וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פחדנים": שלושת הח"כים לא הגיעו לדיון על פגישתם עם משפחות מחבלים

8.2.2016 / 14:15

גטאס, זחאלקה וזועבי נעדרו מהדיון המיוחד בוועדת הכנסת על הצעדים שניתן לנקוט נגדם בעקבות פגישתם מעוררת המחלוקת בשבוע שעבר: "הסתה פופוליסטית". המשנה ליועץ המשפטי לממשלה: "נבחן את הנושא בימים הקרובים"

צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

ועדת הכנסת קיימה היום (שני) דיון מיוחד בעקבות פגישתם של חברי הכנסת באסל גטאס, ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי מהרשימה המשותפת עם משפחות מחבלים בשבוע שעבר. הוועדה התכנסה כדי לבחון אילו צעדים ניתן לנקוט נגד חברי הכנסת, המשתייכים כולם לבל"ד.

חברי הכנסת מושאי הדיון הודיעו כי יחרימו אותו. "לא נשתתף בפרופגנדה שמארגן יו"ר הכנסת דוד ביטן", נמסר מהרשימה המשותפת בשעות הבוקר. "מדובר בהצגה של להקת ההסתה הפופוליסטית, המנסה בכל אמצעי לעשות דה לגיטימציה לחברי הכנסת הערבים ולהצר את מרחב פעילותם הפוליטית ולזכות בהון פוליטי וציבורי זול".

יו"ר הוועדה, דוד ביטן, תקף את הח"כים הערביים בפתח הישיבה. "אני מתרעם על כך שחברי הרשימה המשותפת החליטו שלא להגיע. הם פחדנים. מדברים אתנו מלמעלה דרך כנסים ולא מגיעים לכנסת כדי לברר את הדברים האלה. הם לא מוכנים להתעמת עם ההתייחסות שלנו לנושא". לדברי ביטן, "החקיקה הקיימת נותנת מענה, אבל הדברים חוזרים על עצמם. העסק צריך לעבוד במספר רבדים, גם ברובד של האתיקה והחסינות, אבל גם היועץ המשפטי לממשלה ובית המשפט צריכים לתת מענה לסוגיה הזו, ולא לתת את כובד המשקל לחופש הביטוי".

לקריאה נוספת:
ח"כ עודה חושש: "בחברה יש פשיזציה, וייתכן שבל"ד תורחק מהכנסת"
למרות הסערה: הח"כים של בל"ד לא ישבו בקרוב על ספסל הנאשמים
נתניהו ליועמ"ש: לנקוט צעדים נגד הח"כים שנפגשו עם משפחות מחבלים

ג'מאל זחאלקה, חנין זועבי, באסל גטאס. ערן גילווארג, ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
"פחדנים". חברי הכנסת זחאלקה, זועבי וגטאס/עיבוד תמונה, ערן גילווארג, ראובן קסטרו

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי אמר בדיון כי הדיון המשפטי בנושא מורכב מזה הציבורי. "ברמה הציבורית, אין ספק שמדובר במפגש בעייתי ופסול, ודאי כשמדובר בנבחרי ציבור. עם זאת, המישור הפלילי והמשפטי מורכב יותר. לא כל מה שהוא לא בסדר ציבורי הוא עבירה פלילית. היועץ המשפטי לממשלה קיבל כמה תלונות. כדי שנוכל לבחון אם יש עבירה פלילית, ביקשנו מהמשטרה לאסוף את המידע העובדתי הקיים כדי לראות אם יש פה משהו מעבר למפגש עצמו, מה התכנים שנאמרו במפגש, גם סעיף ההסתה לאלימות מדבר על דברי שבח לאלימות או טרור. כדי להחליט אנחנו צריכים לקבל את העובדות המלאות. אני מניח שזה יהיה בימים הקרובים. לאחר מכן יתקיים דיון אצל היועץ כדי לבחון את המשמעות של מפגש זה".

עד כה, הוגשו לא פחות מ-450 קובלנות על ידי אזרחים, שרים וחברי כנסת, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצמו, נגד שלושת חברי הכנסת. ועדת האתיקה של הכנסת תתכנס בשעה 15:00 כדי להחליט כיצד להעניש את אותם חברי כנסת, אולם סל הצעדים המצוי בידיהם מצומצם: העונש המקסימלי שיש בסמכות הוועדה להטיל על חברי הכנסת הוא הרחקה של חצי שנה ממליאת הכנסת ושלילת שכר. בכל מקרה, חברי הכנסת יוכלו להיכנס ולהשתתף בהצבעות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
רז נזרי, משנה היועמ"ש. ועדת הכנסת, 8 בפברואר 2016. נועם מושקוביץ
"לא כל מה שלא בסדר הוא עבירה פלילית". המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי/נועם מושקוביץ

במקביל, מתגבשות שתי הצעת חוק בנושא: הצעת חוק אחת, אותה מקדם נתניהו, מבקשת לאפשר להשעות חברי כנסת ברוב של 90 חברי כנסת בשל התנהגות שאינה הולמת, בדומה לאפשרות להשעיית נשיא מדינה, יו"ר כנסת וסגן יו"ר כנסת. הצעה אחרת, של חבר הכנסת אלי כהן מסיעת כולנו, שהוגשה אף היא בימים האחרונים, מבקשת לאפשר להסיר את חסינותם של חברי הכנסת באמצעות גיבוש רוב של 80 חברי כנסת.

ח"כ חנין: "הצעת נתניהו - המשך קמפיין 'השתולים'"

חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) התייחס להצעתו של נתניהו לאפשר להדיח חברי כנסת ואמר כי היא חלק מרדיפה פוליטית. "הצעת נתניהו לאפשר לרוב בכנסת לגרש ח"כים מכהנים, היא חלק ממתקפה רחבה על הדמוקרטיה, המשך ישיר של קמפיין 'השתולים'. זה תמיד מתחיל בניצול של כעס ציבורי על עמדה מרגיזה או מקוממת של מישהו וזה תמיד מגיע למקומות אפלים ובעייתיים".

לדברי חנין, "נתניהו משתמש בפגישה שקיימו הח"כים של בל"ד כתירוץ להמשיך בקמפיין סימון הערבים בישראל בתור אויבים פנימיים. קמפיין שהחל עם 'המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפיות', המשיך בנאום ההסתה על דם נרצחי הפיגוע בדיזינגוף, ועבר דרך האמירה השקרית שלו על כך ש'הח"כים הערבים צועדים בהפגנות עם דגלי דאעש', תוך התעלמות מכך שהם מוקיעים את דאעש מעל כל במה ובכל שפה".

ח"כ עליזה לביא וח"כ אורן חזן. ועדת הכנסת. 8 בפברואר 2016. נועם מושקוביץ
חברי הכנסת אורן חזן ועליזה לביא/נועם מושקוביץ
"החזרת גופות המחבלים היא שערורייה ופרס לחברי הכנסת הערבים שהשתתפו במפגש"

מיכה אבני, בנו של ריצ'ארד לייקין שנרצח בפיגוע באוטובוס בשכונת ארמון הנציב בירושלים באוקטובר האחרון, הוזמן לדיון. "אבא שלי היה הומניסט, מנהל בית ספר בפנסיה, פעל עם מרטין לותר קינג בארצות הברית, הקים בארץ בית ספר לדו קיום. אני נדהמתי כששמעתי על העובדה שחברי כנסת נציגי ציבור נפגשו עם האב של אחד המחבלים שרצח את אבי. אני רוצה לדבר על העיקרון", אמר.

לדבריו, הכנסת צריכה להילחם בהסתה הפלסטינית. "בתור מי שחווה טראומה כזו, כל פעם שיש עוד פיגוע אתה חווה את זה מחדש, ומה שהכי מטריד אותנו זה איך ילדה בת 13 או 15 יכולה לצאת מהבית ולדקור. זה בגלל הסתה. הרחוב הערבי נתון להסתה בלתי פוסקת מצד חברי הכנסת והפלסטינים. מקומה של הכנסת להתמודד עם תופעת ההסתה. יש לכך שתי דרכים. האחת היא להוקיע את המסיתים. אני לא בא לומר מה הדרך הנכונה, חוקים או ועדת אתיקה. אבל מי שקורא לרוצח של אזרח ישראלי שהיד, האמירה שהאיש הזה יילך לגן עדן - זו אמירה בוטה וחמורה. במדינה דמוקרטית לא יכול להיות שמנהיג יקרא לרצוח אזרחים באותה מדינה. אני קורא לכם להתמודד חקיקתית בשני מישורים. ראשית למצוא את הדרך להוציא את מי שמסית, ושנית להתמודד עם המסיתים ברשתות החברתיות. אני תומך בחוקים שהציעו נתניהו וכהן".

בתום הדיון הודיעה הוועדה: "ביוזמת יושב ראש ועדת הכנסת חבר הכנסת דוד ביטן, העבירה הוועדה קריאה לממשלה שלא לשחרר את גופות המחבלים. החזרת גופות המחבלים היא שערורייה ופרס לחברי הכנסת הערבים שהשתתפו במפגש עם המחבלים. הממשלה מציעה חוקים ומהצד האחר נותנת לח"כים הערבים פרסים כמתווכים לנושא", נמסר.

(עדכון ראשון: 13:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully