וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מנצלת ישראל את הערפל סביב קריסת המנהרות להרתעת חמאס

9.2.2016 / 13:07

חמש מנהרות קרסו בשבועות האחרונים ברצועה בנסיבות מסתוריות, ובצה"ל רק פיזרו רמזים עם דברי הרמטכ"ל שאמר כי "הצבא מפעיל כל רעיון להגיע למנהרות ולנטרל אותן". מלחמת צללים או שמועות שמלחיצות את חמאס?

צילום: ניב אהרונסון, זוהר גואטה; עריכה: גדי וינסטוק

"צה"ל מפעיל אמצעים מודיעיניים, ובהם פעילות ענפה של יוזמה, תחבולה וחידוש, כל רעיון כדי להגיע לכל המנהרות ולנטרל אותן". דבריו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט, אתמול (שלישי) העצימו את החשדות המתהווים בקרב פלסטינים ברצועת עזה, ולפיהם לישראל יש קשר למה שקורה למנהרות חמאס, שחמש מהן קרסו בחודש האחרון וקברו תחתן את אנשי הארגון. "יש לנו יכולות מתקדמות מאוד. רוב המאמצים סמויים, אך מי שיסתובב היום סביב גבול הרצועה יותר ממאה כלים הנדסיים במוקדים שונים שפועלים לאיתור", הוסיף הרמטכ"ל בדברים שנשא במרכז הבינתחומי בהרצליה לזכרו של הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין שחק.

בתחילה, ניסתה הזרוע הצבאית של חמאס להשתיק את השיח ברחוב הפלסטיני סביב קריסת המנהרות. רחובות שמובילים לאתרי ההריסות נסגרו ומצלמות הוחרמו מהבתים המשקיפים אליהם. ואולם, כאשר הבינו כי המידע בכל מקרה יודלף בשל ההעברה הבלתי נשלטת ברשתות החברתיות, הוחלט להעצים את האירועים ולהפוך את אנשי הארגון שנפלו תחת הרצפה המתמוטטת לגיבורים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בריאיון שהעניק מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" בשבוע שעבר, הוא הגדיר אותן "מנהרות המוות", שימיטו אסון על עזה; הן משום שהן קורסות, והן משום שהשימוש בהן עלול לגרום להסלמה באזור. כשנשאל אם לישראל יש יד בקריסתן, ענה בעמימות: "אלוהים יודע". הריאיון הופץ במהירות בכלי התקשורת הפלסטיניים, וסימן השאלה סביב הקשר של ישראל למקרים המסתוריים רק גדל. לא ברור אם מתאם פעולות הממשלה בשטחים רק רכב על גל השמועות, או שאכן סיפק הצצה למלחמת צללים אמיתית שמנהלת מערכת הביטחון הישראלית נגד הזרוע הצבאית של חמאס.

לפני יותר משנה הוחלט בצה"ל למנות קצין ייחודי בדרגת אלוף-משנה שיעמוד בראש מנהלת לטיפול במנהרות, כדי למקד תשומת לב ומשאבים בצה"ל כולו, אך במסגרת הקיצוצים הוחלט להעלות את מפקד יחידת ההנדסה המובחרת יהל"ם מדרגת סגן-אלוף לדרגת אלוף-משנה, ולמנות אותו לאחראי על הנושא. בימים אלו נבחנות מספר יכולות טכנולוגיות ברצועת עזה לאיתור מנהרות. בצה"ל ובמערכת הביטחון הטילו איפול מוחלט על תוכן האמצעים שמפעילים צה"ל ומערכת הביטחון לאיתור המנהרות.

פיתוח האמצעים הללו נמצא באחריות המנהלת לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות (מפא"ת) במשרד הביטחון. מי שעומד בראשה, תת-אלוף (מיל') אופיר שהם, הודיע היום באופן רשמי על בקשתו לפרוש מתפקידו, בתום שש שנות כהונה. אותו משרד חטף גם לפני כחודש זעזוע כשראש מנהלת חומה, יאיר רמתי הודח מתפקידו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
פעילי חמאס בתוך מנהרה. פברואר 2016. רויטרס
"המנהרות ימיטו אסון על עזה"/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully