וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפשרה על התפילה בכותל: המוסלמים טוענים להפרת הסטטוס-קוו

משה שטיינמץ ואילן זלאיט

1.2.2016 / 21:02

אחרי שהושגה פשרה היסטורית בין זרמי הדת בישראל קמות התנגדויות מצד גורמים אחרים. הפלסטינים טוענים כי הפשרה פוגעת באתרים הקדושים במתחם אל-אקצא ועלולה להצית שוב את האזור הנפיץ. במקביל, מחה ארגון ארכיאולוגי כי בניית הרחבה לכותל תוביל לנזק בגן העתיק

צילום: גדעון צנטר עריכה: ניר חן

(באולפן וואלה! NEWS עם יו"ר נשות הכותל, ענת הופמן)

אם היה נראה כי האישור שהעניקה הממשלה להכשרת רחבה מעורבת בכותל המערבי שם קץ למחלוקת על המקום הקדוש, הרי שהיום (שני) קמו לפשרה ההיסטורית התנגדויות חדשות. עמותת אל-אקצא טוענת כי בניית הרחבה החדשה מפרה את הסטטוס-קוו ועלולה להצית שוב את האזור הנפיץ, ואילו ארגון ארכיאולוגי טוען כי הרחבת אזור התפילה תגרום נזק ארכיאולוגי וכן פוליטי.

"אנחנו מתנגדים לכל שינוי בסטטוס-קוו של מתחם אל-אקצא וסביבתו", אמר כמאל ריאן, יו"ר עמותת אל-אקצא. לדבריו, "הווקף לא ייתן יד לצעד כזה ואני לא מאמין שיש תיאום בין הממשלה לווקף בעניין הזה". ריאן הסביר כי למתחם העתיקות, שעליו תיבנה הרחבה החדשה יש חשיבות ארכיאולוגית גם עבור המוסלמים: "פגיעה בעתיקות היא פגיעה באתר". הוא טען כי אנשיו מתייעצים עקרונית מה לעשות בנידון. "אנו מתנגדים ורואים בזה המשך למדיניות הישראלית שמחללת ופוגעת באתרים הקדושים שלנו". ריאן הזהיר כי ההחלטה עלולה לגרום לכך שמהומות שוב יפרצו באזור. "הכול נפיץ במזרח התיכון ופגיעה כזו עלולה להתסיס את האווירה".

ח"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) אמר לוואלה! NEWS כי הוא קורא לבטל את ההחלטה, המפרה, לטענתו, את הסטטוס-קוו המתנהל במקום. "הממשלה מנסה שוב להפר את הסטטוס-קוו במסגד אל-אקצא, שלפיו אסור לעשות שינוי כלשהו ללא הסכמה של הווקף", אמר והוסיף כי "הממשלה שופכת שמן על התבערה במקום להרגיע, והיא נושאת באחריות לתוצאות של זלזול בווקף ושל הפרת הסכמים והבנות. אני קורא לבטל את ההחלטה מיד ולהימנע מהידרדרות נוספת של המצב".

לקריאה נוספת:
סוף למאבק נשות הכותל: תוקם רחבה מעורבת לגברים ולנשים
יום חג לפלורליזם או חילול השם? ההכרעה השנויה במחלוקת על רחבת הכותל

מסגד אל-אקצא, ירושלים. דצמבר 2015. קובי ריכטר, תצפית TPS
"הווקף לא ייתן יד לצעד כזה". מסגד אל-אקצא/תצפית TPS, קובי ריכטר

גם שר ההקדשים של הרשות הפלסטינית יוסוף אדעיס התייחס היום להחלטה, והזהיר כי זהו "ניסיון ישראלי נוסף לשנות את הסטטוס-קוו בהר הבית". בהודעה שפרסם, אמר אדעיס כי פתיחת האזור המעורב תשמש את ישראל לביצוע "חפירות מתחת למסגד אל-אקצא בחיפוש אחר ממצאים ארכיאולוגיים כוזבים, ולהמשך ייהוד המתחם הקדוש". לטענתו, הכותל המערבי הוא חלק בלתי נפרד ממתחם מסגד אל-אקצא, ורחבת הכותל היא "הקדש איסלאמי שהופקע על ידי ישראל בשנת 1967".

ארגון "עמק שווה": הרחבת אזור התפילה יפגע באתר העתיקות

ביקורת נוספת על ההסדר נשמעה היום גם מארגון הארכיאולוגים "עמק שווה", שפנה היום ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שתכנית ההרחבה תעבור דרך ועדות התכנון והבנייה, במטרה שתהיה חשופה להתנגדויות ולדיון ציבורי. אנשי הארגון, העוסק "במקומה של הארכיאולוגיה בחברה הישראלית ובסכסוך הישראלי-פלסטיני", אמרו כי "הרחבת אזור התפילה בכותל לתוך הגן הארכיאולוגי היא נזק ארכיאולוגי ופוליטי ועתידה לפגוע באחד מאתרי העתיקות החשובים בעיר העתיקה".

בארגון חיזקו את טענות המוסלמים והוסיפו כי "ההחלטה מפרה את הסטטוס-קוו הדתי. היא גם מחזקת את החרדים ואת פעילותם בכותל המערבי ומנהרותיו, ואת המתנחלים בניסיונם לקבל לידיהם את השליטה בגן הארכיאולוגי דוידסון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתווה ההרחבה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי המתווה שאושר, הרחבה השלישית תוקם מצפון לקשת רובינסון ומדרום לשער המוגרבים, ותהווה את המשכה של רחבת הכותל, אך לא תחובר אליו. בתמורה לבניית הרחבה הנוספת, יוותרו נשות הכותל על תפילותיהן השנויות במחלוקת ברחבת הנשים.

על פי החלטת בג"ץ, ברחבה השלישית יהיה רשאי כל אדם להתפלל על פי מנהגו, כך שהיא תשמש גם את נשות הכותל וכלל הזרמים הליברליים. הכניסה תהיה מחוברת לזו המרכזית של הכותל המערבי, בעוד עד היום הכניסה למקום הייתה נפרדת.

הרחבה החדשה תופקע מסמכותו של רב הכותל שמואל רבינוביץ' ותהיה תחת סמכותו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה או סגניו. נוסף לכך, לפי דרישת נשות הארגון, הרחבה תורחב ב-30 מטרים נוספים. בקרן למורשת הכותל ובעיריית ירושלים הכינו לאחרונה תכניות בנייה לרחבה החדשה.

נשות הכותל היום במסיבת עיתונאים עם אישור פתיחת המתחם השלישי ברחבת הכותל. רויטרס
ויתרו על תפילה ברחבת הנשים. נשות הכותל/רויטרס

לפי "עמק שווה", מדובר בהפרה של החלטה שהתקבלה ב-1967, לפיה אזור הכותל המערבי ייו?עד למתפללים, ואזור הכותל הדרומי ייחפר על ידי ארכיאולוגים ויציג לציבור את תולדות העיר באמצעות השרידים "יוצאי הדופן שהתגלו בו מימי בית שני ועד לתקופות המוסלמיות".

"הרחבת רחבת הכותל המערבי לתוך הגן הארכיאולוגי משמעותה הרחבה של האזור היהודי-דתי שלמרגלות הר הבית, אל-חרם א-שריף (בפי מוסלמים – מ"ש), לכיוון דרום. גורמים בינלאומיים אינם בקיאים במחלוקות בין הזרמים ביהדות ומבחינתם הרחבת אזור התפילה היא הפרת הקיים עד כה בעיר העתיקה. גורמים אלו יטענו בצדק שכמו שהמוסלמים והנוצרים מסתפקים בשטחי התפילה שהוקצו להם, כך גם על היהודים לנהוג למרות מחלוקותיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully