וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושב ההתנחלות שאליה הגיע אחד החיילים: "הוא היה לחוץ, הרגענו אותו"

1.3.2016 / 9:30

רכז הביטחון בכוכב יעקב הוסיף כי אנשיו זיהו אותו במהלך סריקות וטיפלו בו. התחקיר הצה"לי העלה כי שני החיילים שנכנסו בשוגג לקלנדיה תעו בגלל שילוב של שימוש באפליקציית "וויז" וחוסר ערנות. יעלון: "התגובה הייתה מהירה. צריך לדעת לנווט עם מפה". אולפן וואלה! NEWS

צילום: רוני כנפו עריכה: ניר חן

שני החיילים מיחידת עוקץ שתעו אמש (שני) ונכנסו בשוגג למחנה הפליטים קלנדיה קיימו נסיעה מנהלתית ועשו שימוש באפליקציית הניווט "וויז" (Waze) – כך עולה מתחקיר האירוע. השניים, שסביבם החלה התקהלות של פלסטינים שיידו לעברם אבנים ובקבוקי תבערה, נטשו את הרכב והתפצלו. בעקבות התקרית נכנסו כוחות גדולים של צה"ל למחנה הפליטים, שם חברו לאחד החיילים שהסתתר בחצר סמוכה. החייל האחר נמלט להתנחלות באזור.

כל העת התנהלו במקום חילופי אש כבדים בין כוחות צה"ל לחמושים פלסטינים, שבמהלכם נהרג פלסטיני ונפצעו חמישה שוטרי מג"ב, אחד באורח בינוני והשאר קל, ועוד שלושה פלסטינים, אחד במצב קשה ושניים במצב בינוני. העימותים נמשכו גם אחרי חילוץ שני החיילים מהאזור. בתום הערכת מצב שנעשתה בשטח, הנחה מפקד אוגדת יו"ש, תת-אלוף ליאור כרמלי, להכניס דחפור של צה"ל כדי לגרור את הג'יפ הצבאי שננטש בשטח והועלה באש.

שליו רצון, רכז הביטחון בהתנחלות כוכב יעקב, שאליה הגיע אחד החיילים שנמלטו מקלנדיה, סיפר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי עם קבלת הדיווחים על החיילים הנעדרים החל צוותו לערוך סריקות רגליות. "פתאום הוא התקרב אלינו, עצרנו אותו כדי לראות שלא מדובר בכוחות עוינים והוא הזדהה כחייל", אמר רצון. "הובלנו אותו לכניסה ליישוב, הרגענו אותו. הוא היה ממש לחוץ. טיפלנו בו, פרקנו לו את הנשק ואת המחסנית".

רצון העיד כי החייל סיפר שהוא עשה שימוש בנשק כשניסה לסמן היכן הוא נמצא. "הוא רצה שישמעו שיש ירי בוואדי". אחרי הגעתו להתנחלות החייל סיפר לרצון ולאנשיו כי "כואב לו הראש ושהוא חושש שיורד לו דם. הוא קיבל כמה מכות יבשות והתלונן על מכה ברגל. החובש הפלוגתי שהיה בגזרה טיפל בו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרכב הצבאי עולה באש במחנה הפליטים קלנדיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתחקיר האירוע עולה עוד כי מסיבה שעדיין נבדקת שני החיילים, שהיו חמושים בנשק, לא הבחינו כי הם נכנסים ללב מחנה הפליטים קלנדיה, המוגדר כאחד האלימים ביותר בגדה המערבית בשנה האחרונה. בשלב מסוים, זיהה אחד החיילים שילוט פלסטיני וצעירים פלסטינים מתגודדים ברחוב שבו נסעו. הנהג החליט להסתובב במקום כדי לחזור אל מעבר קלנדיה, אך ברגע זה, זוהה כחייל על ידי ההמון הפלסטיני שהחל לרגום אותו באבנים.

החייל שאותר בחצר סימן לחיילים באמצעות נשקו וכך אותר מיקומו. גורמים בשטח אמרו לוואלה! NEWS כי הדאגה הייתה בעיקר לחייל השני, שעמו נותק הקשר זמן ממושך. אחד הגורמים אמר: "התעשתות החייל ואומץ הלב שהוא הפגין מהרגע שנטש את הג'יפ מנעו אסון גדול. אירוע שבו נחטף חייל או נהרג חייל בתוך מחנה פליטים היה מצית אש בכל האזור".

בצה"ל מדגישים כי תחקיר האירוע טרם הסתיים וההערכה בזרוע היבשה היא שהסיבה לכך שהחיילים תעו הייתה שילוב של שימוש באפליקציית הניווט ושאננות. שילוב זה הוביל לחוסר הערנות של החיילים בכניסה למחנה הפליטים המסוכן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כוחות צבא פועלים במחנה הפליטים/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורמי צבא אחרים אמרו לוואלה! NEWS: "הנושא יתוחקר לעומק ויש לו השלכות מעבר לאירוע הנקודתי הזה. אין זו פעם ראשונה שאזרחים וחיילים תועים בגלל שימוש באפליקציה ולכן ייבדק מי שילח את החיילים לנסיעה, מי חתם על כרטיס הנסיעה ואם תודרכו לאפשרות הזו. ייתכן מאוד שבעקבות התחקיר יתקבלו החלטות שמשפיעות על נסיעות מנהלתיות ברחבי יהודה ושומרון".

שר הביטחון משה יעלון התייחס הבוקר לתקרית בכנס ניו טק לפיתוח יכולות צבא, תעופה והגנה מפני טילים, Military and Aviation Exhibition, ואמר כי "בסך הכול התגובה של הכוחות לסיום המצב הלא פשוט הזה, הייתה מהירה. נתחקר את האירוע לבירור טעויות. הם כנראה השתמשו בוויז. צריך להכיר את הדרך הקצרה מירושלים. צריך לראות מי שולח את המשימה. אני תמיד אמרתי גם כשנכנס השימוש בג'יפיאס. צריך לדעת איך לנווט עם מפה".

(עדכון ראשון: 8:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully