וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מול חמישה שופטי בג"ץ: נתניהו מגיע להגן על מתווה הגז

14.2.2016 / 6:30

בצעד חריג ונדיר יתייצב ראש הממשלה בבית המשפט העליון ויסביר את השיקולים הביטחוניים והמדיניים שבאישור המתווה, כפי שאושר בממשלה. העותרים לא יוכלו לחקור חקירה נגדית ורק השופטים יזכו להציג שאלות

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

בצעד חריג יתייצב היום (ראשון) ראש הממשלה ושר הכלכלה הנוכחי בנימין נתניהו בפני חמישה שופטי בית המשפט העליון כדי להעיד בעניין מתווה הגז. זאת, במטרה להסביר מדוע עליהם לדחות את העתירות שהוגשו נגד המתווה. מדובר בצעד חריג שמתקיים נוכח טענת המדינה כי על ראש הממשלה בעצמו להצהיר בפני השופטים על אודות החשיבות הביטחונית שיש לאישור המתווה, כפי שאושר בממשלה. עם זאת, העותרים, בהם התנועה לאיכות השלטון, מפלגות מרצ והעבודה וארגונים חברתיים נוספים, לא יוכלו לחקור נגדית את ראש הממשלה, ורק השופטים יזכו להציג לנתניהו שאלות שונות.

האישור שניתן להופעתו של נתניהו הוא נדיר שכן בדרך כלל מסתפקים השופטים בתצהירים המוגשים בפניהם, ורק אם עולות תהיות שאינן נענות על ידי הפרקליטות מבקשים לזמן את העד על מנת להציגן בפניו. בעתירות הנוכחיות קיבלו השופטים את בקשתו של נתניהו להופיע בפניהם, על אף שכבר קיבלו את תצהירו.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
נתניהו לבג"ץ: "ללא מתווה הגז ייתכן נזק של ממש לביטחון ישראל"
דרמה בבג"ץ: נתניהו ביקש להופיע בדיון הבא על מתווה הגז
"ביבי שודד אותנו": מאות הפגינו נגד מתווה הגז ברחבי הארץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה. פברואר 2016. עמית שאבי, פול צלמים
"אין מתווה גז ריאלי אחר". נתניהו/פול צלמים, עמית שאבי

נתניהו צפוי לומר לשופטים שדחיית מתווה הגז עלולה לגרום לפגיעה משמעותית בביטחון המדינה וביחסי החוץ שלה. בין היתר יטען נתניהו כי השארת ישראל עם מאגר גז טבעי אחד, תמר, אשר מאוים מבחינה ביטחונית, יסכן את המדינה ואת הביטחון האנרגטי שלה. עוד יטען נתניהו כי המתווה צפוי לקדם את היחסים עם מדינות האזור, בהן קפריסין ויוון, וככל הנראה גם ידגיש במיוחד את יכולתו לסייע בשיקום היחסים המעורערים עם טורקיה, בין היתר על רקע אפשרות למכור לה גז. "אין מתווה גז ריאלי אחר", יאמר נתניהו לשופטים.

מנגד, צפויים העותרים לטעון כי עצם הגעתו של נתניהו לבית המשפט נועדה להרתיע את השופטים מלקבל את ההשגות השונות שהוצגו. זאת, תוך שהוא עושה שימוש מיותר, לדבריהם, בטענה שדחיית המתווה לכאורה תפגע בביטחון המדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנה נגד מתווה הגז מחוץ לנאום נתניהו בוועדת הכלכלה בכנסת, דצמבר 08 2015. נועם מושקוביץ
הגעתו של נתניהו נועדה להרתיע את השופטים. הפגנה נגד המתווה, בחודש שעבר/נועם מושקוביץ

לקראת הגעתו ישנה היערכות מיוחדת בבית המשפט העליון שבירושלים. בין היתר, לא תתאפשר כניסה של גורמים לא מאושרים למקום ומשמר בתי המשפט והיחידה לאבטחת אישים מקיימים תיאום מיוחד לקראת האירוע. הדיון עצמו מתקיים בהרכב מורחב של חמישה שופטים בראשות המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין, שהיה היועץ המשפטי של ממשלת נתניהו בכהונתו הראשונה, בין השנים 1996 ו-1999. השופטים דחו בקשות שונות לאפשר תיעוד בשידור חי של עדות נתניהו.

הפגנות נגד מתווה הגז, תל אביב, 28 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו
מפגינים נגד המתווה בתל אביב, נובמבר האחרון/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully