וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גופות בשירותים וקברי אחים: אסד מואשם ב"השמדה" של אלפי אסירים

דוח מיוחד של חוקרים מטעם האו"ם קובע שהמשטר בדמשק נקט מדיניות מכוונת של עינויים כלפי אלפי עצורים, שהובילה למותם. הם הוכו למוות וגוועו ברעב. גם האופוזיציה מואשמת בפשעים דומים, אך בהיקף קטן יותר

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

"סוריה נוקטת מדיניות של השמדה כלפי אלפי עצורים" - כך קבע היום (שני) דוח מיוחד בנושא שחובר על ידי צוות חקירה מיוחד שהועבר למועצת האו"ם לזכויות אדם. הדוח האשים את משטרו של בשאר אסד בביצוע פשעים נגד האנושות וטען כי הן נאמניו של הנשיא והן המורדים ביצעו פשעי מלחמה.

לפי הדוח, שהתבסס על ריאיונות עם מאות עדי ראיה ומכסה את העימות מאז החל במרץ 2011, עצורים רבים עברו עינויים, חלקם הוכו למוות ואחרים מתו כתוצאה ממחסור במזון, בשתייה או בטיפול רפואי. אלפי עצורים נהרגו בזמן שהוחזקו על שני הצדדים הלוחמים.

החוקרים חושדים שעשרות אלפי בני אדם מוחזקים בידי ממשלת סוריה בכל רגע נתון. הדוח שלהם תיאר את מצבם של העצורים כ"חמור" ולטענתם מדובר ב"משבר רחב היקף" בכל הנוגע להגנה על זכויות אדם. עדויותיהם של השורדים, כך נכתב, "מציירות תמונה נוראית של היקף הפרות הזכויות שנעשו".

מלחמת האזרחים במדינה גבתה את חייהם של לפחות 260 אלף בני אדם. כ-4.6 מיליון תושבים ברחו מסוריה ועוד 13.5 מיליון זקוקים לסיוע הומניטרי בתוך שטחה של המדינה.

מורדים סורים בכלא בחלב 24 באוגוסט 2012. AP
אסירים בכלא בחאלב, 2012/AP

מתקני המעצר המרכזיים הנשלטים על ידי מנהל המודיעין הכללי כוללים את ענף 251 בביטחון הפנים ואת ענף חקירות 285, הממוקמים בכפר סוסה, ממערב לדמשק. עצורים לשעבר תיארו תנאים בלתי-אנושיים של מעצרים, שהביאו לעתים במוות. קצינים פיקדו על אנשיהם לענות אסירים, שלעתים נאלצו לעביר גופות דרך המסדרונות ולפעמים הן אף הושארו בתאי השירותים לפני שהועברו מהמקום.

עדויות שנאספו מצביעות על כך שהממונים על המתקנים דווחו באופן קבוע על מקרי המוות של העצורים שהיו תחת שליטתם. אסירים הועברו לבתי חולים צבאיים לפני שנטמנו בקברי אחים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
מורדים סורים עמדו "להוציא להורג" לוחמי דאעש - ולימדו אותם לקח. צילום מסך
לוחמי דאעש מוציאים להורג מורדים סורים שבויים/צילום מסך

גם הממשלה וגם האופוזיציה מואשמים באלימות כלפי עצוריהן, אך החוקרים טענו כי רובם מוחזקים על ידי סוכנויות הביטחון של המשטר. מאז תחילת המלחמה נעצרו בצורה שרירותית אזרחים שנחשבו לתומכי המורדים או שלא היו נאמנים מספיק למשטר. הדוח קובע כי גורמים בכירים בממשלה היו מודעים לשיטה זו ואישרו אותה.

"גורמים בממשלה יצרו במכוון תנאי מעצר עלובים כדי לאיים על חייהם והיו מודעים לכך שזה עלול לגרום למוות המוני של עצורים", מסר סרג'יו פינהיירו, אחד החוקרים, בהצהרה רשמית. "המעשים הללו, שהיו חלק ממדיניות רשמית, נחשבים להשמדה שהיא פשע נגד האנושות".

בדוח מואשמים גם ארגוני מורדים בהרג של חיילים סורים שבויים. ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) וג'בהת א-נוסרה מואשמים שניהם בביצוע פשעים נגד האנושות ובפשעי מלחמה. דאעש, נטען, ידוע כמי שמחזיק במספר גדול ולא ידוע של עצורים למשך זמן רב ובכמה מקומות שונים. הוא הקים מרכזי מעצר, שם הוצאות להורג ועינויים הם "דבר שבשגרה". האסירים הוצאו להורג בעקבות גזר דין מוות שהטילו עליהם בתי משפט בלתי-לגיטימיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully