וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: הסכמה לאומית: המלחמה בתאונות הדרכים נכשלה

9.2.2016 / 9:54

כישלון המאבק הלאומי בתאונות הדרכים, הוא מחדל שמחייב ועדת בדיקה פרלמנטרית. דומה שזהו הכישלון הברור והמוחלט היחיד של הממשלה, עליו יסכימו כל המחנות הפוליטיים

תאונת דרכים קטלנית בצומת נווה זיו שבגליל המערבי, 8 בפברואר 2016. כב"ה מרחב זבולון, מערכת וואלה! NEWS
תאונה בגליל המערבי/מערכת וואלה! NEWS, כב"ה מרחב זבולון

היום (שלישי) תיצור ועדת הכלכלה של הכנסת תקדים מבורך. יושב ראש הועדה, ח"כ איתן כבל, יכנס את הועדה לשימוע מיוחד בנושא הקטל בדרכים, הנמשך והגובר. אל הדיון יזומנו מומחי בטיחות, אנשי אקדמיה, נציגי ארגונים חוץ ממשלתיים ועוד, שיציגו בפני הועדה את מצב הבטיחות בדרכים.

נציגי הרשויות הרלוונטיות, (משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משטרת התנועה ועוד,) ידרשו להשיב לחברי הועדה איך ולמה הגענו למצב החמור שבו אנו נמצאים, ומה בכוונתם לעשות כדי לשפר את המצב העגום.

ההחלטה ליצור את התקדים נכונה וראויה, וח"כ כבל ראוי לכל שבח על יוזמתו זו, כיוון שאם יש מצב חירום שהוא חמור דיו כדי לקבוע תקדים זה, הרי שאנחנו מצויים כבר בפתח השנה הרביעית בו.

זהו יום הדין והחשבון

מזה למעלה משלוש שנים שהמאבק בתאונות הדרכים הופקר ונזנח על ידי הממשלה. כתוצאה מהזנחה פושעת וקטלנית זו, טיפס מספר ההרוגים בתאונות בתלילות. בכל שנה משלוש השנים האחרונות, נהרגים בכבישים עשרות ישראלים שלא היו נהרגים בשנים שקדמו להזנחה הגדולה. לבד מהאובדן הקשה מנשוא והמיותר להכעיס בחיי אדם ובבריאותם של אלפי הפצועים והנכים, סופג גם המשק נזקים כלכליים במיליארדי שקלים בכל שנה, כתוצאה מהעלייה התלולה בכמות הנפגעים.

וכל זאת, שעה שבכלל המדינות המתקדמות בעולם, המגמה הפוכה – שם צוללים מספרי ההרוגים בתאונות בתלילות, הודות לביצוע נחוש וקפדני של תוכניות לאומיות למאבק בתאונות.

איך זה קורה לנו? בשלוש השנים האחרונות, שורר מצב קבוע של הפרת חוק מצד הממשלה, המחויבת על פי חוק לתקצב את המאבק בבטיחות בכ-550 מיליון שקלים, אבל בפועל מעבירה למטרה זו רק 222 מיליון שקלים.

בשימוע שיתקיים בוועדת הכלכלה, יוצגו בפני נציגי הרשויות השונות הנזקים הנובעים מהזנחת הנושא בידי הממשלה: האכיפה הבלתי יעילה שמקיימת משטרת התנועה המוחלשת ונטולת הכלים והתקציבים, תקני בטיחות כלי הרכב בישראל, הרחוקים מלעלות בקנה אחד עם התקנים במדינות המפותחות, החינוך לתעבורה ולבטיחות בדרכים במערכת החינוך, הלוקה בחסר גדול, הימנעות המדינה משיפוץ תשתיות הבטיחות בכבישים ובצמתים האדומים ומרובי הנפגעים, העלות הכלכלית הכבדה של ההזנחה ועוד.

בשם הציבור, תדרוש הכנסת מהממשלה ומנציגי זרועות הביצוע שלה (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משטרת התנועה ועוד), שיציגו את פעולותיהם למניעת הקטל בדרכים. זהו יום הדין והחשבון.

יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל, בדיון הוועדה בנושא מתווה הגז, נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
ראוי לכל שבח על יוזמתו. ח"כ איתן כבל/נועם מושקוביץ

הבשורה שתצא מהשימוע שיזמן ח"כ כבל בוועדת הכלכלה, ראוי שתהיה ברורה ונכוחה: מדינת ישראל נמצאת במצב אסון מבחינת הבטיחות בדרכים. דם רב מאד נשפך לשווא, בתאונות שניתן היה, חובה היתה, למונען. כישלון המאבק הלאומי בתאונות הדרכים, הוא מחדל שמחייב ועדת בדיקה פרלמנטרית. דומה שזהו הכישלון הברור והמוחלט היחיד של הממשלה, עליו יסכימו כל המחנות הפוליטיים, שכן המוות בכבישים אינו פוסח על איש. הוא עיוור ומכה לכל צד, ללא הרף וללא רחם.

יהיו נא דיוניה הקרבים של ועדת הכלכלה, בבחינת צלצול השכמה לממשלה, ולא יותירו לה ברירה, אלא ליטול על עצמה מחדש את האחריות העליונה, לספק לאזרחים תשתיות דרך בטוחות, שתמנענה מהם מוות מיותר בטרם עת בכביש, על לא עוול בכפם.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן.

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully