וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל מחלוקת על מימון- בתי תמחוי לניצולי שואה בסכנת סגירה

יניב גלעדי

26.1.2016 / 8:31

מנהלי עמותות הסיוע לניצולי השואה בבאר שבע מתריעים מפני פגיעה חסרת תקדים בפעילותם של מפעלי ההזנה בבתי התמחוי. ועידת התביעות הודיעה לאחרונה על הפסקת התשלומים לאותם בתי תמחוי מכיוון שאינה אמורה לשאת במימון ארוחות של מבקשי סיוע, שאינם ניצולי שואה

צילום: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

ניצולי השואה הרעבים בישראל וגם בדרום קיבלו השבוע תזכורת כאובה נוספת לאדישותה הבלתי נתפסת של המדינה, מול סבלם וצרכיהם. ועדת התביעות הודיעה כי החליטה להפסיק לממן את בתי התמחוי בהם זוכים אותם אלפי ניצולים לארוחה חמה מדי יום. אותם בתי התמחוי מהווים גם מקום מפגש חברתי עבור ניצולים רבים, ומכאן חשיבותם האדירה. החברה, הנתינה, ההקשבה, כולם חלק מדברים אלמנטרים שחסרים לקשישים החיים בגפם, לא רק לניצולים.

נציגי ועדת התביעות בישראל טוענים כי בהיעדר קיומו של כרטיס מגנטי חכם שיאשר את זהותו של ניצול השואה, עם כניסתו לבית התמחוי – לא ניתן לממן את המשך קיומו של המפעל. אליזבת הולמנס, רכזת גיוס ומשאבים בעמותת 'באר שובע' המסייעת ומסעידה ניצולים חרדה רק מעצם המחשבה על חלוקת מספרי זיהוי 'דיגיטליים חדשים' לניצולים, בנוסף למספרי האימה המקועקעים על זרועותיהם. "במקום לתת תקציב וועדת התביעות רוצים לדעת דרך כרטיס ומספר אישי מיהו ניצול ומי לא ? יש להם כבר מספר מקועקע על היד - האם הם חייבים עוד מספר כדי שאפשר יהיה להגיד מי הם?", כך לדבריה.
"יש לנו רשימה מפורטת של השמות - איפה נולדו, באיזו שנה והיכן היו בזמן המלחמה עם הנאצים. אנחנו יודעים פה במסעדה וגם בחבילות שלנו וגם במרכזי קשישים וגם בארוחות מי ניצול שואה", מוסיפה אליזבת.

יותר מ40 אלף ניצולים חיים בישראל מתחת לקו העוני ב2016 ונדמה כי חדלונה המתמשך של הממשלה בטיפול בהם, מוסתר היטב על ידי פעילותן של העמותות הסיוע וגורמים פילנתרופים אחרים. תא אלפ"ה שבאוניברסיטת בן-גוריון לדוגמא, הוא ארגון מצומצם של סטודנטים שמבקש לסייע לניצולי שואה באופן אישי וישיר – ללא מתווכחים ממשלתיים או אחרים.

דניאל לאור, רכזת מיצוי זכויות בארגון סבורה כי השינוי הארגוני אותו מבקשת וועדת התביעות לבצע, יכול לפגוע קשות באיכות ההזנה של הניצולים. "יש כאלה שהארוחה בבית התמחוי היא הארוחה החמה היחידה שלהם ביום. אם הם לא ילכו לשם, הזה לא תהיה להם ארוחה חמה ויכול להיות שהם יצטרכו להתבסס על לחם וגבינה"

מועידת התביעות נמסר בתגובה לדברים כי היא תומכת בפרויקטים של הזנה לניצולי שואה, באמצעות עמותות המומלצות על ידי משרד הרווחה ו"מעבירה כ 7 מיליון ¤ בשנה עבור ארוחות חמות לכ 4,200 ניצולי שואה מדי יום. על מנת לוודא כי תמיכת הועידה תסייע אך ורק לניצולי שואה נזקקים היא מחויבת למנגנוני פיקוח ובקרה. בינואר 2015, העבירה מימון לחצי השנה הראשונה, תוך הבהרה שלא תוכל להמשיך לעשות כן. בעקבות הדיון בוועדת הרווחה של הכנסת, מצויה הועידה בתהליך של התייעצות עם משרד ראש הממשלה ומשרד הרווחה לפיתוח מנגנון שיבטיח כי כספי ועידת התביעות אכן ישמשו לרווחתם של ניצולי השואה".

ממשרד הרווחה נמסר כי "בהנחייתו של שר הרווחה חיים כץ אף בית תמחוי לא נסגר ולא ייסגר, והמשרד מממן את בתי התמחוי במימון מלא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully