וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסית ברשת לפיגועים? צפה לשיחת אזהרה ממערכת הביטחון

8.2.2016 / 11:46

לאחר שהתברר כי מחבלים רבים פרסמו הודעות איומים או מכתבי פרידה ברשתות החברתיות, הוחלט על הידוק שיתוף הפעולה בין צה"ל, שב"כ והמשטרה במטרה לסכל כוונות פיגוע. לדברי גורם צבאי, למרות האתגרים הרבים - האסטרטגיה כבר מביאה לתוצאות בשטח. אולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

(צפו: אורית פרלוב, חוקרת רשתות חברתיות, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS)

במטרה להתמודד עם ההסתה ברשתות החברתיות לאלימות נגד מטרות ישראליות, הוחלט במערכת הביטחון על הידוק שיתוף הפעולה בין צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל במטרה לסכל כוונות פיגוע של אזרחים ישראלים או פלסטינים. גורם צבאי בכיר סיפר לוואלה! NEWS כי אמנם התהליך עדיין בראשיתו וכולל מרכיבים רבים, אך הוא כבר מביא לתוצאות בשטח ויוצר הרתעה בקרב הגולשים.

שיטת הפעולה של גופי הביטחון השונים כוללת כמה רבדים של ניטור הפעילות ברשתות החברתיות. ברמה הטקטית, המטרה היא לאתר גולשים שמעלים תכני הסתה וכותבים באופן שכיח קריאות לאלימות ולביצוע פיגועים, ואף גולשים שמאיימים לבצע פיגועים בעצמם. במקביל, נערכת עבודת מחקר מודיעינית שמטרתה לבדוק מי הם אותם גולשים ואם יש להם קשר לגורמי טרור.

עוד בוואלה! NEWS:
התלונן למוקד 100: "המחבל מתל אביב עלה על קו 826"; מוקדנית: "תתקשר 110"
בני משפחת אחת המחבלות מרמלה גינו את הפיגוע: "הן יצטרכו לשלם את המחיר"
"חגור את חגורת הנפץ": השיר החדש של חמאס קורא לפיגועים

הודעות שפרסמו מחבלים פלסטיניים לפני פיגועים. צילום מסך מתוך טוויטר, צילום מסך
"לפי מה שאני רואה – האינתיפאדה השלישית החלה". הודעה שפרסם מחבל בן 19 שדקר למוות שני בני אדם בירושלים/צילום מסך, צילום מסך מתוך טוויטר

במקרים שבהם מעריכים גורמי הביטחון כי מדובר רק בהסתה לאלימות, הם בוחרים להזהיר את הגולש ובחלק מהמקרים מתקיימות "שיחות אזהרה". גורם ביטחוני מתקשר אל הגולש ומתריע בפניו שאם לא יחדל מההסתה הפרועה ברשתות החברתיות הוא ייעצר ואף ייענש.

במקרים שבהם מעריכים גורמים במערכת הביטחון כי מדובר ב"פצצה מתקתקת", וסביר מאוד כי הגולש יממש את איומיו, פרטיו מועברים לגורמים הרלוונטיים על מנת לעצור אותו ולהביאו לחקירה. בשנה האחרונה, שני תושבי מזרח ירושלים הועמדו לדין בגין הסתה ברשתות החברתיות, ונגזרו עליהם עונשים של תשעה ו-17 חודשי מאסר בפועל.

בשל העובדה ששיעור המשתמשים ברשתות החברתיות בקרב האוכלוסייה הפלסטינית הוא גבוה מאוד, ובשל טווח הגילאים הנרחב, עיקר הקושי הוא בזיהוי המאפיינים השכיחים של המחבלים הפוטנציאליים או המסיתים המרכזיים. כמו כן, משתמשים רבים מציינים כי הם חיים בגדה המערבית, אולם בפועל הם חיים ברצועת עזה או במדינות זרות.

פעילות צה"ל בג'נין. דובר צה"ל
מעצרים ייערכו במקרה של "פצצה מתקתקת". פעילות צה"ל בג'נין/דובר צה"ל

גורם צבאי הסביר כי הפעילות המסכלת ברשת החלה כבר בתקופת מבצע "צוק איתן", אך הוחלט בחודשים האחרונים להדק את שיתוף הפעולה בין גופי הביטחון, לאחר שהתברר כי חלק מהמחבלים פרסמו הודעות איומים או מכתבי פרידה ברשתות החברתיות לפני שיצאו לעשות את הפיגוע.

בין ההודעות שפורסמו: "עשרת הדיברות של השהיד"

בהא עליאן, תושב ג'בל מוכבר בן 23, אחד המחבלים שביצע הפיגוע באוטובוס בארמון הנציב בירושלים בחודש אוקטובר, התוודה כבר לפני שנה בעמוד הפייסבוק שלו על הכוונה שלו לבצע פיגוע טרור, ולמות כשהיד. בפוסט שהעלה עליאן, אב לילד, בחודש דצמבר 2014, כתב בין היתר שהוא מקריב את חייו עבור "המולדת".

פוסט שכתב בהא עליאן, אחד המחבלים מפיגוע האוטובוס בארמון הנציב. פייסבוק, צילום מסך
"אל תהיו עצובים על מותי, היו עצובים על מה שיהיה לכם בלעדיי". ההודעה שפרסם עליאן/צילום מסך, פייסבוק

כך כתב:

1. אני מבקש מהארגונים הפלסטינים שלא לקחת אחריות על מות הקדושים שלי. מותי הוא בעבור המולדת ולא בעבורכם.

2. אני לא רוצה להיות על פוסטרים או על פליירים (עם תמונתי), אלא רק להיות מונצח בפוסטר שיתלה על החומה (גדר ההפרדה).

3. אל תטרידו את אמי עם שאלות. פייסו אותה, ולא מעבר לכך.

4. אל תמלאו את בני בטינה, הניחו לו. אם ירצה למות, יעשה זאת בעבור מולדתו, ולא כנקמה על מותי.

5. אם ירצו להרוס את ביתי - שייהרסו. האבנים לא חשובות יותר מעילוי נשמתי.

6. אל תהיו עצובים על מותי, היו עצובים על מה שיהיה לכם בלעדיי.

7. אל תחפשו את מה שכתבתי לפני מותי, אלא חפשו מה עומד מאחורי מותי.

8. אלא תצאו בתהלוכת לוויה, אלא ערכו טקס אשכבה בלבד.

9. אל תהפכו אותי לעוד מספר, שמחר תשכחו ממנו.

10. אפגוש אתכם בגן עדן.

הודעות שפרסמו מחבלים פלסטיניים לפני פיגועים. צילום מסך מתוך טוויטר, צילום מסך
אחד משלושת המחבלים מקבטיה. זכארנה/צילום מסך, צילום מסך מתוך טוויטר

גם אחמד זכארנה, אחד משלושת המחבלים שהוציאו לפועל את הפיגוע המשולב בשער שכם שבירושלים בשבוע שעבר, העלה לאחרונה תמונה שצילם במסגד אל-אקצא, ובה רמז על כוונתו לבצע פיגוע. בפיגוע שביצע יחד עם אחמד אבו א-רב ומוחמד כמיל, תושבי העיירה קבטיה בני 20 ו-21, נהרגה שוטרת מג"ב הדר כהן ונפצעה באורח בינוני עד קשה שוטרת נוספת.

כך גם שני המחבלים שביצעו בחודש שעבר את פיגוע הדקירה בהתנחלות בית חורון, שבו נדקרה למוות שלומית קריגמן בת ה-24, שרמזו על כוונתם בהודעה בפייסבוק. איברהים מוחמד עלאן, בן 23 ממחנה הפליטים קלנדיה, וחוסיין אבו עוש, בן 17 מהיישוב בית עור א-תחתא, כתבו ביום חמישי האחרון: "בא לי כבר לטעום את טעם הדורבן. הוא בטח טעים. ביום שני נצא לצוד דורבנים".

הודעות שפרסמו מחבלים פלסטיניים לפני פיגועים. צילום מסך מתוך טוויטר, צילום מסך
"בא לי כבר לטעום את טעם הדורבן. הוא בטח טעים". הודעתם של המחבלים מבית חורון/צילום מסך, צילום מסך מתוך טוויטר

מוהנד שפיק, המחבל בן ה-19 שחוסל בחודש אוקטובר לאחר שדקר למוות שני בני אדם בירושלים, כתב כמה ימים לפני כן בדף הפייסבוק שלו: "לפי מה שאני רואה – האינתיפאדה השלישית החלה". בהמשך, התייחס למהומות שאירוע בשבועות האחרונים בהר הבית כאשר התפתחו עימותים אלימים בין שוטרי מג"ב לבין פלסטינים באזור מסגד אל-אקצא. "מה שנעשה לאל-אקצא נעשה גם למקומות הקדושים שלנו. מה שנעשה לנשות אל-אקצא נעשה גם לאימהותנו ואחיותנו. אני לא חושב שהעם ישלים עם ההשפלה", הוסיף. "העם יבצע אינתיפאדה. אכן, יבצע אינתיפאדה".

אמג'ד ג'אסר עוואד אבו עומר, השוטר הפלסטיני שביצע לפני כשבוע פיגוע ירי בסמוך לבית אל, רמז יום לפני כן על כוונותיו. "כל יום אנחנו שומעים בחדשות על מוות. סלחו לי, אולי אני הבא בתור", כתב השוטר בן ה-34, תושב הכפר ג'מעין שליד שכם, בחשבון הפייסבוק שלו.

פוסט שפירסם אמגד גאסר עוד עבו עומר, המחבל שביצע את פיגוע הירי במחסום  DCO הבוקר. 31 בינואר 2016. פייסבוק, צילום מסך
"סלחו לי, אולי אני הבא בתור". ההודעה שפרסם אבו עומר/צילום מסך, פייסבוק

בשעות הבוקר ביום הפיגוע, כתב אבו עומר הודעה נוספת ברוח דומה. "בארץ הזאת ראוי לחיות, אך למרבה הצער אני לא רואה דבר המצדיק את החיים כל עוד הכיבוש מאפיל על נפשותינו והורג את אחינו ואחיותינו, חללינו עליהם השלום. ירפא האל את פצעינו ויתיר את אסורינו. אתם הראשונים ואנו בעזרת האל באים בעקבותיכם", פרסם בפייסבוק. הוא הוסיף תמונה שלו כביכול בדרך למחסום פוקוס, שבו נעשה הפיגוע, וכתב: "בוקר, ננצח בשם אללה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully