וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: הציבור רוצה רפואה שוויונית – אך לא יהסס להשתמש בפרוטקציות

17.2.2016 / 8:00

ברקע הפרטת שירותי הבריאות בישראל, מראה מחקר חדש מאוניברסיטת חיפה כי רוב הישראלים מאמינים בשימור עקרונות הרפואה הציבורית. עם זאת, רבים מתמודדים עם המציאות בשטח – ותומכים ב"תשלומים מיוחדים" לרופאים

בית חולים. ערן גילווארג
44% מאמינים שרוב הישראלים ישלמו בחשאי לרופא כדי לשפר מצבם/ערן גילווארג

54% מהציבור מתנגדים להענקת "תשלומים מיוחדים" לרופאים על מנת לקבל טיפול מועדף, אך רבים הודו כי יפעילו קשרים אישיים לשם כך – כך עולה ממחקר שנערך במרכז לניהול ומדיניות ציבורית באוניברסיטת חיפה והתפרסם אתמול (שלישי). כמו כן, על פי הנתונים במחקר, שנערך בשיתוף עם המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת בן גוריון שבנגב, 75% מהציבור אינם מאמינים כי רופאים צריכים להגדיל את הכנסותיהם באמצעות גביית תשלומים על שירותים רפואיים מעבר לאלו הניתנים במערכת הציבורית.

מטרת המחקר, שממצאיו יוצגו בכנס מדינת הרווחה בחברה רב-תרבותית שיתקיים מחר באוניברסיטת חיפה, היא להתחקות אחר טיב השירותים שמעניקות קופות החולים ולבחון את תפיסות הציבור כלפי מערכת הבריאות הציבורית. המחקר נערך ע"י פרופ' ערן ויגודה-גדות וד"ר ניסים כהן מהמרכז לניהול ומדיניות ציבורית שבבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה ופרופ' שלמה מזרחי מהמחלקה למנהל ומדיניות ציבורית שבאוניברסיטת בן-גוריון. השתתפו בו 625 בני אדם המייצגים את כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
"ניצול ציני": סטודנטים במעונות אוניברסיטת ת"א משלמים פי שניים על מים
פעילים למען בעלי חיים: עיריית בית שאן ממיתה כלבים בניגוד לחוק
יותר מ-30 מעלות: שיא גל החום החורפי מגיע לכל הארץ

חדר מיון תל השומר. ראובן קסטרו
כמעט שליש מהציבור יפעיל פרוטקציה כדי לקבל שירותים רפואיים מועדפים/ראובן קסטרו

סוגיה נוספת שנבחנה במחקר היא הפעלת קשרים על מנת לקבל שירותים רפואיים מועדפים. על פי התוצאות, 27% מהציבור יפעילו פרוטקציה על מנת לקבל עדיפות בשירותי הבריאות להם או לבני משפחותיהם. כמו כן, 44% מהציבור מאמינים כי רוב הישראלים ישלמו באופן חשאי לרופאים כדי לשפר את מצבם. במילים אחרות, אחוז נכבד מהציבור רואה בפרקטיקות רפואיות בלתי מוסריות, כמו שימוש בקשרים אישיים או "רפואה שחורה", תופעות שרירות וקיימות במערכת הרפואית – גם אם אינו בהכרח מסכים איתן.

כשהתבקשו להעיד על עצמם, ענו 49% מהמשתתפים כי לא ישתמשו במקרה הצורך בפרוטקציות על מנת לספק להם ולבני משפחתם שירותים מועדפים. עם זאת, 27% הודו כי ישתמשו בקשרים, ו-24% הביעו עמדה ניטרלית.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אנשים מתחסנים לשפעת בסניף קופת חולים לאומית בתל אביב. אבי כהן
"רוב הציבור דוגל בשימור מרכזיות המדינה באספקת שירותי בריאות"/אבי כהן

לדברי ד"ר כהן, אחד מהחוקרים האחראיים למחקר, "ממצאי הסקר מציגים את תפיסת הציבור ביחס למודל העדיף של אספקת שירותי בריאות בישראל. רוב הציבור בישראל, בדומה למדינות מערב-אירופיות רבות, דוגל בשימור מרכזיותה של המדינה באספקת שירותי בריאות". משמעות הדבר, לפי ד"ר כהן, היא כי "למרות העלות הכבדה של שירותי בריאות, רוב הציבור הישראלי תומך בביצור עקרונות מדינת רווחה בתחום הבריאות, בניגוד לתהליכים מתרחבים בפועל של הפרטת השירותים בתחום זה על ידי המדינה".

התוצאות המעידות על עמדה ציבורית זו הן הקונפליקט בין העובדה שמרבית הציבור מתנגד לשימוש ב"תשלומים מיוחדים" ולהגדלת הכנסה מצד רופאים באופן פרטי, אך עם זאת, רבים מעידים כי בעת הצורך ישלמו לרופא פרטי כדי לשפר את מצבם הבריאותי. "דוגמה זו ממחישה כי אזרחי ישראל מקווים למערכת בריאות שוויונית יותר מצד אחד, אך מאידך, אכזבתם מהמציאות הקיימת מכתיבה התנהגות אחרת בשטח", הבהיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully