וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקהילה המדעית רועשת: תיתכן הוכחה ממשית לתיאוריה של איינשטיין

במסיבת עיתונאים שתיערך בוושינגטון צפויה קבוצת מדענים אמריקניים להודיע על תיעוד "גל כבידה" - חלק מתורת היחסות של המדען המפורסם שמעולם לא הוכחה. רבים טוענים כי אם התגלית נכונה, היא עשויה לזכות את צוות החוקרים בפרס נובל

אלברט איינשטיין. ערוץ ההיסטוריה,
הוגה תורת היחסות. אינשטיין/ערוץ ההיסטוריה

מאה שנים לאחר שאלברט איינשטיין חזה את קיומם של "גלי כבידה" במסגרת תורת היחסות, היום (חמישי) היא צפויה לראשונה לזכות להוכחות ממשיות – דבר שעשוי להרעיש את הקהילה המדעית. מדענים אמריקניים יערכו מסיבת עיתונאים מיוחדת בוושינגטון, וצפויים להכריז על קליטת אות ברור וחד-משמעי של גל כבידה.

כאשר איינשטיין פרסם את תורתו המפורסמת בשנת 1915, הוא שינה באופן מוחלט את האופן שבו המדענים מתבוננים ביקום. כחלק מהתיאוריה, הזכיר את גלי הכבידה - עיקומים מחזוריים במרחב ובזמן. בעשורים האחרונים נעשו מאמצים רבים כדי לאתר את אותם גלים, אך כולם העלו חרס. עם זאת, הקרן הלאומית למדע של ארצות הברית לא הרימה ידיים והקימה פרויקט עתיר תקציב הנקרא LIGO.

שיאו של הפרויקט צפוי להגיע היום, עם ההודעה הדרמטית. במסגרת הפרויקט נעשה שימוש בשני גלאים מיוחדים הממוקמים בוושינגטון ובלואיזיאנה, והמסוגלים לאתר גלי כבידה באמצעות השינויים המזעריים באורכם, המתרחשים בשני צינורות באורך של ארבעה קילומטרים.

עוד כתבות מהעולם:
משמרות הצניעות עוד 200 מטר: האפליקציה שמצילה את צעירי איראן
יהודי חרדי נדקר בניו יורק ונפצע קל-בינוני; הדוקר נמלט
ראש ממשלת טורקיה: "סוריה ורוסיה עושות טיהור אתני בחאלב"

"הגילוי הוא דבר פנטסטי"

לפי ההערכות, ייתכן שהגל שאותר נוצר מהתנגשות של שני חורים שחורים ענקיים – מסתו של אחד היא פי 29 מהשמש, ושל השני פי 36 מהשמש. ההתנגשות יצרה חור שחור חדש שמסתו היא פי 62 מהשמש. המסה שנותרה, שגודלה הוא פי שלושה מהשמש, הפכה לאנרגיה ושוחררה כגלי כבידה אשר אותרו על ידי הצוות.

השמועה על הגילוי התפשטה בקרב הקהילה המדעית בחודשים האחרונים, ורבים טוענים כי אם הדברים נכונים, המדענים עשויים לזכות בפרס נובל. "אנשים מתרגשים מאוד", אמר פדרו פררה, פרופסור לאסטרופיזיקה מאוניברסיטת אוקסופרד שכתב ספר בנושא. "לפי השמועות, האות העצום שהתקבל הוא חד משמעי – וזה דבר פנטסטי".

עם זאת, לא מדובר בסוף הדרך. אם הגל שאותר הוא חזק כפי שנטען, ניתן יהיה לבנות כלים חדשים כדי לאתר גלי כבידה מחורים שחורים ואירועים אחרים בחלל ששחררו אנרגיה משמעותית ברחבי היקום. "כאשר אנו מסתכלים על היקום בעזרת אמצעים חדשים, כמו גלי רנטגן ורדיו, אנו מגלים דברים מדהימים. הגילוי עומד לפתוח חלון חדש ואנו נגלה בוודאות דברים שונים ומשונים".

(עדכון ראשון: 23:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully