וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה שוקעת במשבר כלכלי - אך מכירת מכוניות פאר נמצאת בשיא

4.2.2016 / 16:41

פורש, פרארי ורולס רויס נהנו מעלייה במכירות כלי הרכב שלהן, בזמן שצניחת מחירי הנפט והסנקציות של המערב חונקות את האזרחים מהשורה. עשירי המדינה חוששים לאבד עוד מכספיהם ועוברים להשקיע בצעצועים הממורקים

רכבי פרארי בסוכנות מכירות רכבים מחוץ למוסקבה, רוסיה, פברואר 2016. רויטרס
ניצלו מהמשבר הכלכלי. רכב פרארי בסוכנות מכירות ליד מוסקבה/רויטרס

בזמן שרוסיה נאנקת תחת המשבר הכלכלי, יותר ויותר מכוניות יוקרה מופיעות בכבישי המדינה. לעתים נראה שמדובר בפרדוקס – בעוד שמכירת כלי רכב להמונים נמצאת בירידה לצד הצניחה בערך הרובל ומחירי הנפט, תחום אחד זוכה לעדנה. בשנה שעברה חלה עלייה ברכישת מכוניות של חברות היוקרה פורש, בנטלי, רולס רויס ולקסוס, חרף העובדה שהמדינה שקעה לתוך מיתון.

"זה מוזר", אמר טים אורקהראט, מומחה בתחום. "אפילו בתוך כל הייאוש שבו נמצאת הכלכלה, החברות הללו הצליחו לא רע". הירידה בגובה המשכורות הרתיעה תושבים רבים מלקנות כלי רכב גם במחירים נוחים, אך עבור אלו שיכולים לעצמם מכוניות פאר, זאת עשויה להיות תקופה טובה להצטייד בצעצוע חדש.

הרובל החלש, שאיבד כמעט כ-20% מערכו לעומת הדולר ב-2015, הביא לכך שעלותן של מכוניות יוקרה מתוצרת זרה ברוסיה נמוכה בהרבה בהשוואה למקומות אחרים בעולם. כך, לדוגמה, מכונית פורש חדש מדגם 911 טורבו S עולה ברוסיה 11.8 מיליון רובל (151,687 דולר). בארצות הברית, לשם ההשוואה, עלותה נאמדת בכ-200 אלף דולר.

רכבי בנטלי בסוכנות מכירות רכבים מחוץ למוסקבה, רוסיה, פברואר 2016. רויטרס
רוב התושבים לא יכולים להרשות לעצמם גם מכוניות פשוטות. רכבי בנטלי בסוכנות מכירות ליד מוסקבה/רויטרס

בנוסף לכך, עשירי רוסיה סבורים שחכם יותר יהיה להשקיע את כספם במכוניות יוקרה מאשר להמשיך ולראות את ערכו פחות. זאת בשל העובדה שמחיריהן לא נוטים לצנוח בחדות כפי שקורה במערב.

שוק רכבי הפאר עבר כברת דרך ארוכה מאז שנות ה-70. אז, שרוסיה עוד הייתה חלק מברית המועצות, רק שלוש מכוניות מרצדס חרכו את כבישי הבירה מוסקבה. אחת הייתה שייכת למנהיג ליאוניד ברז'נייב, והשניים האחרות לאלוף העולם בשחמט אנטולי קרפוב והמשורר ומתנגד המשטר ולדימיר ויסוצקי. כיום, תעשיית כלי הרכב הפופולריים סובלת מקשיים.

אחרי עשור שבו המכירות של כלי הרכב גדלו ב-10% מדי שנה, המגזר נקלע למשבר בעקבות הקשיים הכלכליים שחווה המדינה החל מ-2013, אז קרסו מחירי הנפט, משאב שעליו נסמכה רבות הכלכלה המקומית. גם הסנקציות שהשיתו מדינות המערב על הקרמלין בשל המעורבות במשבר באוקראינה הקשו עוד יותר על רוסיה להתאושש מהמצב. מכירות כלי הרכב פחתו ב-2015 ב-36% והן צפויות לרדת גם השנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
רכבי פרארי בסוכנות מכירות רכבים מחוץ למוסקבה, רוסיה, פברואר 2016. רויטרס
בשנות ה-70 שלושה אנשים בלבד נהנו ממכוניות יוקרה/רויטרס

עם זאת, חברות היוקרה לא סבלו ממכות דומות. המכירות של מותג בנטלי עלו ב-7% אשתקד ואלו של רולס רויס ב-5%. פורש ולקסוס, שמכירותיהן צמחו ב-2015 ב-12% וב-6% בהתאמה, הן שתי החברות היחידות ששמרו על צמיחה שנתית במכירות מאז השיא שחווה שוק כלי הרכב ב-2012, אז נרכשו כשלוש מיליון מכוניות חדשות.

פורש ורולס רויס סבורות שהפיחות בערך הרובל הביאו לעלייה בביקוש. "היה מהלך בולט של השקעה בנכסים פיזיים, שעזר לחברות היוקרה", הסביר אורקהראט. התופעה הדגישה פעם נוספת את הפערים הכלכליים במדינה, שהתחדדו לאחר הירידה הדרמטית במשכורות בעקבות האינפלציה הגבוהה.

רכישת מכוניות חדשות היא פריבילגיה שמרבית התושבים לא יכולים להרשות לעצמם. מחירה של הלאדה, כלי הרכב הנמכר ביותר במדינה בשנה שעברה, מתחיל מ-368,900 רובל (4,694 דולר). כשהמשכורת החודשית הממוצעת בחודש דצמבר הייתה 42,684 רובל בלבד, רכישת מכונית חדשה, אפילו כמו הלאדה, שוות ערך לסך המשכורות השנתית של אזרחים מהשורה.

רכבי בנטלי בסוכנות מכירות רכבים מחוץ למוסקבה, רוסיה, פברואר 2016. רויטרס
רכבי בנטלי בסוכנות מכירות רכבים מחוץ למוסקבה, רוסיה, פברואר 2016/רויטרס
  • עוד באותו נושא:
  • רוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully