וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בניו המפשייר: טראמפ וסנדרס יזכו בניצחון שלו הם נואשים?

לאחר התוצאות הצמודות בפריימריז באיווה, הקלפיות נפתחו במדינה המושלגת, שבה צפויים שני המועמדים, הרחוקים מהממסד המפלגתי הוותיק, לזכות לתיקון. איך ישפיעו התוצאות על המשך המרוץ? דיון באולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

דונלד טראמפ וברני סנדרס מקווים לנחול היום (שלישי) ניצחונות ראשונים בדרך לבית הלבן, עם פתיחת הקלפיות בבחירות המקדימות בניו המפשייר. שני המועמדים הלא-צפויים האלה, שלא צמחו במפלגות שהם מקווים לעמוד בראשן, זקוקים מאוד לניצחון שיאשש את יכולתם להוביל את הרפובליקנים ואת הדמוקרטים.

טראמפ עדיין מוביל בזירה הרפובליקנית, שהשתנתה שוב ושוב בימיו האחרונים של הקמפיין בניו המפשייר המושלגת. העימות הרפובליקני האחרון ערער מעט את מעמדו של אחד מיריביו, הסנאטור מפלורידה מרקו רוביו, שניסה למצב את עצמו כיריב המרכזי של טראמפ ושל הסנאטור הטקסני טד קרוז.

עוד בוואלה! NEWS:
ראש עיריית ניו יורק לשעבר: שוקל להתמודד לנשיאות
פדיחה בשידור חי: ההתחלה המביכה של בן קרסון בעימות הרפובליקני
העימות הרפובליקני: טראמפ חזר לתקוף - ורוביו היה "על הכוונת"

ההצבעה החלה בשעה 8:00 בבוקר (15:00 שעון ישראל), אף שבשלוש עיירות הקלפיות נפתחו כבר בחצות. בעיירה דיקסוויל נוץ', נספרו כבר כל תשעת הקולות ומהם עלה כי מושל אוהיו ג'ון קייסיק, המדשדש בסקרים המקומיים והלאומיים, זוכה במרוץ הרפובליקני ואילו הסנאטור מוורמונט ברני סנדרס זוכה בזירה הדמוקרטית.

במרוץ הדו-ראשי לראשות המפלגה הדמוקרטית, זה שבועות שסנדרס מחזיק ביתרון על יריבתו הילרי קלינטון בניו המפשייר. סנדרס אהוד מאוד במדינה, ולכן במטה הבחירות שלו סבורים כי הוא חייב לנצח בה על מנת לשמור על מקומו בתחרות עם קלינטון. זאת בזמן שהמרוץ מתקדם למדינות מגוונות יותר שעשויות לאהוד יותר את שרת החוץ לשעבר.

מרקו רוביו מועמד רפובליקני בעצרת בחירות לקראת הפריימריז בניו המפשייר. רויטרס
משנה כיוון. רוביו/רויטרס

"אנחנו רצים במרוץ קיצוני מאוד משום שאנחנו אומרים לעם האמריקני את האמת וזה משהו שלא תמיד נאמר בעולם הפוליטי", אמר סנדרס אתמול, בעודו מנסה להפציר בתומכיו לגרום לו לנצח. הסנאטור סיים במקום השני באספות הבוחרים באיווה, אך בפער קטן מאוד של כמה עשיריות האחוז.

הזדמנות אחרונה למועמדים הרפובליקנים?

ההתלהבות מאחורי טראמפ, איל הנדל"ן שמעולם לא כיהן במשרה פוליטית, ומאחורי סנדרס, דמוקרט מבוגר שמגדיר את עצמו סוציאליסט, מדגישה את הכעס הציבורי על המערכת הפוליטית. גם אם אף מתמודד לא יהפוך בסופו של המרוץ למועמד העומד בראש המפלגה, אלה שכן יעשו זאת יצטרכו להתמודד עם ייאוש הבוחרים.

אחרי שסיים אחרי קרוז באיווה, בילה טראמפ את השבוע האחרון במחאה על התוצאה ובפעילויות קמפיין מסורתיות יותר. עד כה הוא העדיף לערוך עצרות ענק, אך אתמול הוא קיים כמה אירועים קטנים יותר בעיירות שונות במדינה. אמש ירה שוב טראמפ את חציו בקרוז במהלך עצרת במנצ'סטר. תומכת נלהבת בקהל כינתה את קרוז "Pussy" ("נמושה"), ואיל הנדל"ן חזר על המונח בניסיון מבודח לנזוף באישה.

דונלד טראמפ בעצרת בחירות לקראת הפריימריז בניו המפשייר. רויטרס
שוב ירה את חציו בקרוז. טראמפ/רויטרס

הזירה הרפובליקנית התרוקנה מעט אחרי איווה, אך עדיין נותרה קבוצה צפופה של מועמדים שמרניים כמו רוביו. מושל פלורידה לשעבר ג'ב בוש, מושל אוהיו קייסיק ומושל ניו ג'רזי כריס כריסטי מהמרים על כל הקופה בניו המפשייר, מתוך תקווה שהופעותיהם המרשימות יובילו את המצביעים ואת התורמים הגדולים לתת הזדמנות נוספת למועמדותם.

בכירי המפלגה מקווים למועמד שיציל אותם מטראמפ

בשבוע האחרון נראה רוביו שובר כיוון מנישת המושלים, במיוחד אחרי הבחירות באיווה. אך הוא כשל בהתמודדות עם כריסטי בעימות שנערך בשבת. מושל ניו ג'רזי שב והצהיר כי הסנאטור הצעיר מתמחה בשינון דפי מסרים ואינו מנוסה דיו כדי להפוך לנשיא. רוביו שיחק לידיו של כריסטי כשחזר על אותו משפט שוב ושוב בניסיון לאתגר את המושל.

ג'ב בוש ולינדזי גרהאם באירוע בחירות בסיילם, ניו המפשייר, 7 בפברואר 2016. רויטרס
"בגרות, יציבות ואגרסיביות". ג'ב בוש והמועמד שפרש לינדזי גרהאם/רויטרס

הקמפיינים היריבים מקווים שרגע זה הספיק לבוחרים לעצור לרגע ולחשוב בטרם הם מצביעים. אתמול כריסטי הפציר בבוחרים לבחור במועמד שיש לו יותר "בגרות, יציבות ואגרסיביות כדי להגן על המדינה שלנו". אם רוביו והמושלים יסיימו כמקשה אחת ביום שלישי, הדבר ייאש את ראשי המפלגה הרפובליקנית שנחושים לעמוד מאחורי מועמד אחד שיאתגר את טראמפ וקרוז. כמה מנהיגים של המפלגה מאמינים כי טראמפ וקרוז אינם "בחירים" בבחירות הכלליות, במיוחד אם קלינטון תהיה המועמדת הדמוקרטית.

למרות הציפיות להפסד בניו המפשייר, קלינטון ממשיכה ביתר שאת במסע הקמפיין שלה. היא ערכה עצרות ואירועים קטנים יותר ואף דפקה על דלתות בוחרים וקיימה ביקורים מפתיעים בבתי קפה מקומיים ובמסעדות.

הילרי קלינטון פוגשת תומכים במסגרת הפריימריז בני המפשייר. רויטרס
"נרגשת להיות כאן היום". קלינטון בניו המפשייר/רויטרס

"אני נרגשת להיות כאן היום לפריימריז הראשונים כדי לשכנע את מצביעי מדינת הגרניט לצאת ולבחור בי", אמרה קלינטון במהלך עצירה במנצ'סטר. אולם מאחורי ההתנהגות מרוממת הרוח של קלינטון גוברים החששות כי הקמפיין שלה אינו קורץ לצעירים, שבורחים לזרועותיו של סנדרס. כמה מתומכי קלינטון חוששים כי היא גם לא מצליחה בקרב בוחרות, כפי שחשבו שתהיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully