וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר להגנת הסביבה: "דאגה לבריאות הציבור עולה על הדאגה לתעשייה"

דב גיל-הר

7.2.2016 / 17:50

בריאיון באולפן וואלה! NEWS בנוגע לממצאי המחקר על זיהום באזור חיפה, טען אבי גבאי כי "הממשלה הזו עובדת על טיפול בזיהום האוויר כמו שלא שהיה בעבר". לדבריו, "אני לא חושב שמפרץ חיפה לא ראוי למגורים. המטרה שלנו היא לשנות אותו"

עריכה: ניר חן

"דאגה לבריאות הציבור עולה על הדאגה לתעשייה" – כך הבהיר היום (ראשון) השר להגנת הסביבה אבי גבאי בריאיון באולפן וואלה! NEWS, בתגובה לממצאי המחקר הראשוניים של המדענים באוניברסיטת חיפה על זיהום האוויר באזור מפרץ חיפה, והפגנת המחאה שנערכה אמש בקריית חיים. לדבריו, "מתחילת דרכי במשרד להגנת הסביבה שר הבריאות יעקב ליצמן ואני לקחנו את נושא הזיהום בצורה סופר משמעותית, לקחנו אחריות".

"יצאנו מנקודת הנחה שיש זיהום ועודף תחלואה, והכנו תכנית להפחתת זיהום ממפעלים ומתחבורה", הוסיף. "הממשלה הזו עובדת על טיפול בזיהום האוויר כמו שלא שהיה בעבר". ממצאי מחקר מתגבש של אוניברסיטת חיפה, שנחשפו בחדשות 2, מעידים על קשר אפשרי בין היקף התחלואה החריג בחיפה לבין הקרבה לבתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים המקיפים אותם. הנתונים מצביעים, בין השאר, על שלושה מוקדי תחלואה עיקריים באזור חיפה, שבהם נרשמו מקרי תחלואה בסרטן ריאות ולימפומה גבוהים מהממוצע וכן נולדו תינוקות במשקל נמוך ועם היקפי ראש קטנים מאלה שנולדו באזורים אחרים.

עוד בוואלה! NEWS:
עשרות הפגינו בקריית חיים במחאה על הזיהום במפרץ: "רוצים לנשום"
משרד הבריאות מגיב למחקר הזיהום: ראשי התינוקות בחיפה - תקינים
מחקר הזיהום: האם תושבי חיפה יוכלו לקבל פיצויים של מיליארדים?

מיכל האמוניה, מפרץ חיפה. צבי רוגר / עיריית חיפה,
"יצאנו מנקודת הנחה שיש זיהום ועודף תחלואה". מיכל האמוניה במפרץ חיפה/צבי רוגר / עיריית חיפה

גבאי הוסיף כי המחקר של אוניברסיטת חיפה יעבור לעיון אנשי משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, והליך הבדיקה צפוי להסתיים עם עד אמצע מרץ. גבאי עצמו נפגש עם החוקרים, והוסיף כי אנשי משרדי הממשלה ייפגשו גם הם עם כותבי המחקר. לדברי השר, "התרשמתי שזהו מחקר מסודר ולא ניסו לעורר סנסציה עם הנתונים על היקף הראש של התינוקות. מלכתחילה רצו לבדוק את נושא בריאות התינוקות. יש הרבה מאוד משתנים, הבעיה עם מחקרים כאלה היא שאין מסקנות מובהקות".

בהתייחסות לטענות התושבים ופעילי הארגונים למען איכות הסביבה, טען גבאי: "יש פה בעיות וטענות שאינן נכונות וזמנן עבר. זיהום האוויר ירד למשל ב-11%, מחליפים מתקנים ישנים בחדשים, ויש מערכת ניטור שהשקענו בה הרבה כסף ואנרגיה. ערכנו ביקורת פתע במפעלים ועורכים. זה לא נעשה בעבר. אני ממליץ לגור בחיפה והמטרה שלנו היא לשנות את מפרץ חיפה. אני לא חושב שהמפרץ לא ראוי למגורים".

"הבעיה המרכזית בחיפה שישנם הרבה מאוד מפעלים", הוסיף. "כולם עומדים בתקנים של המשרד ופועלים לפי החוק. הבעיה היא שההצטברות של כולם יוצרת את זיהום. אם הנתונים במחקר מאששים שיש בעיה, נצטרך לנקוט פעולות שיכולות לכלול גם סגירה של מפעל שעומס הזיהום שלו בחיפה גדול. אנו יודעים בדיוק מה תרומתו של כל מפעל לזיהום בחיפה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
השר להגנת הסביבה אבי גבאי, ראש עיריית חיפה יונה יהב ושר הבריאות יעקב ליצמן, ישיבת מועצה בעניין זיהום האוויר בחיפה, 2 בפברואר 2016. ערן גילווארג
"הבעיה המרכזית בחיפה שישנם הרבה מאוד מפעלים". ליצמן, גבאי וראש עיריית חיפה יונה יהב/ערן גילווארג

אמש הפגינו עשרות בני אדם הפגינו בשדרות דגניה שבקריית חיים בדרישה לאוויר נקי במפרץ חיפה ולשיפור בריאות הציבור באזור. בשלטים שהניפו המפגינים נכתב, בין היתר: "אני רק רוצה לנשום", "יונה יהב, תתפטר – החיים שווים יותר", "דורשים תכנית הבראה" ו"מי שעומד מלפניי ומאחוריי, חולה סרטן".

חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני) שהפגינה לצד התושבים, טענה כי משרד הבריאות מנסה "למסמס" את הנתונים ולהשיב, תוך סילוף העובדות, שגודל הראש והמשקל של התינוקות הינו בגדר הנורמה. "ראש צוות המחקר אמר בפירוש שאם התושבים רוצים תינוקות בריאים - תעברו מקום מגורים", הוסיפה פארן. "זו אמירה חזקה וחד-משמעית, בדיוק כמו שרופא ימליץ לאישה מעשנת להפסיק לעשן מכיוון ויש סיכון לפגיעה בתינוק". חברת הכנסת הצהירה בנוסף כי התושבים ימשיכו להפגין, עד שהממשלה תפעל בנושא. "ילדינו אינם הפקר, בריאותנו אינה הפקר", הדגישה.

הפגנה נגד זיהום האוויר בקריית חיים. מוטי בליצבלאו, מערכת וואלה! NEWS
"מי שעומד מלפניי ומאחוריי, חולה סרטן". מפגינים בקריית חיים, אמש/מערכת וואלה! NEWS, מוטי בליצבלאו

בשבוע שעבר פרסם משרד הבריאות נתונים שלפיהם אין כל הבדל בין התינוקות באזורים השונים בישראל. חוקרי המשרד אספו את הנתונים ממרכזי "טיפת חלב" ברחבי הארץ בששת החודשים האחרונים. על פי המשרד, אמנם מדובר באיסוף נתונים גולמיים ועיבוד ראשוני בלבד, אך נמשכת עבודת העיבוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, הצעת חוק שקראה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת זיהום האוויר במפרץ חיפה נפלה בהצבעה בכנסת. 34 חברי כנסת הצביעו בעד ההצעה, אולם 35 ח"כים התנגדו לה. שר הבריאות ליצמן טען כי "אין סיבה להקמת ועדת חקירה. כל הנתונים פתוחים. אני בעד נתונים ומחקר, אבל צריך לבדוק מאיפה ההדלפות ומה האינטרסים שם".

לדבריו, "אנחנו עשינו בנושא מה שאף אחד לא עשה עד היום, אז להגיד שהממשלה מתעלמת? הנתונים הם מ-2012. לקחת נתונים חלקיים בלי בדיקה ולהדליף אותם זה חמור פי עשר. הזיהום בתל אביב לא פחות גרוע מחיפה. לפני שמוציאים מחקר, צריך לבדוק". ליצמן הוסיף: "אנחנו ניקח על עצמנו במשרד הבריאות לבדוק את אותו מחקר, לא מגורמים פרטיים שאני לא יודע מה האינטרס שלהם, ונלמד את זה. אני לא הולך לטייח את הנושא הזה ולהסתיר שום דבר. אם המצב יהיה קשה אני לא אחשוש להודיע שנצטרך לעשות צעד סגירה, אם צריך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully