וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתרחבת ההסכמה בצה"ל להקמת נמל בעזה: "נדע להתגונן"

25.2.2016 / 13:27

גורמים בחיל הביעו תמיכה אך הזהירו בשיחות מקצועיות כי ללא פיקוח על הנמל, שאפשרות הקמתו נבחנת בימים אלו במועצה לביטחון לאומי, המקום יהפוך לקן טרור. בכיר חמאס: "התקדמות רצינית" בשיחות בין ישראל וטורקיה

עריכה: ניר חן

(דיווח לאולפן וואלה! NEWS על התנגדות שר הביטחון יעלון להקמת הנמל, אתמול)

מתרחבת ההסכמה בצה"ל: קצינים בחיל הים הביעו תמיכה ביוזמה להקמת נמל בעזה. עם זאת, הם הזהירו כי ללא פיקוח הדוק ומתמשך על נמל עזה, שאפשרות הקמתו נבחנת בימים אלו במועצה לביטחון לאומי (המל"ל), המקום עלול להפוך למוקד טרור. "נדע להתגונן מפני נמל ימי למרות מיקום האסדות ומתקנים אסטרטגיים", אמרו בשיחות מקצועיות.

בצה"ל חוששים בעיקר ממנגנון פיקוח חסר שיניים למניעת כניסת אמצעי לחימה וחומרים שעלולים לשמש למטרות טרור, כפי שמתרחש כיום ברצועת עזה. כך, למשל, הבטון שמיובא למטרות בנייה אזרחית משמש בין היתר לבניית מנהרות ומוצבי חמאס. בשנים האחרונות העמיק ארגון הטרור את פעילותו החד צדדית והרחיב את שובר הגלים מול חוף רצועת עזה – ללא אישור ישראל וחרף הביקורת של חיל הים.

לוואלה! NEWS נודע כי במל"ל נבחנו בשנים האחרונות כמה מנגנוני פיקוח על נמל עזה העתידי. מפקד חיל הים, אלוף רם רוטברג, שימש בעבר קצין מושאל במל"ל בעת שזו עסקה בנושא.

לקריאה נוספת:
מצור על עזה? פעילי טרור עוברים לסיני להילחם עם דאעש נגד מצרים
חמאס מורתע בעזה, אך חורש מזימות בגדה: מה אפשר ללמוד מנתוני שב"כ
הניה: "התקדמות במגעים בין ישראל וטורקיה בנוגע להקמת נמל בעזה"

אי מלאכותי בים מול עזה במרחק 4.5 ק?מ מהחוף, מודל שהוכן ע?י חברת נמלי ישראל, ינואר 2016. עמוד הפייסבוק של ישראל כץ, אתר רשמי
"נדע להתגונן". מודל לנמל ימי מול חופי עזה/אתר רשמי, עמוד הפייסבוק של ישראל כץ

תת אלוף ירון לוי, לשעבר ראש מטה חיל הים והשני בחשיבותו בחיל, היה הנציג הבכיר ביותר של חיל הים במל"ל. באחרונה הוא הודיע על יציאה לחופשת פרישה, בעקבות סבב המינויים האחרון בצמרת צה"ל. ראש המל"ל הנכנס, תת אלוף (במיל') אבריאל בר יוסף, שימש ראש מספן ציוד בחיל הים בתפקידו האחרון. במהלך עבודתו במל"ל תרם משמעותית לרכש הצוללות וספינות הסער, לכן טוענים גורמי ביטחון כי יהיו לו תובנות מקצועיות חשובות בהקשר הימי אם אכן יוחלט על הקמת נמל פלסטיני.

עם זאת, בכירים לשעבר בצה"ל מבקרים בחריפות מאחורי הקלעים את עצם קידום הרעיון בכלי התקשורת. לטענתם, אם יראו כי הרעיון קורם עור וגידים, הם יתבטאו פומבית נגד המהלך ויציגו את השלכות הדבר על ביטחון ישראל, כפי שהם רואים זאת.

מזג אוויר חורפי והצפות ברצועת עזה. 26 בינואר 2016.. AP
"ישראל מעוניינת להפחית את הלחץ על תושבי הרצועה". הצפות בעזה, בחודש שעבר/AP

שר הביטחון, משה יעלון, מתנגד נחרצות להקמת נמל פלסטיני. כך גם בשב"כ, שמזהיר כי מהלך שכזה עלול לפגוע במעמדו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ובשיטת הבידול בין עזה ליהודה ושומרון. גורמים במערכת הביטחון טוענים כי מי שייתכן שתכשיל את המהלך היא מצרים, שמתמודדת עם טרור פלסטיני וסיוע מצד אנשי חמאס ל"מדינה האסלאמית" (דאעש). לטענתם, לנמל ימי פלסטיני יש השפעות דרמטיות על חצי האי סיני.

בתוך כך, בכיר חמאס צוטט הבוקר (חמישי) בעיתון "אל-חיאת" הרואה אור בלונדון באומרו כי יש התקדמות רצינית בשיחות בין טורקיה וישראל בנוגע לנמל. לדבריו, חמאס החליט שלא לדבר על הנושא ולהותיר זאת לאנקרה. הוא הוסיף כי נראה שישראל מעוניינת להפחית את הלחץ על תושבי הרצועה והקל עליהם בכל הנוגע לתהליך השיקום, מחשש לפיצוץ בין הצדדים. מנגד, ישראל מעוניינת, לדבריו, בדריסת רגל טורקית ברצועה, בעיקר בכל הנוגע לתהליך השיקום ומימון הפרויקטים באזור.

השתתף בהכנת הידיעה: אבי יששכרוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully