וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העימות הדמוקרטי: קלינטון וסנדרס המשיכו להכות זה בזה בבטן הרכה

12.2.2016 / 6:05

אחרי הפסדה של קלינטון בניו המפשייר, שני המועמדים לראשות המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית נפגשו לעימות נוסף. סנדרס קשר בין תרומות הקמפיין של קלינטון וקשריה בוול סטריט למדיניותה, ושרת החוץ לשעבר האשימה אותו ב"הבטחת דברים שלא יוכל לקיים"

העימות בין שני המתמודדים לראשות המפלגה הדמוקרטית, הילרי קלינטון וברני סנדרס, התקיים הלילה (שישי) באולפני רשת הטלוויזיה PBS שבמדינת וויסקונסין. השניים נפגשו לאחר הפסדה הצפוי של קלינטון לסנדרס בניו המפשייר. ההתכתשות בין השניים התרכזה בעיקר בנושאי פנים, תוך שסנדרס תקף את קשריה של קלינטון עם וול סטריט ורמז כי תרומות הקמפיינים הגדולות שלה ושל מועמדים נוספים גורמות לאימוץ מדיניות שגויה ושקרית. קלינטון, מצדה, כינתה את רפורמות הבריאות של סנדרס "בלתי אפשריות", והתמקדה בניסיונו הדל במדיניות החוץ והביטחון כנקודת התורפה שלו.

קלינטון וסנדרס פתחו את העימות בעיקר בעיסוק בכלכלה האמריקנית - סנדרס הציג את משנתו הסוציאליסטית ואילו קלינטון התמקדה בהסרת החסמים בפני אוכלוסיות מוחלשות. סנדרס דיבר על הצורך בממשלה המייצגת את העם, הקו המנחה הבולט שלו בהתמודדותו מול קלינטון הנמצאת במערכת הפוליטית זה שנים. לדבריו, "האמריקנים עובדים יותר, הם רואים מערכת חוק במשבר, יותר אנשים בכלא. ילדים נעצרים על מריחואנה ומקבלים רישום פלילי, בזמן שמנהלי וול סטריט משלמים מיליונים בפשרות ויוצאים ללא רישום פלילי. העם האמריקני עייף מהפוליטיקה הממוסדת. הם רוצים מהפכה פוליטית. אנחנו צריכים ממשלה שמייצגת אותנו".

קלינטון מיקדה את נאום הפתיחה שלה בנושא הכלכלה, ואמרה כי היא "רוצה להפיל את המחיצות וליצור מערכת שתתן לכולם הזדמנות להתקדם, בייחוד לאלה שנשארו מאחור. הרבה אמריקנים כועסים על הכלכלה, יש להם סיבה טובה". היא הוסיפה כי "אמריקה תממש את הפוטנציאל שלה רק כשלכולם תהיה הזדמנות שווה, זו המשימה שלי".

לקריאה נוספת:
המרוץ הדמוקרטי: לפי סקר חדש, סנדרס מדביק את הפער עם קלינטון
לקראת ההתמודדות בניו המפשייר: קרב ראש בראש בין קלינטון לסנדרס
טראמפ הפסיד בבחירות המקדימות באיווה; קלינטון ניצחה את סנדרס ברוב זעום

הילרי קלינטון בעימות הדמוקרטי אחרי ניו המפשייר. 12 בינואר 2016. רויטרס
"נשים יכולות גם לא להצביע עבורי". קלינטון, הלילה/רויטרס

לאחר מכן, השניים התווכחו על הצעותיו של סנדרס לרפורמות במערכת הבריאות, תוך שקלינטון טענה שהן לא ריאליות. לדבריה, ההצעה שלו אינה בת יישום: "בדקתי את המספרים, הם פשוט לא מסתדרים. אתה לא יכול להבטיח לציבור הבטחות שלא תוכל לקיים". כשהחלה את אחד ממשפטיה במילים "כשאני אהיה בבית הלבן", תקף אותה סנדרס ואמר לה "גברת קלינטון, את עדיין לא בבית הלבן".

סנדרס תקף במהלך דבריו את תרומות הקמפיינים הגדולות של יריבתו ושל המועמדים לראשות המפלגה הרפובליקנית, וקשר בין גודל התרומות למחירי התרופות הגבוהים, להקלות על אנשי וול סטריט ולמדיניות בנושא שינוי האקלים. "בואו לא נעליב את האינטליגנציה של העם האמריקני, האנשים אינם טיפשים", אמר סנדרס.

"למה וול סטריט נותן תרומות ענקיות לקמפיינים? אולי סתם בשביל הכיף. למה חברות התרופות הגדולות תורמות לקמפיינים? אולי יש קשר לכך שהעם שלנו משלם את המחירים הגבוהים ביותר עבור תרופות מרשם", אמר. "למה תעשיית הדלק מוציאה סכומים ענקיים על תרומות לקמפיינים? אולי יש קשר לכך שאין אפילו מועמד רפובליקני אחד שמסכים עם המסקנה המדעית ששינוי האקלים הוא אמיתי, ושעלינו לשנות את מערכות האנרגיה שלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

דבריו של סנדרס על תרומות הקמפיינים:

כשנשאלה על התמיכה הנמוכה שלה זכתה בניו המפשייר, שם גרפה רק 38% מהקולות, ענתה: "השקעתי את חיי הבוגרים כדי להבטיח שנשים יהיו בעמדה לקבל את ההחלטות בעצמן, גם אם זה לא להצביע עבורי. אני מרגישה שיש לי אג'נדה ומוניטין שעונים על צרכי הנשים במדינה. אמשיך להעלות את הטיעון הזה ולדאוג שמה שעשיתי יהיה ידוע לציבור, ואני מקווה שעד סוף הקמפיין תהיה לי יותר תמיכה".

על רקע העובדה שהבחירות המקדימות הקרובות יהיו בנבאדה ובקרוליינה הדרומית, שבהן בני מיעוטים רבים, התייחסו השניים לאחוזי הכלואים האפרו-אמריקנים בבתי הסוהר האמריקניים ולאפליה בחינוך. סנדרס הבטיח כי בתום כהונתו ארצות הברית לא תהיה המדינה שבה יושבים הכי הרבה בני אדם בבתי הכלא. "זוהי ההבטחה שלי אליכם - בסוף הכהונה הראשונה, לא יהיו לנו יותר אסירים מבכל מדינה אחרת. אחת הסיבות לכך היא שבמקום אחוזים גבוהים של אבטלה בקרב צעירים, הולכים להיות לנו מקומות עבודה ומוסדות חינוך, ולא בתי סוהר. אני רוצה שלילדים יהיה החינוך שהם צריכים ושלא יסתובב ברחובות וייקלעו לצרות".

הילרי קלינטון וברני סנדרס בפתח העימות הדמוקרטי. 12 בפברואר 2016. אי-פי, AP
"ארצנו לא שייכת רק לקומץ עשירים". סנדרס וקלינטון/AP, אי-פי

כשנשאל סנדרס אם לדעתו יגרום ל"סיכול עשיית היסטוריה" בכך שיביס את קלינטון ובכך ימנע ממנה להפוך לנשיאה הראשונה של ארצות הברית, אמר: "אתם יודעים, מנקודת מבט היסטורית, מישהו מהרקע שלי, עם העמדות שלי, שבילה את כל חייו בדאגה לכסף ולאינטרסים - אני חושב שגם ניצחון שלי יהיה הישג היסטורי".

בנושאי חוץ, המעיטה קלינטון בניסיונו של סנדרס. לדבריה, "לא בוחרים רק נשיא, אלא גם את המפקד העליון של הצבא. חשוב לזכור את זה. אובמה פנה אליי וביקש ממני להיות שרת החוץ". בתגובה, אמר סנדרס כי אמנם לקלינטון ניסיון עצום, אך "גם לשיקול דעת יש חשיבות".

ברני סנדרס בעימות הדמוקרטי. 12 בפברואר 2016. רויטרס
"גם ניצחון שלי יהיה הישג היסטורי". סנדרס, הלילה/רויטרס

העימות הקודם, ימים ספורים לפני הבחירות המקדימות בניו המפשייר, הפך לזירת התנגחות בין השניים, מאחר שהיה העימות הראשון ללא מרטין אומאלי שפרש. קלינטון תקפה את סנדרס וטענה כי קווי המדיניות שהציג במהלך הקמפיין אינם ניתנים ליישום, ומנגד סנדרס הציג את קלינטון כחלק מהממסד הפוליטי המיושן. "מספיק", השיבה קלינטון לטענותיו של סנדרס על כך שהיא מושפעת מתרומות של אנשי עסקים, שאותן הגדירה, "מריחה יצירתית".

לדבריה, "אם יש לך משהו לומר, תגיד אותו ישירות. אבל לא תמצא אף מקרה שבו שיניתי הצבעה בגלל תרומה כזאת או אחרת שקיבלתי". בתגובה לטענה כי רבים מצירי המפלגה הדמוקרטית שהביעו תמיכה בקלינטון עשו זאת לאחר שקיבלו בעצמם תרומות מגורמים בוול סטריט, השיבה קלינטון: "זה מגוחך להאשים אישה שרצה לנשיאות בשיתוף פעולה עם הממסד".

(עדכון ראשון: 04:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully