וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בז'נבה מדברים על שלום - אבל אסד ופוטין ממשיכים לכבוש שטחים

2.2.2016 / 14:36

שליח האו"ם נפגש עם נציגי המשטר כדי לוודא שדרישות המורדים ייענו, אך בו בזמן פתח הצבא בתמיכת רוסיה במתקפה נרחבת באזור חאלב, במה שמאיים לפגוע בקו אספקה מרכזי של האופוזיציה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

שיחות השלום העקיפות בין משטר אסד לכוחות המורדים בסוריה נפתחו היום (שליש) באופן מעשי - שליח האו"ם לסוריה סטפן דה מיסטורה החל בשיחות עם נציגי הממשל במטה האו"ם בז'נבה, ובהמשך ייפגש עם נציגי האופוזיציה. תוצאות השיחות שייערכו היום עשויות לקבוע את גורל המשך התהליך, מאחר והאופוזיציה מתעקשת שהממשל יתחייב בפני דה מיסטורה לקיים את דרישותיהם, ולא – יפרשו מהשיחות. במקביל, המאבק בין הצדדים מתגבר בשטח בימים האחרונים, וכוחות הממשל ממשיכים לכבוש שטחים מידי האופוזיציה.

ארגון הגג שמייצג את האופוזיציה בשיחות, "ועדת המשא ומתן העליונה", דורשת מהממשל להפסיק לתקוף אזרחים, לשחרר את אסירי האופוזיציה ולהכניס סיוע הומניטרי לערים הנצורות, כתנאי מקדים למו"מ. אתמול הסכימו נציגי הממשל "באופן עקרוני" לאפשר הכנסת סיוע נוספת לעיירה הנצורה מדאיה שבמערב המדינה, שם רבים נמצאים בסכנת חיים ועשרות כבר מתו מרעב. כמו כן הוחלט על הכנסת סיוע לכפרים פועה וכפרייה הסמוכים למדאיה. נציגי האופוזיציה אמרו כי קיבלו "מסרים חיוביים מאוד" מדה מיסטורה, אך ציינו כי הם מצפים לתוצאות שיחותיו עם נציגי הממשל לפני שיחליטו אם להמשיך בשיחות.

שליח האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, בעת הגעתו לשיחות השלום בז'נבה, פברואר 2016. רויטרס
נפגש עם נציגי המורדים. דה מיסטורה/רויטרס

"אנו כאן למשך כמה ימים", אמר דובר הוועדה מונזר מחוס. "אם לא תהיה התקדמות אנו נעזוב. אנו לא כאן לשם מו"מ, אלא כדי לבחון את כוונות הממשל". לדבריו, "ההכרזה על הכנסת הסיוע למדאיה נועדה כדי למשוך את תשומת הלב הבינלאומית. הבעיה חמורה בהרבה. אנו נתעקש כי כל דרישותינו ייענו".

בכיר הנציגים של הוועדה, מוחמד אלוש מארגון המורדים המרכזי "ג'ייש אל-איסלאם", הגיע לז'נבה אתמול. היום הוא אמר כי הוא אינו אופטימי מהסיכוי להגיע להסכם שלום. "דבר לא השתנה במצב בשטח, כך שכל עוד המצב נמשך כך אנו איננו אופטימיים", אמר לכתבים שהמתינו במטה האו"ם. "הממשל אינו מביע כוונות להגעה לפתרון" .

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שגריר סוריה באו"ם, בשאר אל-ג'עפרי, מגיע לשיחות השלום בז'נבה, פברואר 2016. רויטרס
שגריר סוריה באו"ם, בשאר אל-ג'עפרי, העומד בראש המשלחת של נציגי המשטר, היום/רויטרס

בתוך כך, הצבא והכוחות הנאמנים למשטר רשמו היום התקדמות משמעותית באזור העיר חאלב שבצפון סוריה, לאחר שפתחו במתקפה שעלולה לפגוע בקו האספקה של המורדים בין העיר לגבול עם טורקיה – כך דיווח הארגון הסורי לזכויות האדם. ההתקדמות, בחסות תקיפות האוויר של רוסיה, ככל הנראה נועדו לפגוע באזור הנמצא בשליטת המורדים מצפון לחאלב, בסמוך להכפרים השיעיים נובול וא-זהריה – כפרים הנאמנים למשטר אך מוקפים בכוחות האופוזיציה.

העיר עצמה מחולקת לאזורים הנשלטים בידי המשטר ואזורים הנמצאים בידי האופוזיציה. מדובר במתקפה המשמעותית הראשונה מצפון לחאלב מאז החלו המטוסים הרוסיים לסייע לכוחות אסד ב-30 בספטמבר. לאחרונה הגביר צבא אסד את תקיפותיו וכבש עיירות חשובות בצפון מערב ודרום מערב המדינה. כמו כן, בשני האחרון נכבש הכפר האסטרטגי חרדתנין, כעשרה קילומטרים מצפון לחאלב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully