וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות השלום קרסו - במערב ובאופוזיציה מאשימים את אסד ופוטין

האו"ם הודיע על השהיית המו"מ עד לסוף החודש, ונציגי המורדים טענו כי המתקפה של המשטר בחאלב גרמה לכך. סוריה: סעודיה וטורקיה הכשילו את השיחות. קרי קרא למוסקבה לעצור את ההפצצות

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

שליח האו"ם לסוריה סטפן דה מיסטורה הודיע אמש (רביעי) על השהיית שיחות השלום בין הממשלה לאופוזיציה בז'נבה, שלדבריו יתחדשו ב-25 בחודש. שני הצדדים האשימו אחד את השני בכישלון לפתוח במשא ומתן עקיף חרף הכנות ארוכות שנעשו בנושא בשבועות האחרונים. "יש עוד עבודה לעשות", הודה דה מיסטורה. עם זאת, הוא התעקש כי לא מדובר בסוף המשא ומתן וכי "אין זה אומר שהשיחות נכשלו".

ברקע המבוי הדיפלומטי הסתום, תתקיים היום (חמישי) ועידת תורמים בינלאומית בלונדון, שמטרתה לגייס כספים נוספים עבור נפגעי מלחמת האזרחים בסוריה. יותר מ-70 מדינות שונות ישתתפו בכינוס, שבו האו"ם מקווה לקבל תרומות בסך מיליארדי דולרים. גיוס הכספים בשנה שעברה היה נמוך ב-60% מהיעד שהציב הארגון.

לקריאה נוספת בנושא
צבא סוריה הסיר מצור בן שלוש שנים וחצי משתי עיירות בחאלב
בז'נבה מדברים על שלום - אבל אסד ופוטין ממשיכים לכבוש שטחים

עשן מיתמר מהפצצה של ממשלת סוריה בחאלב, 3 בפברואר 2016. רויטרס
המתקפה רושמת הישגים על הקרקע. עשן מיתמר מתקיפה אווירית בחאלב, אתמול/רויטרס

"הוועד העליון למשא ומתן", גוף האופוזיציה המרכזי שבסיסו בערב הסעודית, הבהיר כי נציגיו לא ישובו לשיחות אם התנאים על הקרקע לא ישתפרו. הם האשימו את כוחותיו של הנשיא בשאר אסד בהפצצת אזורים מאוכלסים ובהרעבה מכוונת של התושבים. "כל העולם ראה מי גרם למשא ומתן להיכשל, מי מפציץ אזרחים ומי מרעיב אנשים למוות", אמר המתאים הראשי של הוועד, ריאד חיג'אב.

אתמול התקדם צבא סוריה, בסיוע חיל האוויר של רוסיה, במחוז חאלב שבצפון המדינה ושבר מצור של יותר משלוש שנים וחצי על שתי עיירות שיעיות, היושבות על נתיב אספקה חשוב למורדים.

מנגד, בדמשק הטילו את האחריות על הפארסה הדיפלומטית על האופוזיציה. שגריר סוריה באו"ם ונציג המשטר בשיחות, בשאר ג'עפרי, צוטט בטלוויזיה הממלכתית במדינה כי השהיית השיחות נגרמה בעקבות לחץ של ערב הסעודית, קטאר וטורקיה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שליח האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, מודיע על השהיית שיחות השלום בז'נבה, 3 בפברואר 2016. רויטרס
עדיין מנסה לשמור על אופטימיות. שליח האו"ם לסוריה, דה מיסטורה, אתמול/רויטרס

במערב בחרו את הצד של האופוזיציה, והאשימו את משטר אסד ואת רוסיה בקריסת המשא ומתן. שר החוץ של צרפת לורן פביוס אמר כי "אנחנו מגנים את המתקפה האכזרית של המשטר הסורי בתמיכת רוסיה שנועדה לכתר ולחנוק את חאלב". גם ארצות הברית טענה כי לרוסיה יש חלק בהשהיית השיחות, משום שלדבריה התקיפות האוויריות שלה התמקדו במכוון בארגוני מורדים שמשתתפים במשא ומתן.

בהצהרה תקיפה של שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי נמסר כי "המתקפה המתמשכת של המשטר – שהתאפשרה בזכות התקיפות האוויריות של רוסיה – באזורים שבשליטת האופוזיציה הראתה בבירור את כוונתו למצוא פתרון צבאי מאשר פתרון פוליטי". קרי שב על דרישתו ממוסקבה לעצור את ההפצצות. "בזמן ההשהיה (של השיחות), העולם צריך לדחוף בכיוון אחד – להפסקת הדיכוי והסבל של העם הסורי ולא להארכת העימות".

עם זאת, שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב הבהיר עוד אתמול כי ארצו לא תפסיק את המערכה האווירית שלה בסוריה, עד "שנביס את ארגוני הטרור" במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully