וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קהלני: "לא מינו את יאנוש לרמטכ"ל - והוא הלך עם העלבון"

14.2.2016 / 11:50

חברו הקרוב של אלוף אביגדור בן-גל שמת בגיל 79, סיפר באולפן וואלה! NEWS: "הוא הכניס את האצבעות לפוליטיקה, אבל לא היה בנוי לזה". על הקרבות בגולן: "מי שהיה שם ידע שהוא קיבל החלטות קשות. היה לו את האומץ לשלוח אנשים אל המוות"

עריכה: ניר חן

"הוא לא הגיע לקצה שהיה ראוי להיות לו" – כך סיפר היום (ראשון) באולפן וואלה! NEWS אביגדור קהלני, פקודו לשעבר וחברו הקרוב של אלוף (במיל') אביגדור (יאנוש) בן-גל, שמת אתמול בגיל 79, ופרש מצה"ל בשנת 1983 לאחר שלא זכה במינוי לתפקיד הרמטכ"ל. "לא מינו אותו לרמטכ"ל והוא הלך עם העלבון קדימה בחיים", סיפר קהלני. "הוא היה הכול בצבא ועשה את כל התפקידים שמובילים לרמטכ"ל. הוא הגיע לבאר ולא נתנו לו לשתות".

"הוא היה מפקדי וחברי, וכולם כעת שותפים להנצחה שלו", הוסיף. "הייתה המון הערכה אליו. יאנוש היה בחור אינטליגנטי. הייתה לו ראייה לטווח ארוך, ראייה לאומית, וחושים של הבנת שדה הקרב. הוא ניסה להוציא מהלוחמים את המקסימום, וכך צריך להיות כל מפקד". קהלני סיפר על חברותם בשנים האחרונות: "באחד הסמסים הוא כתב לי, 'אני מקווה שתספיד אותי'".

עוד בוואלה! NEWS:
מגיבורי מלחמת יום כיפור: אלוף במיל' אביגדור (יאנוש) בן-גל מת בגיל 79
מותו של גיבור מלחמת יום כיפור: "מפקד קשוח עם נפש רגישה"

אביגדור (יאנוש) בן גל. אוגוסט 2014. שלומי גבאי
"באחד הסמסים הוא כתב לי, 'אני מקווה שתספיד אותי'". בן-גל/שלומי גבאי

בן-גל נודע בעיקר בשל חלקו במלחמת יום הכיפורים, כמקד חטיבה 7 של חיל השריון. "בחגים של 72' עלינו לרמת הגולן, והוא אמר 'בסוף השנה תהיה מלחמה'", שחזר קהלני, שהיה אז מפקד גדוד תחת פיקודו של בן-גל. "בערב ראש השנה, הוא התקשר ושלח אותי לגולן. הוא אמר, 'מכאן לא תרד בלי מלחמה'".

"מרגש מאוד לשמוע את ההקלטות מאז", הוסיף, בהתייחסות לקרב בעמק הבכא. "היה קרב קריטי וצריך להבין ששני שלישים מהרמה כבר לא הייתה בידינו. הייתי טנק לבד, נפגשתי עם ארבעה טנקים ממרחק של 25 מטרים מולי. כל העמדות שלנו היו בידיהם. הוא השליך אותי לשם בשעות הקריטיות".

"יאנוש היה איש עם ראייה מבצעית מעולה", סיפר. "הוא ניחש את מהלכי האויב, ליקט את כל הטנקים ושם אותם בנקודה הנכונה. מי שהיה שם ידע שהוא קיבל החלטות קשות. היה לו את האומץ לשלוח אנשים אל המוות". בנוגע לחייו של בן-גל לאחר הפרישה מצה"ל, סיפר קהלני: "הוא הכניס את האצבעות לפוליטיקה, אבל הוא לא היה בנוי לזה. יאנוש הוא לא מהאנשים שילכו ללחוץ לידיים. הוא היה אינטליגנטי, אבל גם ידע להרגיז בדבריו".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בן-גל היה מפקדה של חטיבה 7 שלחמה ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים, ושימש אלוף פיקוד הצפון ומפקד גיס במבצע שלום הגליל. הוא הותיר אחריו אישה ושבעה ילדים. בן-גל נולד בלודז' שבפולין, ועלה לישראל עם "ילדי טהראן" בשנת 1943. הוא גדל בתל אביב, והתגייס בשנת 1955 לשירות קרבי בחיל השריון. בתום שירות החובה, הוא מילא שורה של תפקידי פיקוד, בהם מפקד מחלקת טנקים וקצין אג"ם, עד שהגיע לפיקוד על חטיבה 7.

לאחר מלחמת היום הכיפורים בשנת 1973, שבה תגברה חטיבתו את הנוכחות הצבאית בגבול סוריה והדפה את הפלישה הסורית, מונה בן-גל למפקד עוצבת געש והועלה לדרגת תת-אלוף. בשנת 1976 מונה לעוזר ראש אג"ם במטה הכללי, ובמסגרת זאת היה שותף לתכנון מבצע אנטבה. בשנת 1977 מונה לאלוף פיקוד הצפון, וכיהן בתפקיד זה במשך ארבע שנים.

בשנת 1983 פרש בן-גל מצה"ל לאחר שלא מונה לתפקיד הרמטכ"ל. הוא כיהן בחבר המנהלים של כמה חברות שונות, ובסוף שנות ה-90 כיהן כיו"ר מועצת המנהלים של התעשייה האווירית. בשנת 1979, בהיותו אלוף פיקוד הצפון, עורר בן-גל סערה כשכינה את ערביי ישראל "סרטן בגוף המדינה" וקרא לייהוד הגליל, בעת סיור של כמה עשרות חברי כנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully