וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ביקשנו רק חשמל": מאבטחי מוסדות החינוך נותרו ללא קורת גג בחורף

27.1.2016 / 18:00

שומרים בבתי ספר ובגני ילדים נאלצו להעביר את הסערה האחרונה בתנאים ירודים ורבים מהם אף נאלצו לרכוש בעצמם אמצעי חימום. בעמותת "קו לעובד" מאשימים את השלטון המקומי: "אף אחד לא מחויב לספק להם תנאים"

מאבטחים במתחם באשכול גנים בהוד השרון. באדיבות הנהגת הורים הוד השרון, מערכת וואלה! NEWS
שומרת בגן ילדים בהוד השרון/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות הנהגת הורים הוד השרון

במהלך הסערה שהשתוללה ברחבי המדינה בשבוע האחרון, בתי הספר וגני הילדים המשיכו לפעול ועמם המאבטחים, שרבים מהם נאלצו לעבוד ללא קורת גג מעליהם. מאבטחים רבים מועסקים גם כעובדי קבלן ומשתכרים מעט והסוגיה הובילה גם להתערבותם בנושא של הורים לילדים. בעמותת "קו לעובד" מאשימים בכך את השלטון המקומי.

ב', מאבטח באחד מבתי הספר בנתיבות, סיפר על התנאים הירודים שבהם הוא נאלץ לעבוד בימי החורף. "אסור שהסיפור הזה יעבור בשקט", אמר. "הבוטקה שבו אני שומר הוא פשוט זוועה. אנשים כמוני שומרים על בתי ספר ועל גנים בכל המדינה, אנשים שנזכרים בהם בדרך כלל בשעות סכנה ובמצבי חירום.

לדבריו, "רובם עובדים ללא תנאים וקופאים מקור. אין אפילו חשמל, שהוא תנאי בסיסי. בתי הספר והמנהלים לא נוקטים שום אמצעי על מנת. מה ביקש אותו שומר, שלא מתלונן אף פעם על דבר, חשמל? כדי לחמם את העצמות מהקור? בשביל שיהיה לו קצת אור בחדרון?". הוא הוסיף כי "יש שומרים מבוגרים שראייתם כבר אינה כמו שהייתה בצעירותם. הם לובשים משקפי ראייה ואין להם תנאי בסיסי להדלקת אור. אני חושב שזה חוסר אכפתיות".

עוד בוואלה! NEWS
השאלות הקשות: מלחם עשה כל טעות אפשרית – ועדיין הצליח להימלט
בנט: "מפיצים שקרים על הספר באזרחות, הוא יצא להדפסה בקרוב"
בכיר הרשות בעזה התפטר: "אבו מאזן מפקיר את אנשיו ברצועה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש אפילו עמדות שמירה בלי דלת". עמדת שמירה במוסד חינוכי בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם פ', מאבטח בירושלים, תיאר את הקושי היומיומי בעבודתו. הוא אף רכש בעצמו תנור חימום, משום שהוא לא קיבל עזרה מהמוסד החינוכי שבו הוא עובד. "לא בכל בוטקה יש מיזוג או חימום. יש מקומות ובתי ספר שאין בהם אפילו דלת", סיפר. "זה פשוט לשבת בחוץ בגשם ובקור. אני מרגיש רע ושלא מתייחסים אלינו כמו שצריך. אנחנו כל היום בשער, שומרים על הילדים, ואנחנו האחרונים שמתייחסים אליהם. לאור המצב הביטחוני, שממילא הוא על הפנים, אנחנו השקופים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו השקופים". עמדת שמירה בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי שהיה ער למצוקת השומרים היו ההורים. בהוד השרון, למשל, ועד ההורים העירוני שלח מכתב לראש העיר חי אדיב, שבו קרא לו להתערב מידית כדי להבטיח שהמאבטחים והשומרים יקבלו צרכים מינימליים. "פנינו לראש העיר וביקשנו להסדיר את עמדות השומרים", אמר אשר קלוו, אחר מחברי הוועד. "לחלק מהשומרים יש עמדות תקינות, אך אחרים עומדים חשופים, אם זה בחום או בקור. בסופו של דבר אותם אנשים דואגים לאבטחת התלמידים במוסדות החינוך ואנחנו רוצים שיהיו תנאים נאותים למי ששומר על הילדים שלנו".

קלוו תיאר את תנאי עבדותה של שומרת שמאבטחת את אחד מגני הילדים בעיר. "אני לא מכיר אותה אישית, אבל כאב לי לראות אותה כך. יש לה רק מטריה וגגון מפח, והיא מתכנסת מתחת לאיזה מבנה, מעין נישה, בזמן שיורד גשם. זה צובט בלב ומקומם לראות את אותם אנשים שבסופו של דבר הם חסרי כל. זה בלתי אפשרי לעבוד ככה. זה פשוט זלזול בתנאים שלהם". לדבריו, הטענה של העירייה שלפיה השומרים צריכים להיות מחוץ למבנה היא שגויה.

"מתקני השמירה התקניים החדשים מאפשרים עמדות תצפית מאוד טובות גם מבפנים", טען קלוו. "החלונות רחבים, כך שיש מענה לדברים האלה. לומר ששומר צריך להיות בחוץ ולעשות את העבודה זאת פשוט זריית חול בעיניים ועלבון. הוא הוסיף כי "אותם אנשים לא יכולים להקים קול זעקה כי בסופו של דבר הם עלולים למצוא את עצמם מחוץ למקום העבודה שלהם. אנחנו רוצים לזעוק את הזעקה שלהם. אנחנו מפנים את זה לרשויות המקומית שתדאג לאותם אנשים. אנחנו שלחנו את המכתב הזה לראש העיר חי אדיב, במטרה ליישר קו". הוא ציין כי איש מהעירייה לא פנה אליו עד למועד קיום הריאיון.

"המדינה צריכה לבנות עמדות שמירה תקניים"

בעמותת קו לעובד מאשימים את המרכז לשלטון המקומי, שאחראי על המכרזים שאליהם נגשים המעסיקים, בכך שהוא לא פועל למען העובד, ואם כבר אכן מתבצעים שינויים - אז הם נעשים רק בעקבות לחצים של הורים ותלמידים. "כבר שנים פונים אלינו מאבטחים מכל מקום בארץ ומתלוננים על התנאים הפיזיים בעמדות", אמר מרטין וילר, רכז תחום ישראלים בעמותה, בשיחה עם וואלה! NEWS.

הוא הסביר כי "אנחנו מדברים בעיקר על מאבטחים של בתי
ספר וגני ילדים, שהם בתחום הרשויות המקומיות. לא המעסיק – הקבלן - ולא הרשות המקומית, ולא הבית ספר מחויבים לספק להם תנאים, אז נוצר מצב שכל מאבטח צריך לדאוג לעצמו לחימום או לקירור בקיץ. הם מגלגלים את האחריות זה על זה, ורק במקרים שבהם יש רצון טוב מצד הרשות המקומית או מצד הבית ספר דואגים לתנאים פיזיים ראויים לעובדים".

וילר הטיל את האחריות על המדינה. "היא כל שרשרת התקצוב, שמתחילה במשרד לביטחון הפנים ויורדת למעסיק דרך הרשויות המקומיות. מכיוון שכיום אין גורם שמחויב לזה, צריך להכניס את התנאים למרכזים או שלדאוג לכך שהמדינה תדאג לבנות עמדות שמירה תקינים בכל בתי הספר. נוצר מצב אבסורד שרק בעזרת לחץ חיצוני זה קורה. נתקלנו במקרים שבהם התלמידים הם אלו שדחקו בבתי הספר לדאוג להם לתנאים ראויים", סיכם.

מאבטחים במתחם באשכול גנים בהוד השרון. באדיבות הנהגת הורים הוד השרון, מערכת וואלה! NEWS
עיריית הוד השרון: למאבטחים יש מחסה. מאבטח בעיר/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות הנהגת הורים הוד השרון

מהמרכז לשלטון המקומי נמסר: "אבטחת מוסדות חינוך, לרבות תקצובם וקביעת הנחיות אבטחה, הם באחריות המשרד לביטחון הפנים. השלטון המקומי הוא הזרוע הביצועית של המשרד למימוש התקציב. כיום, קיימות עמדות שמירה בחלק גדול מבתי הספר. עם זאת, ככל שהאוצר והמשרד לביטחון פנים יגדילו את התקצוב בעבור העמדות, הרשויות המקומיות ישלימו את הנדרש".

מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה: "לכלל המאבטחים במוסדות החינוך ברחבי העיר קיים מבנה המשמש למחסה בתנאי מזג אוויר. על פי הנחיות מחלקת הביטחון בעירייה, במקבץ מוסדות חינוך וגני ילדים שלהם אין שער כניסה אחד אלא כמה שערים סמוכים, נדרשים המאבטחים להימצא מחוץ למבנים על מנת לבצע את עבודתם בצורה הטובה ביותר ולהבטיח את שלומם וביטחונם של ילדי העיר, במיוחד בימים אלו שבהם המצב הביטחוני בכל רחבי המדינה רגיש במיוחד ונדרשת ערנות מרבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully