וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל האו"ם לישראל: "אני רק השליח, כוח צבאי לא יעצור את האלימות"

במאמר שפורסם ב"ניו יורק טיימס" שב באן קי מון על עמדתו לפיה "הפלסטינים מאבדים תקווה לנוכח הכיבוש האינסופי". עם זאת, הוא גינה את הטרור והגיב לביקורת: "היה מי שניסה לסובב את דבריי כאילו הצדקתי אלימות. אין לכך תירוץ"

עריכה: ניר חן

(שגריר ישראל באו"ם דני דנון בריאיון לאולפן וואלה! NEWS, אתמול)

מזכ"ל האו"ם באן קי מון ביקש הבוקר (שני) להתייחס לדברים שאמר בשבוע שעבר במהלך דיון של מועצת הביטחון על ישראל לפיהם "ההתנגדות לכיבוש באמצעות פיגועים היא לגיטימית". במאמר שפרסם היום בעיתון ה"ניו יורק טיימס" תחת הכותרת, "ישראל, אני רק השליח" טען באן כי "המציאות של הכיבוש מעוררת כעס וייאוש, שגורמים בתורם לאלימות ומערערים את התקווה לפתרון שתי המדינות". עם זאת הוא הוסיף כי הוא "מגנה חד משמעית את הטרור".

"כשמדברים על ישראל והשטחים הפלסטינים, 2016 התחילה בידיוק כמו ש-2015 הסתיימה – עם אלימות גואה", פתח את דבריו. "את הדברים האלה אמרתי בדיון של מועצת הביטחון בשבוע שעבר, ציינתי אמת פשוטה: ההיסטוריה מראה שאנשים תמיד יתנגדו לכיבוש".

באן התייחס גם לביקורת שספג עקב דבריו וציין כי "היה מי שבחר לירות בשליח. סובבו את דבריי כאילו הצדקתי אלימות. יש לגנות את הדקירות, הדריסות וההתקפות אחרות של הפלסטינים כלפי ישראל, כמו גם את ההסתה. אין שום תירוץ לטרור ואותו אני מגנה באופן חד משמעי". עם זאת, הבהיר: "אי אפשר להעלות על הדעת שכוח צבאי בלבד יביא את האלימות לסופה".

עוד בוואלה! NEWS:
מזכ"ל האו"ם על חפירת המנהרות בעזה: "צעד מסוכן וחמור"
דחיפות, משטרה וקריאות "הרצוג, תתפטר" בכינוס מפלגת העבודה
מחקר מטריד: תחלואה גבוהה בסרטן ותינוקות עם היקפי ראש קטנים בחיפה

באן קי-מון בדיון על גל הטרור: "המשך ההתנחלויות הוא עלבון לפלסטינים". רויטרס
"קוראים לשינויים מהותיים במדיניות". באן קי מון בדיון מועצת הביטחון בשבוע שעבר/רויטרס

אך באן לא נסוג מעמדתו. במאמר כתב כי "כמעט חצי מאה של כיבוש מעוררת כעס וייאוש, שהם מעודדים קיצוניות ואלימות". לדבריו, "ההתנחלויות ממשיכות להתפתח. הממשלה בישראל אישרה תכנית של 150 בתים חדשים בהתנחלויות לא חוקיות בשטחי הגדה המערבית. בחודש שעבר 370 דונם הוכרזו 'אדמות מדינה', במקביל בתי פלסטינים רבים נהרסים. הפלסטינים, בעיקר הצעירים, מאבדים תקווה. הכיבוש נראה משפיל ואינסופי".

"יחד עם ארצות הברית, האיחוד האירופי ורוסיה, האו"ם קורא לשינויים מהותיים במדיניות. צריך לחזק כלכלית, מוסדית וביטחונית את הרשות הפלסטינית. צריך להביא ביטחון לשני הצדדים, לישראל ולפלסטינים כאחד", הוסיף. "כמו כן, נמשיך לעבוד עם ישראל והרשות לחתימה על הסכם שידרוש פשרות קשות על ידי שני המנהיגים. ישראל צריכה לתמוך ברשות עם דיור, מים, אנרגיה, תקשורת, חקלאות ומשאבים והפלסטינים חייבים לעשות פשרות פוליטיות ולאחד את עזה ואת שטחי הגדה תחת שלטון אחד דמוקרטי".

מפגינים פלסטינים במחסום חווארה בשכם, אוקטובר 2015. AP
"הסטטוס קוו בלתי נסבל". פלסטינים מפגינים/AP

לדבריו של באן, "אני תמיד אעמוד מול אלה שקוראים תיגר על זכותה של ישראל להתקיים, כמו שתמיד אגן על זכותם של הפלסטינים למדינה משלהם. לכן, אני מודאג שאנחנו מגיעים לנקודת האל-חזור בפתרון שתי המדינות ואני מוטרד מהצהרות מנהיגים בישראל שהם נוטשים את הרעיון הזה". הוא סיכם את דבריו בכך ש"הגיע הזמן שישראל והפלסטינים יקראו את הכתובת על הקיר: הסטטוס קוו הוא בלתי נסבל".

דני דנון: "המזכ"ל בוחר להתעלם מהמציאות"

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הגיב על דבריו של מזכ"ל האו"ם, וטען: "אין תירוץ לרצח של נשים בבתיהן לעיני ילדיהן". לדבריו, "מכונת ההסתה הפלסטינית מייצרת טרור, ובדבריו מזכ"ל האו"ם מייצר לגיטימציה לטרור".

לטענתו של דנון, המזכ"ל "בוחר להתעלם מהמציאות במדינת ישראל ובמקום לגבות את ישראל במאבק בגל הטרור הפלסטיני, בוחר לגבות את הפלסטינים המסיתים לטרור". הוא שב על דבריו מהימים האחרונים, והוסיף: ,"תפקיד האו"ם הוא להיאבק בטרור ולא לעודד אותו".

(עדכון ראשון: 6:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully