וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתוני מח"ש: 85% מהחקירות נגד שוטרים מסתיימות ללא העמדה לדין

8.2.2016 / 16:30

דוח הסוקר את פעילות המחלקה במהלך שנת 2015, העלה כי רוב התלונות מסתיימות ללא משפט פלילי או משמעתי. עוד עולה כי רוב התלונות שהתקבלו לא נחקרו או הופסקו מסיבות שונות. "גל הטרור הוביל לעלייה בתלונות על שימוש בכוח קטלני"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
32% מהפניות לא העלו חשד לביצוע עבירה פלילית/מערכת וואלה!, צילום מסך

85% מהחקירות שנפתחו במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) מסתיימות ללא העמדה לדין של השוטר - כך עולה מנתוני המחלקה שמתפרסמים היום (שני). על פי הדוח, הנוגע לשנת 2015, מרבית התלונות שמוגשות למחלקה נסגרות בעילת חוסר ראיות, וכך 15% בלבד מהתיקים מסתיימים בהעמדת השוטר לדין פלילי - נתון דומה לאלה של השנים האחרונות.

הדוח נוגע גם להעמדה לדין משמעתי של שוטרים. בניגוד לאזרחים, ישנה אפשרות להעמיד שוטר לדין מסוג זה, במקרים שבהם הוחלט שאין מקום להליך פלילי. אך בפועל, רק 13% מהתלונות מסתיימות בהעמדת השוטר לדין משמעתי.

עוד עולה מהנתונים כי 32% מהפניות שהתקבלו במח"ש, הכוללות תלונות, מידע שמתקבל או תלונות שהועלו נגד שוטרים במהלך חקירות, לא הראו חשד לביצוע עבירה פלילית ונסגרו. לעומת זאת, 40% מהפניות נחקרו ובירורן של היתר הופסק מסיבות שונות כמו חוסר שיתוף פעולה מצד המתלונן או "תלונה מינורית".

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו לבג"ץ: "ללא מתווה הגז ייתכן נזק של ממש לביטחון ישראל"
צה"ל בוחן פתרון טכנולוגי מתקדם לאיתור מנהרות חמאס בגבול רצועת עזה
הודו: נמר השתולל בבית ספר - ופצע שישה בני אדם

טקס הענקת דרגות בכירות במשטרה 11 ינואר 2016. יואב דודקביץ'
"באחריות העומדים בראש המשטרה לעשות שימוש מושכל בתוצרי עבודת מח"ש". המפכ"ל אלשיך/יואב דודקביץ'

למרות זאת, במח"ש יכולים להיות מרוצים מהעלייה באחוזי ההרשעה בתיקים שבהם הוגשו כתבי אישום נגד שוטרים. בשנה האחרונה הורשעו 85% מהשוטרים שהועמדו לדין, לעומת 3% בלבד שזוכו. יש לציין כי החוק מאפשר כיום גם אפשרות שלא להרשיע נאשם על מנת להימנע מהכתמת עברו הפלילי, דבר היכול להסביר את יתר התיקים. בנוסף, חלה ירידה משמעותית של כמאה תלונות לעומת השנה שעברה, ובסך הכול טופלו במחלקה בשנה האחרונה 640 תלונות

כמו כן, במח"ש מציינים בסיפוק מספר פרשות גדולות שנחקרו בשנה האחרונה במעורבות של קצינים בכירים במשטרה. בין היתר הם מציינים כי הודחו מתפקידם ארבעה קיצינים בדרגת ניצב-משנה וקצין בדרגה דומה הושהה מתפקידו בחשד לביצוע עבירות פליליות, בהן עבירות מין. כמו כן ציינו במחלקה את פיצוח פרשת רונאל פישר והגשת כתבי אישום נגד כל המעורבים בתיק מסועף זה, ובהם פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר רות דוד. נוסף לכך הוגש רק באחרונה כתב חשדות נגד ניצב מנשה ארביב וכן זומן לשימוע סמפכ"ל המשטרה לשעבר ניסים מור, בחשד לביצוע מעשה מגונה והטרדה מינית.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

99% מהערעורים שהמוגשים למח"ש - נדחים

נתון בולט נוסף הוא הדחייה המוחלטת של עררים שמגישים המתלוננים השונים על החלטות מח"ש. כל מתלונן זכאי להגיש ערר על החלטת מח"ש, לרוב בעניין סגירת התיק בעניינו. בפועל, מהנתונים עולה כי 99% מהעררים נדחים. לטענת מח"ש, "הנתון מצביע על תהליך קבלת החלטות איכותי ומקצועי".

"שנת 2015 כללה ריבוי אירועים של שימוש בכוח קטלני על ידי שוטרים", אמר ראש מח"ש אורי כרמל, "אירועים אלה שהתרבו לאחרונה בתקופת 'אינתיפאדת הסכינים' חייבו את המחלקה לשמור בקפידה על האיזון העדין והדק בין דרישות החוק והצורך החיוני להגן על חיי אדם באשר הוא אדם, ובין החובה לאפשר ללוחמי המשטרה להגן באופן אפקטיבי, ללא מורא, על חיי הציבור מפני גורמים עוינים, מתוך הכרה בכך שהשוטר הנקלע לאירוע פיגוע, מפעיל שיקול דעת ומקבל החלטות בשניות, מתוך תחושת חירום ולעיתים גם פחד".

לדברי כרמל, מרבית האירועים מסוג זה הסתיימו בממצאים השוללים חשד לפלילים, לאחר שנעשה הליך בדיקה מקדים, "אשר לא חשף את השוטרים שלא לצורך לחקירה באזהרה". כרמל הוסיף רמיזה למפכ"ל החדש ואמר כי "בסופו של דבר, באחריות המשטרה - והעומדים בראשה - לעשות שימוש מושכל בתוצרי עבודת מח"ש, לחדד את המסרים הערכיים לארגון, לחנך ולהבטיח באופן שוטף עקירת עשבים שוטים, שהרי המשפט הפלילי, אשר מח"ש אמונה על אכיפתו בקרב שוטרים, אינו חזות הכל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully