וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מנסה פוטין לנצל את משבר הפליטים ולפרק את גרמניה מבפנים

6.2.2016 / 14:50

פרשת אונס של נערה רוסית שהתבררה כבדיה הוכיחה לברלין שמוסקבה פתחה במלחמת תעמולה כדי להחליש את מרקל הקורסת בסקרים ולהגדיל את השפעתה באירופה. וגם: הנגיף שמאיים על האולימפיאדה בריו. הטור השבועי של עורך חדשות החוץ

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

לא צריך להיות מומחה גדול להיסטוריה כדי להכיר את המתיחות ההיסטורית בין רוסיה לגרמניה. ההסכם הסודי בין ברית המועצות לגרמניה הנאצית, מלחמת העולם השנייה והמלחמה הקרה – נדמה היה שכל האירועים הללו נשכחו עם נפילת חומת ברלין וקריסת הגוש המזרחי. ואולם, המעורבות האחרונה של מוסקבה בפרשת האונס של נערה גרמניה ממוצא רוסי, שלבסוף התגלתה כבדויה, הדליקה נורה אדומה בברלין.

לכל הטורים הקודמים של "חוץ מזה"

גרמניה חושדת שהקרמלין מנסה לנצל את משבר המהגרים שפוקד את אירופה כדי להחליש את כוחה של הקנצלרית אנגלה מרקל ואגב כך את גרמניה כולה. הנשיא ולדימיר פוטין ואנשיו קוראים את הסקרים המצביעים על כך שכמעט מחצית מהציבור הגרמני רוצה בהסתלקותה של האישה החזקה ביבשת, אחרי שנה שבמהלכה גמגמה בטיפול במאות אלפי מבקשי המקלט והפליטים שבאו בשעריה של גרמניה.

הפרשה החלה לאחר שליסה פ' בת ה-13 סיפרה למשטרה שהיא נחטפה במזרח ברלין בחודש שעבר על ידי קבוצת מהגרים, שאנסו אותה בזמן שהוחזקה על ידם במשך 30 שעות. שר החוץ של רוסיה מיהר להשתלח בגרמניה והאשים אותה בכך שהיא "מטאטאה את בעיותיה מתחת לשטיח". בברלין זעמו על כך והבהירו לקרמלין שלא ינצל את הפרשה לצורכי תעמולה. בהמשך השבוע הודיע משרד התביעה בעיר כי היא שהתה לצדם של אנשים שהכירו במשך אותן שעות וכי בבדיקה שעברה לא הוכח שהיא נאנסה, אך עבור ההנהגה במוסקבה זה כבר לא היה משנה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, מאי 2015. AP
מנסה לסלק אותה? פוטין ומרקל, בשנה שעברה/AP

לברוב הרשה לעצמו לתחוב את אפו למקרה של ליסה פ', שלפי התקשורת בגרמניה מחזיקה באזרחות כפולה אחרי שעברה למדינה יחד עם משפחתה ב-2004. גורמים גרמניים בכירים ציינו השבוע בפני סוכנות הידיעות רויטרס כי רוסיה סבורה שאם תצליח להחליש את מרקל, שנקטה עמדה תקיפה כלפיה בכל הנוגע למעורבותה במלחמה באוקראינה, היא תוכל להשתחל אל הוואקום שייווצר במדינה החזקה ביותר באירופה, שרבים רואים בה כמי שיכולה לפתור את משבר הפליטים - שבמידה לא מבוטלת היא בין הגורמים העיקריים ליצירתו.

המלחמה החמה: כך מנסה פוטין להשיג שליטה עולמית

בזמן שהאיחוד כולו עומד על כרעי תרנגלות, ברקע משבר הפליטים שהוביל להתחזקותן של המפלגות הלאומניות ברחבי היבשת - שלחלקן יחסים קרובים עם רוסיה - ובשל האפשרות הלא מופכרת שבריטניה תעזוב את הגוש המונה 28 מדינות, פוטין מנסה לתקוע טריז בגרמניה ולהחליש אותה מבפנים בדרכים המזכירות את אלו של ברית המועצות. המגזין דר שפיגל ציטט את ראש שירות ביטחון הפנים במדינה, האנס-גאורג מאסן, באומרו שמוסקבה נוקטת שיטות של הקג"ב כדי להפיץ דיסאינפורמציה בגרמניה ולערער אותה. "סוף האמת" נכתב בכותרת של הגיליון.

במקביל לכך שמוסקבה מנסה להתסיס את המיעוט הרוסי החי בשטחי גרמניה, מי שמנסה להתריע בפני מרקל על הסכנה הוא נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו, שביקר השבוע במדינה. לפורושנקו יש עדיין חשבון פתוח עם השכנה ממזרח, שלטענתו לא ממלאת אחרי סעיף אחד בהסכם מינסק. המסמך שנחתם בבירת בלארוס לפני שנה הוביל להפסקת אש בין הממשל בקייב לבין הבדלנים הפרו-רוסים, אך היא לוותה בהפרות רבות מצד שני הצדדים. עתה, הזהיר נשיא אוקראינה, לא רק שרוסיה מגבירה את נוכחותה לאורך הגבול עם ארצו, היא גם פתחה ב"מלחמת תעמולה" עם גרמניה. המלחמה הקרה שוב איתנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

נודדים אחרי דאעש

בשקט ומתחת לרדאר, הרחיבה ארצות הברית בשבועות האחרונים את המבצע שהיא מנהלת נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) למחוזות נוספים. פרט לתקיפות האוויריות היומיומיות של הקואליציה בהובלתה שמתבצעות בעיראק ובסוריה, השבוע דווח על הפצצה של תחנת רדיו של שלוחת הארגון באפגניסטן, שבמהלכה נהרגו גם 29 מלוחמיה. דוברים רשמיים מטעם נאט"ו וושינגטון סירבו לפרט על טיב המבצע, אך גורמים במחוז ננגרהאר מסרו כי גם כוחות קרקעיים מקומיים היו מעורבים בפעולה שנועדה לפגוע בהפצת התעמולה של הארגון באינטרנט.

מחוז "חורסאן" של "המדינה האסלאמית" הגדיל את השפעתו באפגניסטן בשנה האחרונה, כשהוא מנצל את המלחמה בין הממשלה בקאבול לבין טליבאן שאינה קרובה להכרעה גם 15 שנים לאחר פלישת ארצות הברית. הוא השתמש בתחנת הרדיו כדי לגייס לשורותיו צעירים מיואשים ולוחמי טליבאן שאינם רואים בעין יפה את נכונות ההנהגה שלהם לשאת ולתת עם הממשל על הסכם שלום.

עד החודש שעבר הוגבל הצבא האמריקני לתקוף את אנשי דאעש במדינה רק כחלק מהגנה עצמית. החלטה מתבקשת של מחלקת המדינה בוושינגטון, שהגדירה את שלוחת "המדינה האסלאמית" באפגניסטן ובפקיסטן ארגון טרור, הובילה לשורת מבצעים מיוחדים, שבמהלכם, כך טענו מפקדים אמריקנים בשטח, חוסלו כמאה לוחמים בארגון.

הרחבת התקיפות מעבר ללבה של "החליפות" אל אזורי הפריפריה שלה היא פועל יוצא של המצב בשטח. בעוד שדאעש מאבד מוקדי כוח רבים בעיראק ובסוריה, הוא מנסה להתפשט למדינות כאוטיות אחרות באזור. להוציא את אפגניסטן, גם בלוב ובתימן ניצלו אנשי הארגון את המלחמות הפנימיות שפוררו את מוסדות השלטון כדי לבסס את אחיזתם בשטח, שממנו הם עשויים לתכנן מתקפות טרור נוספות במדינות המערב שהתחייבו לא אחת לחסל את דאעש.

פיצוץ מכונית תופת בקאבול, אפגניסטן, 20 בינואר 2016. רויטרס
דאעש מנצל את המלחמה המתמשכת באפגניסטן. כחות הביטחון בזירת פיגוע בקאבול/רויטרס

לכן, ישנם גורמים לא מעטים הקוראים לתקוף מטרות של "המדינה האסלאמית" גם בלוב, שאליה עברה לפי דיווחים שונים הנהגת הארגון בעיראק ובסוריה. הערכות שונות מצביעות על כך ששלוחת דאעש במדינה הצפון-אפריקנית מונה בין 3,000 ל-6,000 לוחמים, אך המספר צפוי לעלות בעקבות הקושי שנוצר להצטרף לשורות הארגון בסוריה ובעיראק, בשל המכשולים שהוקמו בגבול טורקיה ובשל ההפצצות של הקואליציה האמריקנית ושל רוסיה.

בלוב פועלות שתי ממשלות יריבות זה שנה וחצי, שאינן מצליחות להגיע להסכם על הקמת ממשלחת אחדות שיסיים את העימות המזוין ביניהן. רק בחודש שעבר נחתם מסמך בתיווך האו"ם בין נציגים מטעמן שמטרתו הייתה להביא לסיום המשבר, אולם הוא נדחה על ידי הפרלמנטים היריבים המבוססים בבירה טריפולי ובעיר טוברוק. במערב מזהירים מכך שללא פתרון פוליטי, דאעש יעמיק את השפעתו ויכבוש שטחים נוספים בערים שלחופי הים התיכון וכך יתקרב לאירופה.

על אף שבארצות הברית ובאיחוד האירופי היו מעדיפים שלא להתערב פעם נוספת בקלחת הלובית כפי שאירע בזמן מלחמת האזרחים הראשונה במדינה ב-2011, דומה שזה בלתי-נמנע. כבר עתה הגבירה וושינגטון את איסוף המודיעין שלה במדינה והיא שוקלת לשלוח כוחות מיוחדים שיבחנו בעלי באחת פוטנציאליים, כפי שעשו בעיראק ובסוריה.

תכנון המבצע עדיין בחיתוליו ויידרשו עוד שבועות לא מבוטלים כדי להוציא אותו אל הפועל, אלא שהמגמה די ברורה - המחשבה שלפיה הפלת "המדינה האסלאמית" בעיראק ובסוריה תוביל לקריסת הארגון כולו הייתה שגויה. העולם ייאלץ לנדוד יחד עם פעילי דאעש לבסיסיהם בכל פעם מחדש, עד שיצליח לתת מענה לסוד קסמו של הארגון.

תבהלת הזיקה מתפשטת

אחרי שבעולם כבר נגמלו ממראות עובדי הסיוע לבושי הלבן שטיפלו בקרובנות מגיפת האבולה במערב-אפריקה, לארגון הבריאות העולמי יש כאב ראש חדש. נגיף הזיקה חדר לתודעה בשבועות האחרונים לאחר ששמו נקשר כגורם למיקרוצפליה (ראש קטן) בקרב תינוקות, בעקבות אלפי מקרים שהתגלו בשנה האחרונה בברזיל.

בניגוד לאבולה, שמוגרה כמעט לחלוטין בזכות תרופות חדישות ובידוד אפקטיבי של החולים, המידע על הווירוס המועבר על ידי יתושים ממין אדס מצרי עדיין רחוק מלהיות שלם. כיום, אין שום טיפול מנע לזיקה ומדענים מעריכים כי יידרשו כמה שנים כדי לפתח אחד כזה. בנוסף לכך, בכל יום שעובר, נחשפים דרכים נוספות שבהן ניתן להידבק בנגיף המסוכן לנשים הרות, כמו יחסי מין ועירוי דם. תאים פעילים של הזיקה נמצאו גם בשתן וברוק, על אף שלא ברור אם ניתן להידבק מכך.

יתוש ממין אדס מצר המעביר את נגיף הזיקה במעבדת מחקר בקאלי, קולומביה, 29 בינואר 2016. רויטרס
ברזיל הכריזה עליו מלחמה. יתוש האדס המצרי המעביר את נגיף הזיקה/רויטרס

האפילה סביב הנגיף אף גרמה לארגון הבריאות העולמי להכריז השבוע על מצב חירום כדי שיוכל להשקיע משאבים נוספים בנושא. החשש הוא שמיליוני בני אדם ביבשת אמריקה יושפעו מווירוס הזיקה, שמאיים גם להתפרץ בחלקים מאפריקה ומאסיה, שם פעיל היתוש שמעביר גם את קדחת הדנגי הקטלנית. מקרים ראשונים נחשפו גם בארצות הברית ובאירופה, מה שרק תרם להתעצמות התבהלה הגלובלית, שכלל לא בטוח שהיא מוצדקת.

בינתיים, מדינות רבות כבר נוקטות צעדים במטרה למנוע את התפשטות הנגיף. אל סלבדור, למשל, המליצה לנשים שלא להביא ילדים לעולם עד 2018. בפורטו ריקו, בהונדורס ובשלושה מחוזות בפלורידה הוכרז על מצב חירום. ברזיל, מוקד הווירוס, עתידה לארח בקיץ הקרוב את האולימפיאדה בריו דה ז'נרו, אירוע שאליו מגיעים מיליוני תיירים מכל רחבי העולם. בשלב זה, הבהירו בברזיליה, אין סכנה לקיום תחרות הספורט הגדולה ביותר בעולם.

ואולם, גם שם יודעים שאם ייכשלו במיגור הזיקה, אז השקעה של מיליארדי דולרים, שכבר ממילא ספגה פעמים רבות ביקורת חריפה, עלולה לרדת לטימיון. הנשיאה דילמה רוסף הכריזה מלחמה על היתוש וגייסה אלפי חיילים ועובדי מדינה כדי שידבירו את החרק שלו "אי אפשר להפסיד", לדבריה. בסימן מעודד נפתח אתמול הקרנבל השנתי בריו, אך לא בלי אזהרה לנשים בהיריון שמדענים רבים סבורים שהיא היסטרית: לא להתנשק עם גברים זרים במהלך הפסטיבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully