וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אסור לחכות": יותר מ-5.5 מיליון מתים בכל שנה בעולם מזיהום אוויר

מחקר חדש קורא למדינות העולם לאמץ "מדיניות אגרסיבית יותר" במאבק בזיהום האוויר. עיקר הזיהום מקורו בתחנות כוח, מפעלי תעשייה, כלי רכב ושריפת עץ ופחם מרבית מקרי המוות נרשמו בכלכלות המתפתחות של סין ושל הודו

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

יותר מחמישה מיליון וחצי בני אדם מתים מדי שנה ברחבי העולם כתוצאה מזיהום אוויר – כך עולה ממחקר חדש שהוצג בוועידה השנתית של האיגוד האמריקני לקידום המדע, ודווח אתמול (שבת) ברשת BBC. על פי הנתונים, מרבית מקרי המוות נרשמו בסין ובהודו, שתיהן כלכלות בתנופת צמיחה מסיבית.

מייקל בראוור מאוניברסיטת UBC שבקנדה ציין כי הנתונים חייבים לעורר את הממשלות השונות לנסח מדיניות חדשה ונרחבת יותר, שתגביל את זיהום האוויר. "הטריק פה הוא לא לחכות 50 או 60 שנים כמו שלקח למדינות העשירות, אלא להאיץ את התהליך", טען. "לכן אנו סבורים שהנתונים האלה יהיו ממש שימושיים. בארצות הברית, למשל, אנחנו יודעים שכל דולר שמושקע בשיפור איכות האוויר חוזר בדמות בין ארבעה ל-30 דולרים במונחים של השקעה מופחתת בבריאות הציבור".

עוד בוואלה! NEWS:
השר להגנת הסביבה: "דאגה לבריאות הציבור עולה על הדאגה לתעשייה"
סין נחנקת: "התרעה אדומה" לזיהום אוויר בבייג'ינג
סיוע כלכלי ובלימת ההתחממות הגלובלית – התכנית להצלת כדור הארץ

תושבים ברקע זיהום אוויר כבד בניו דלהי, הודו, 5 בינואר 2016. AP
1.3 מקרי מוות בשנה כתוצאה מזיהום אוויר. ניו דלהי, הודו, בחודש שעבר/AP

עיקר הזיהום נובע מחלקיקים קטנים שנפלטים מתחנות כוח, ממפעלים, מכלי רכב ומשריפת עץ ופחם. על פי הנתונים, שנאספו במסגרת פרויקט "Global Burden of Disease" עד לשנת 2013, 1.6 מיליון בני אדם מתים בסין מדי שנה בעקבות זיהום אוויר. בהודו הנתונים דומים, שם מתים מדי שנה 1.3 מיליון בני אדם.

לדברי דן גרינבאום, חוקר במכון אמריקני הבודק את השפעות זיהום האוויר על הבריאות, "מספר החלקיקים הקטנים ביום רע של זיהום אוויר בבייג'ין או בדלהי יכול להגיע ליותר מ-300 מיקרוגרם למטר מעוקב". הוא הדגיש כי הכמות הנורמלית "צריכה להיות 25 או 35 מיקרוגרם".

נשימת חלקיקים קטנים, נוזליים או מוצקים, עלולה להגביר את הסיכון למחלות לב, התקפי לב, סיבוכים בדרכי הנשימה ואפילו סרטן. במדינות מפותחות מתמודדים עם בעיית הזיהום בצורה טובה יחסית, אך במדינות מתפתחות מספר האזרחים שמתים כתוצאה מזיהום אוויר ממשיך לעלות. על פי המחקר, זיהום אוויר גורם ליותר מקרי מוות מהשמנת יתר, תת-תזונה, אלכוהול, סמים וסקס לא מוגן. המחקר עוד מציין כי זיהום אוויר מדורג כגורם סיכון הרביעי אחרי לחץ דם גבוה, תזונה לקויה ועישון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אדם לובש מסכת הגנה מפני זיהום האוויר הכבד בשנחאי, סין. רויטרס
הגורם המרכזי לזיהום אוויר - שריפת פחם. שנגחאי, סין/רויטרס

בסין, הגורם המרכזי לזיהום הוא שריפת פחם. מנתוני המחקר, גורם זה אחראי ליותר מ-360 אלף מקרי מוות בכל שנה. זאת חרף ההגבלות על שריפת פחם ופליטת חלקיקים מזהמים, שהממשלה בבייג'ינג מתחילה לאכוף. "יש צורך דחוף במדיניות אגרסיבית יותר, על מנת להפחית את הפליטה משריפת פחם וממקורות אחרים", הסביר צ'יאו מה, אחד מהחוקרים ודוקטורנט באוניברסיטת צינגהוואה שבבייג'ינג.

בניגוד לכך, בהודו מרבית הזיהום נגרם מגורמים "פנימיים" – בעיקר שריפת עץ, צואת בעלי חיים ופסולת חקלאית. צ'אנדרה ונקטרמאן מהמכון ההודי לטכנולוגיה במומביי הזהירה כי "למרות ההצעות להגבלת הזיהום, יש גידול בדרישה לחשמל ולייצור תעשייתי. לכן, עד 2050, הגידול יאפיל על ההגבלות ויוביל להגברת זיהום האוויר במדינה".

(עדכון ראשון: 17:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully