וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיבורי המנהרות: למרות הלחץ ובגלל הייאוש - חמאס זוכה לתמיכה בעזה

13.2.2016 / 7:30

חרף היציבות המתערערת בשלטון חמאס ועל אף הביקורת על הכנת הקרקע למערכה הבאה, דוגלים בכירי הארגון בהמשך מיצוב המנהרות כפרויקט הצבאי המרכזי ברצועה. תנאי המחייה הקשים והייאוש הכללי בעזה משחקים לידיהם, וצפויים להוביל לתמיכה נרחבת במערכה נוספת

צילום: רויטרס, מתוך אתר חמאס; עריכה: גדי וינסטוק

(הניה: "גיבורינו חופרים מנהרות למען אל-אקצא")

המנהרות ההתקפיות בשטח מדינת ישראל הן נשק יום הדין של חמאס, כלי לחימה אסטרטגי שיאפשר לארגון הפלסטיני לחטוף חייל או אף לחדור לגן ילדים באחד מהיישובים בנגב המערבי. אלא שהביקורת שהחלו לאחרונה למתוח גורמים בפתח על חפירת המנהרות, בטענה כי האיום על ישראל מביא אסון על רצועת עזה, לצד הפעילות הצה"לית המוגברת לאיתורן, הביא את הזרוע הצבאית, גדודי עז א-דין אל-קסאם, להלך בין הטיפות.

מצד אחד, הארגון לא רוצה להבליט את המאמצים לחפירת המנהרות וחושש מדליפת מידע רגיש שישרת המודיעין הישראלי. אולם מהצד השני חשוב לזרוע הצבאית לקדם את הילת הגיבורים, ולשם כך היא מפיצה סרטוני תדמית בהיקף יוצא דופן, ועורכת הלוויות ראווה בליווי חמושים ופעילים שנקראים לחלוק כבוד אחרון ל"שהידים". לאחרונה גם בטקסי הסיום של הקורסים היוקרתיים, כמו קורס קצינים וקורס מפקדי פלוגות, מוזכרים שמותיהם של חללי המנהרות, תוך הדגשת חשיבות יחידתם.

לקריאה נוספת:
לא רק חמאס: ארגון נוסף ברצועה פרסם תיעוד לוחמיו במנהרה התקפית
קצינים בכירים: "היחידות צריכות להיערך לפעולה יזומה במנהרות – מעבר לגבול"
איזנקוט רומז על הפעילות נגד המנהרות: המאמץ גדול, רובו רחוק מהעין

פעילי חמאס, רצועת עזה. פברואר 2016. רויטרס
בכירי הארגון התבטאו בנושא המנהרות ואמרו שחלקן כבר מגיעות לישראל. פעילי חמאס/רויטרס

עם סיום מבצע "צוק איתן", הטילה הזרוע הצבאית של חמאס איפול מוחלט על כל סוגיית המנהרות, עד לפני כחודש, עם מותם של שבעה פעילים בקריסת מנהרה בודדת בשכונת א-תופאח שבצפון העיר עזה. חמאס מיהר לסגור את הרחובות המובילים אל המנהרה ומנע מסקרנים להתקרב, עד לאיתור הגופות ובירור נסיבות הקריסה. החשאיות נשמרה עד להתבטאויות של שני בכירי הארגון איסמעיל הנייה ומחמוד א-זהאר, שהתבטאו בנושא וטענו שחלק מהמנהרות כבר מגיעות לישראל.

ההתבטאויות, שהצטיירו בתחילה כפליטות פה, גררו גל תגובות בתקשורת הישראלית, אך גם בזו הפלסטינית, ובשלב זה כבר התקשו בחמאס לעצור את שטף השמועות והדיווחים על קריסת המנהרות. חמאס הצטרף לגל התקשורתי, ופרסם לאחרונה גם סרטונים מאיימים של פעילים במנהרות. בתקשורת הפלסטינית צוינו הערכות שונות לגורם לכך, בין אם הגשמים הרבים שהציפו את עזה, מאמצי החפירה המואצים והבלתי-מבוקרים של חמאס או פעולה ישראלית סמויה.

בכל מקרה, הרג הפעילים הנחית מכה על הארגון, ובחלק מהמקרים נהרגו גם אנשי הכוחות המיוחדים של הזרוע הצבאית, שהיו לוחמים בעלי ערך מבצעי גדול. ברקע, כמו תמיד, נמצאת סוגיית האסירים הביטחוניים שמוחזקים בישראל ומחכים לגאולה באמצעות ההסכם שיבוא לאחר חטיפת חייל – דרך אחת מהמנהרות ההתקפיות.

פעילי חמאס בתוך מנהרה. פברואר 2016. רויטרס
רק במקרים חריגים יוצאים גורמים פלסטינים נגד חמאס. פעילים במנהרה/רויטרס

במערכת הביטחון מעריכים כי הביקורת מצד פתח על חפירת המנהרות, רובה ברשתות החברתיות, היא בערבון מוגבל בלבד. הטענה המרכזית היא שרצועת עזה טרם התאוששה מסבב הלחימה האחרון, וגדודי אל-קסאם כבר מכשירים את הקרקע למערכה נוספת. אלא שרק במקרים חריגים יוצאים גורמים פלסטינים בגלוי נגד חמאס, מחשש לתגובה האלימה של מנגנוני הארגון בעזה. כך, למשל, בלוגר פוליטי שהתבטא נגד חפירת המנהרות נעצר לאחרונה למשך שבוע, ולאחר שחרורו הכריז כי יעבור לכתוב בתחום הספורט.

הרשתות החברתיות הנפוצות גם ברצועת עזה, כולל אפליקציית המסרים ווטסאפ, מקשות על חמאס לבלום מידע שמועבר על ידי האזרחים. כך הופץ במהירות כמעט חסרת תקדים מידע על חפירות הנדסיות של צה"ל לאורך הגדר, שעורר גל של שמועות על איתור מנהרה, או על ראשיתה של מתקפה צבאית. חמאס אינו בשליטה מוחלטת על המצב, והלחץ הכלכלי והחברתי שמתגבר מחודש לחודש לא מסייע ליציבות השלטונית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הארגון מנסה שלא להדליף מידע שישרת את המודיעין הישראלי. כלים הנדסיים של צה"ל בגבול הרצועה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על אף שגם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי הורה לצבא להדק את הפיקוח באזור ציר פילדלפי, בגבול רצועת עזה ובחצי האי סיני, ולהשלים את השמדת המנהרות באזור רפיח, וחרף החורף הקשה שהידק עוד יותר את טבעת החנק סביב חמאס, האזרחים מבינים היטב כי בעקבות כל המבצעים הצבאיים האחרונים, חמאס הצליח להגיע להישגים כלכליים. בהתאם לכך, ברשתות החברתיות רווחים ניצני השיח שטוען כי אולי "מות הקדושים" יביא גם הפעם לשינוי.

תנאי החיים הקשים של חלק מהאזרחים, בבתי פח עם דליים לאיסוף מים שדולפים מהגג הרעוע וקירות שחורים מפיח המנגל שמודלק במרכז הבית, לצד המצב הקשה כתוצאה ממיסוי שהטיל חמאס על האזרחים ומחסור במים זורמים וחשמל לאורך שעות היום, משחקים לידי חמאס. במערכת הביטחון חוששים כי הייאוש של פלסטינים רבים שנפגעו ב"צוק איתן" ונותרו ללא קורת גג יוביל לתמיכה נרחבת במערכה נוספת נגד ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully