וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בכפר תבור: שכונה חדשה תיקרא על שמו של פואד בן אליעזר?

28.2.2016 / 18:44

לפני כ-20 שנה הוחלט במושבה שבגליל התחתון לקרוא לשכונת הבתים צמודי הקרקע על שם שר הבינוי והשיכון לשעבר, שסייע בפיתוח המקום. אלא שכעת, עם האשמתו בפלילים, מתנגדים התושבים ליוזמה: "זלזול בוטה ברשויות שלטון ואכיפת החוק"

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

(תחילת משפטו של בן אליעזר, בשבוע שעבר)

המושבה כפר תבור שבלב הגליל התחתון מתפתחת בשנים האחרונות בקצב מרשים, ובשנה האחרונה מוקמת בחלקה הצפון-מזרחי שכונה חדשה של בתים צמודי-קרקע, שמחזקת את מעמד היישוב כאחד המקומות האטרקטיביים בצפון. אלא שדבר אחד מעיב על הפרויקט ומעורר סערה במושבה השקטה: ההחלטה לקרוא לשכונה על שמו של השר לשעבר בנימין בן אליעזר, שהואשם בשורת עבירות שוחד והלבנת הון.

ההחלטה להנציח את שמו של פואד במושבה הוותיקה התקבלה כבר בשנת 1995, כשהפוליטיקאי הנמרץ שימש כשר הבינוי והשיכון. בטקס הנחת אבן הפינה לשכונה, לפני כ-15 שנה, הוכרז כי היא תיקרא "שכונת בנימין". שלט שהוצב אז במקום הסביר כי "בתפקידו כשר הבינוי והשיכון סייע בן אליעזר רבות לפיתוחה ובנייתה של כפר תבור", ולא נשמעה כל תמיהה מצד התושבים, וגם ברישומים הרשמיים של מדינת ישראל נקרא המקום "שכונת בנימין".

אלא שעם התקדרות העננה מעל ראשו של פואד והחשדות לפלילים נגדו, העלו שני חברי האופוזיציה המקומית במושבה בקשה לשנות את שם השכונה. בקשה זו התקבלה והוחלט כי השכונה תקרא "כרמי בנימין". כעת, עם הגשת כתב האישום נגד בן אליעזר, מבקשים כמה תושבים להסיר לחלוטין כל אזכור לשמו של השר לשעבר, ולקרוא לשכונה בשם "הכרמים".

עוד כתבות בנושא:
"כופרים באשמה": נפתח הדיון בפרשת בן אליעזר - בהיעדרו
השר לשעבר בנימין בן אליעזר מואשם בעבירות שוחד והלבנת הון
מקורבו של בן אליעזר: "הוא היה צריך להיות היום נשיא המדינה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלט שהוצב באזור שבו תוקם השכונה החדשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברת המועצה חנה לוי-אטלי, הקוראת לשנות את השם, ציינה כי "כל השכונות בכפר תבור נקראות על שם עצים: הרימונים, האלונים, השקמים והחרובים. מה פתאום קוראים שכונה בכפר על שם מישהו? אין שכונה על שם אנשים פרטיים. הרי הוא סייע בתוקף תפקידו כשר".

גם בתנועה לאיכות השלטון העלתה תמיהה על ההחלטה. מהתנועה נמסר כי "מעל לראשו של חבר הכנסת לשעבר בן אליעזר מרחפת עננה כבדה של חשדות למעשים פליליים מהחמורים שיכול לבצע נבחר ציבור, ואשר ייתכן שיטילו קלון בכל שנות פעילותו הציבורית. קריאת שכונה על שמו בעת הזו מהווה זלזול בוטה בחשדות הכבדים, ברשויות שלטון ואכיפת החוק ומעבירות מסר בעייתי ביותר לציבור רוכשי הדירות בשכונה המיועדת, ולציבור בישראל בכלל".

מליאה בכנסת בחירות לנשיאות, יוני 2014. נועם מושקוביץ
"סייע לפיתוחה של כפר תבור". בן אליעזר/נועם מושקוביץ

התנועה ביססה את התנגדותה באמצעות תקדים שאירע לפני ארבע שנים, אז ביקשו לקרוא למתחם הבורסה ברמת גן על שמו של ראש העיר דאז, צבי בר, נגדו היו תלויים חשדות לפלילים באותם ימים. לנוכח עתירתה של תנועת אומ"ץ הוציא בית המשפט המחוזי בתל אביב צו ביניים שאסר את ההנצחה. "לנוכח התקדים אשר נקבע עת ביטל בית המשפט את כוונת עיריית רמת גן לקרוא את מתחם הבורסה על שמו של ראש העירייה צבי בר, התנועה למען איכות השלטון בישראל קוראת למועצת כפר תבור לשקול בשנית החלטתה זו, ולהמתין עד אשר יתבררו החשדות כלפי מר בן אליעזר".

"לא ראוי להנציח שר שפעל מתוקף תפקידו"

ד"ר דורון נבות, מומחה לשחיתות פוליטית באוניברסיטת חיפה, הוסיף כי הרעיון ההתחלתי לפיו יש לקרוא לשכונה על שם שר מכהן הוא שגוי. "לא היה צריך לקרוא שכונה על שם שר מכהן", אמר. "זה מייצר מעין חליפין. השר יעשה משהו ואנחנו נרומם את שמו. זה כאילו תמורה. שר הרי צריך לעשות את תפקידו ומראש לא היה ראוי להנציח שם של שר שפעל מתוקף תפקידו. לא תקין ולא ראוי שיקראו רחובות על שם שרים. זה מעודד יחסים פוליטיים לא תקינים".

נוכח הויכוח המתעורר בכפר תבור אמר נבות כי "הנה סיבה למה לא היה זה הזמן לסכם את פועלו של השר. אם היו מחכים ולא מנציחים אנשים בעודם בחיים, כל עוגמת הנפש היתה נמנעת. עכשיו נוצר מצב בעייתי שבו כל החלטה שתתקבל, תגרום לעוגמת נפש". הוא הציע כי המועצה תפנה לתושבים והם יהיו אלו שיכריעו בסוגיה.

יוסי דולה, ראש המועצה המקומית כפר תבור, מסר בתגובה לדברים כי "לפואד זכויות רבות בכפר תבור וכאות תודה לפועלו נקראה השכונה בזמנו על שמו. קרוב לוודאי שכיום, כאשר לא מעניקים שם לאיש ציבור בחייו, לא היינו עושים זאת". הוא הוסיף כי הנהלת המועצה ניהלה שיחות בנושא, וגובשה הבנה כי אם יורשע פואד בבית המשפט, שם השכונה ישתנה ל"שכונת כרמים'". "חפותו של כל אדם עומדת לזכותו כל עוד לא הורשע", הדגיש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully