וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהוראת הרמטכ"ל: לוחמים יצאו עם נשקם לחופשה בביתם

הוראת רא"ל איזנקוט נכנסה לתוקף אמש. נוסף על כך, הנחה כי יתודרכו כיצד נדרש מהם לפעול אם נתקלו באירוע ביטחוני. זאת, על רקע הביקורת שנשמעה על כך שסמ"ר ינאי ויסמן, שנרצח בפיגוע בסניף "רמי לוי" בשער בנימין, יצא לרגילה ללא נשק

צילום: רוני כנפו, רויטרס, דוברות מד"א, נאור כהן - חדשות צ.ב.מ; עריכה: שניר דבוש

(הפיגוע בשער בנימין, בשבוע שעבר)

הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, הנחה כי החל מאמש (שני) תעודכן הפקודה וכל לוחם ולוחמת בצה"ל יצאו עם נשקם לחופשה. נוסף על כך, הנחה כי יתודרכו כיצד נדרש מהם לפעול אם נתקלו באירוע ביטחוני על מנת לחתור למגע ולסיימו בביטחון ובמהירות. החיילים יתודרכו כיצד נדרש לאבטח את הנשק במהלך החופשה.

סגן שר הביטחון ח"כ אלי בן דהן (הבית היהודי) גיבה את ההחלטה ואמר כי "בשעת חירום בהחלט ראוי שחיילי צה"ל שמיומנים בשימוש בנשק, יוכלו בעת הצורך להגן על עצמם ועל אזרחי ישראל. כבר היו מקרים של חיילים בחופשה שהצילו אנשים רבים בכך שפגעו במחבלים". עם זאת, ציין: "חשוב מאוד להדגיש את הנהלים ולהדריך אותם".

גם ח"כ אמיר אוחנה הביע תמיכה במהלך ואמר כי היא נכונה "ומצטרפת להחלטתו הנכונה של השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, לאפשר גם למאבטחים לעשות זאת". לטענתו, "הצעד הבא שהממשלה צריכה לנקוט הוא להקל בתבחינים הנוקשים לנשיאת כלי נשק הקיימים כיום, כדי לאפשר ליותר אזרחים שומרי חוק להגן על עצמם, ולא באמצעות מטריות ועגלות קניות".


עוד בנושא:
הרוג ופצוע בינוני בפיגוע דקירה בבנימין; המחבלים נורו
"עלם חמודות": ינאי נרצח כשהלך עם אשתו ובתו התינוקת לסופר
תיעוד: המחבלים מבנימין מתוחקרים - ומוכנסים למרכז הקניות

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט. פברואר 2016. ראובן קסטרו
עדכן את הפקודה. איזנקוט/ראובן קסטרו

מוקדם יותר, החליט מפקד חטיבת הנח"ל, אלוף-משנה עמוס הכהן, לתחקר את העובדה שסמ"ר ינאי ויסמן, שנרצח בדקירות בפיגוע בשבוע שעבר בסניף "רמי לוי" באזור התעשייה שער בנימין, יצא לחופשת הרגילה שלו ללא נשקו האישי. מדובר צה"ל נמסר כי ההחלטה הגיעה בעקבות טענות בנושא שעלו בימים האחרונים. במסגרת התחקיר יבחנו נהלי נשיאת נשק בחופשה בחטיבה בכלל וכן השתלשלות האירועים במקרה זה בפרט.

מדיניות השארת הנשק בבסיס של צה"ל נולדה לפני כמה שנים, לאחר שבצבא ערכו עבודת מטה רחבה כדי להתמודד עם גל גניבות של כלי נשק מבתי חיילים. בחלק מהמקרים עשו כלי הנשק את דרכם לארגוני טרור, בעקבות סחר של גורמים פליליים. מדיניות זו הוכחה כיעילה בשנים האחרונות, והיקף גניבות הנשקים מבתי החיילים הצטמצם. ההחלטה קיבלה משנה תוקף כשגורמי רפואה המליצו גם הם להשאיר את כלי הנשק בבסיסים, כדי למנוע התאבדויות באמצעותם.

טוביה ינאי ויסמן, הרוג בפיגוע הדקירה בשער בנימין. פברואר 2016. פייסבוק, צילום מסך
ינאי ויסמן עם אשתו ובתו/צילום מסך, פייסבוק

ויסמן, בן 21 במותו, גדל והתגורר בהתנחלות מעלה מכמש שבבנימין. הוא התחתן במהלך שירותו הצבאי והיה אב לתינוקת בת ארבעה חודשים. אשתו הייתה בחופשת לידה, ובעת הפיגוע ערכה המשפחה קניות.

מתחקיר הפיגוע עלה כי המחבלים, בני 14 ו-15, הסתובבו במשך 20 דקות בחנות באין מפריע. כמו כן, המאבטח של הסניף נלקח לחקירה מאחר שייתכן שהשניים לא נבדקו בכניסה, וכך הצליחו להיכנס עם סכינים באמתחתם. בן ה-14 פונה לבית החולים הדסה עין כרם במצב בינוני-קשה ובן ה-15 פונה לשערי צדק במצב קשה.

אדם שלישי נעצר בחשד למעורבות באירוע בשער בנימין. צילום מסך
המחבלים בכניסה למתחם הקניות/צילום מסך

תיעוד שצולם שעה לפני הפיגוע חשף כי המחבלים עוברים את הבידוק בכניסה לאזור התעשייה בהצלחה – אף שהם נושאים לגופם את כלי הרצח. מהסרטון עולה כי סמוך לשעה 16:15 השניים נכנסו אל מבנה הכניסה למתחם שבו נמצא מרכז הקניות. מאבטחי המתחם בודקים את השניים במשך כדקה וחצי: אחד המחבלים אף מרים את ידיו, כאשר השניים מתושאלים על ידי המאבטחים החמושים. השניים לא עוררו את חשדם והם נכנסים למתחם.

בסרטון אחר שהגיע לידי וואלה! NEWS נראים שני המחבלים עושים את דרכם אל תוך מרכז הקניות ההומה אדם. השניים הסתובבו בתוך המרכול במשך כ-25 דקות וחיפשו את הקורבן המתאים לביצוע הפיגוע. רק בשעה 16:50 הם החלו לדקור עוברים ושבים, עד שנורו.

אתמול אחר הצהריים נערך שימוע בתחנת המשטרה בבנימין, שבו נכח קב"ט "רמי לוי". במהלך השימוע חודדו ההנחיית ודרישות האבטחה בסניפים המעורבים לאור המצב הביטחוני. בין השאר, נדרש להוסיף שומר שני בכל סניף וכן להעלות את רמת המאבטחים ברשת. כמו כן נדרש להוסיף מצלמות אבטחה ומגנומטר בכל כניסה לסניף מעורב.

(עדכון ראשון: 18:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully