וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרת המשפטים: החוק להשעיית ח"כים אינו הפתרון, צריך לפסול רשימות

9.2.2016 / 13:30

סדקים ראשונים בקואליציה: שקד התייחסה ליוזמתו של ראש הממשלה להשעיית ח"כים ששוללים את קיומה של ישראל ואמרה כי לא מדובר בפתרון אמיתי. "צריך להביא נתונים ולהראות שבל"ד לא עומדים בחוק יסוד: הכנסת", אמרה. זועבי באולפן וואלה! NEWS: "נמשיך להכעיס אתכם"

צילום: ערוץ 7, עריכה: שניר דבוש

שרת המשפטים איילת שקד התייחסה היום (שלישי) ליוזמה להדחת חברי כנסת במקרים של תמיכה במאבק מזוין בישראל או אם הם שוללים את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ואמרה כי זו אינה הדרך. "הייתה כזו הצעת חוק. גם אני וגם חבר הכנסת יריב לוין חשבנו שזה לא נכון", סיפרה בכנס לעיתון "בשבע" בירושלים.

לדבריה, יש לנקוט בצעד אחר. "זה (הדחת ח"כים) מוביל אותנו להצעת החוק המדוברת מהימים האחרונים. הדבר הנכון שצריך לקרות זה שמפלגה כמו בל"ד, שבאמת בודקים את הפעילות שלה, שמנוגדת לסעיף 7א לחוק יסוד: הכנסת, זאת אומרת שהיא כן שוללת את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אם אפשר להוכיח את זה, אז באמת מפלגה כזו לא צריכה לקבל את הזכות לרוץ".

לקריאה נוספת:
פנייה לוועדת האתיקה: "הח"כים מבל"ד - סייעני טרור בכנסת"
נתניהו לוועדת האתיקה: "הרחיקו את זועבי, גטאס וזחאלקה מהמליאות"
ועדת האתיקה השעתה את הח"כים מבל"ד שנפגשו עם משפחות מחבלים

מליאת חוק שירות ביטחון, מרץ 2014. נועם מושקוביץ
"השר לוין ואני חושבים שהצעת החוק לא נכונה". השרה שקד/נועם מושקוביץ

היא הוסיפה כי הדחת ח"כים יובילו לאותה גברת בשינוי אדרת – מחליפיהם יחזיקו בעמדות דומות. "בג"ץ אמר שעוד לא נצטברו מספיק אירועים שבאמת מעידים על זה שהיא שוללת את קיומה וצריך לפסול אותה. ועדת הבחירות צריכה להידרש לזה מחדש לפני הבחירות שיגיעו, אבל צריך לדעת שזה ההליך הנכון. גם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' וגם אני שוחחנו על זה עם השר לוין, שלושתנו חושבים שזה ההליך הנכון ולא ללכת לחקיקה שחברי כנסת ינסו להשעות חברי כנסת אחרים. זה נכון שבגלל שהמסלול הזה לא עובד אז מחפשים פתרונות אחרים, אבל צריך לדעת שבפתרון המוצע, במקום חבר הכנסת באסל גטאס ייכנס חבר כנסת מבל"ד, שפחות או יותר חושבים אותו דבר".

עם זאת, היא הדגישה כי ההליך הנוכחי, שיזם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אינו פסול בעיניה. "זה לא שאני מתנגדת לחוק ההשעיה, אך החוק כשלעצמו הוא לא הפתרון האמיתי, שהוא להביא מספיק נתונים ולהראות שבל"ד לא עומדת בסעיף 7א לחוק יסוד: הכנסת, והפתרון שהוצע שחבר כנסת עם התנהגות בלתי הולמת יהיה אפשר להשעות אותו הוא לא נכון. שוחחתי על כך עם חברי כנסת במליאה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ג'מאל זחאלקה, חנין זועבי, באסל גטאס. ערן גילווארג, ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
"מחפשים פתרונות אחרים". זחאלקה, זועבי וגטאס/עיבוד תמונה, ערן גילווארג, ראובן קסטרו

חברת הכנסת חנין זועבי (הרשימה המשותפת) התייחסה היום בריאיון באולפן וואלה! NEWS לסערה סביב פגישתה יחד עם חבריה לסיעת בל"ד, הח"כים ג'מאל זחאלקה וגטאס, עם משפחות של מחבלים מגל הטרור הנוכחי, ולהצעת החוק שתאפשר להדיח חברי כנסת שתומכים במאבק מזוין בישראל או שוללים את קיומה כיהודית ודמוקרטית.

"הסוף לא ברור. זו לא ההתחלה, זו הידרדרות. מגייסים את האווירה, האזרחים וחברי הכנסת נגד חברי כנסת אחרים", אמרה ח"כ זועבי. עם זאת, היא הדגישה כי הייתה עושה זו שוב והוסיפה: "הייתי עושה את מרמרה (המשט לעזה ב-2010). גם בהפגנות עוצרים והורגים אנשים ואנחנו צריכים להמשיך ללכת להפגנות. אני בעמדה של נכבש. בין נכבש לכובש יש פער אדיר. אנחנו נגד פגיעה בחפים מפשע. הרוצח האמיתי, הנאשם האמיתי, הוא מדיניות הכיבוש. גם הפלסטינים שנרצחים וגם היהודים שנרצחים הם קורבן". בתגובה לעובדה שעמדה דקת דומייה לזכר המחבלים אמרה כי "זו נורמה חברתית" והוסיפה: "אני לא אוהבת סכינים".

זועבי נשאלה לגבי התבטאויותיה בשנים האחרונות, כפי שצוטטו בכלי תקשורת שונים, שמצדיקים לכאורה פגיעה בחפים מפשע וקוראים להתקוממות עממית. "תמשיך, אני לא רוצה לקטוע אותך, תראיין את עצמך. לא יהיה לך ריאיון טוב. אלה ציטוטים מסולפים. תן לי לדבר ואל תקטע אותי. אחרת תראיין את עצמך".

זועבי: "אנחנו נגד פגיעה בחפים מפשע. הרוצח האמיתי, הנאשם האמיתי, הוא מדיניות הכיבוש. גם הפלסטינים שנרצחים וגם היהודים שנרצחים הם קורבן"

ראשי סיעות הקואליציה שינו אמש את נוסח ההצעה ולפיה ניתן יהיה להשעות חבר כנסת אם יתמכו במאבק מזוין של מדינת אויב או ארגון טרור נגד ישראל, יסיתו לגזענות או ישללו את קיומה של ישראל כיהודית ודמוקרטית. זאת, בניגוד לנוסח המקורי, שהיה מעורפל יותר ונומק בטענה כל "התנהגות בלתי הולמת".

השינוי נעשה על ידי השר זאב אלקין לבקשת יהדות התורה. לטענת המפלגה, "התנהגות שאינה הולמת" היה ניסוח כולל מדי, שיאפשר ניסיונות הדחה של מיעוטים בכנסת ללא סיבה ממשית. ביום רביעי תעלה ההצעה עם הנוסח המחודש לדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט.

המהלך מתבסס על שלושה צעדים. נכון להיום, ועדת האתיקה יכולה להשעות חבר כנסת רק אם עבירה הנכללת בתקנון הכנסת. גם במקרה כזה, ההשעיה תקפה לחצי שנה לכל היותר. לפי ההצעה הנוכחית, אם הוגשה תלונה של 61 ח"כים על התנהגות שאינה הולמת, תוכל ועדת הכנסת להשעות את חבר הכנסת. לאחר מכן, בשלב השלישי, מליאת הכנסת תצטרך לאשר את המהלך ברוב של 90 ח"כים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully