו מחילה "אם עשיתי משהו שלא אהבת".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
פרטים חדשים על החיסול: יועצי אובמה היו חלוקים. רויטרס
בן לאדן חשש מארה"ב. אובמה ובכירי הממשל צופים בפעולת החיסול, 2011/רויטרס

מסמכים אחרים ששוחררו חושפים את הדאגה שקיננה בקרבו של בן לאדן ושל מנהיגים נוספים בארגון ממרגלים בשורותיהם, מתקיפות של מל"טים וממכשירי מעקב שניטרו את פעולותיהם בזמן שארצות הברית הגבירה את המאמצים נגדם. באחד המכתבים, העביר בן לאדן הוראות לחברי הארגון שהחזיקו בבן ערובה אפגני וקרא להם להיזהר מהאפשרות שעל משלם הכופר הושמו אמצעי מעקב מתקדמים.

"הכרחי להיפטר מהמזוודה שבאמצעותה נשלח הכסף בשל האפשרות שיש בה מכשיר מעקב", הדגיש מי שהיה בזמנו הטרוריסט המבוקש ביותר בעולם במכתב שהעביר לאחד מעוזריו שכונה "שייח מחמוד". בהתייחסות מרומזת לכך שכלי טיס אמריקניים חגו בשמי האזור, הוא הבהיר כי אלו שמחזיקים בשבוי נדרשים להישאר בבית שהשכירו בעיר הפקיסטנית פשוואר ולצאת רק "ביום מעונן".

במכתב מ-11 במאי 2010 לסגנו דאז עטיה עבד א-רחמן, הפציר בו בן לאדם להיזהר מריאיון עם העיתונאי אחמד זיידן מרשת אל-ג'זירה. זאת מחשש שארצות הברית תוכל לעקוב אחר תנועתו דרך אמצעים שיושתלו בציוד של המראיין או באמצעות לוויין. "אתה צריך לחשוב על האפשרות שעיתונאים יכולים להיות תחת מעקב שלא אנחנו ולא הם יכולים לדעת עליו, בין אם מהקרקע ובין אם דרך לוויין", כתב.

מל"ט MQ-9 פרדטור. אריזונה. GettyImages
באותה תקופה הגבירה ארה"ב את תקיפותיה האוויריות. מל"ט אמריקני/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully