וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש שנים למהפכת תחריר, ולדפני ליף המצרית קוראים ברחוב "בוגדת"

אילן זלאיט ורויטרס

26.1.2016 / 1:26

המהפכה שבמהלכה הודח מובארק נראית כמו זיכרון רחוק. שלטון א-סיסי ממשיך בהכפשת האחים המוסלמים ויום השנה עבר בשקט יחסי. אך אחת ממובילי המחאה לא מאבדת תקווה - אף שהיא מספרת בעצב: "שואלים אותי מה היה לא בסדר עם מובארק". ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

עורך: ניר חן

מהפכת 25 בינואר: עיתונאי מצרי בריאיון לאולפן וואלה! NEWS

מתיחות ואבטחה כבדה הורגשה אתמול (שני) ברחבי מצרים, עת ציינה המדינה את יום השנה החמישי לפרוץ אירועי "האביב הערבי" במדינה בשנת 2011, שבמהלכם הודח הנשיא לשעבר חוסני מובארק. משרד הפנים במצרים מסר כי ארבעה בני אדם נהרגו מאש כוחות הביטחון באזור קהיר במהלך אירועי מחאה נגד שלטונו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי. לטענת משרד הפנים, ההרוגים היו חמושים.

"מהפכת 25 בינואר", כפי שהיא מכונה במצרים, פרצה כאשר המונים יצאו לרחובות ברחבי המדינה בדרישה להתפטרותו של מובארק, ששלט ביד רמה בארץ הנילוס קרוב ל-30 שנה. המפגינים, ששאבו השראה מתוניסיה השכנה (שנשיאה הודח בידי ההמון עשרה ימים לפני כן) מחו על העוני והאבטלה, על רמיסת הדמוקרטיה וזכויות האדם בידי הראיס הנצחי ועל השחיתות והנהנתנות שאפיינה את משפחתו ומקורביו. בתוך ימים ספורים התרחבה המחאה לממדים חסרי תקדים ופשתה לכל חלקי האוכלוסייה, מסטודנטים חילוניים ועד פעילי האחים המוסלמים וארגונים איסלאמיים אחרים. שני מיליון מפגינים מילאו את כיכר תחריר בקהיר, שהפכה לסמל המהפכה, וכוחות הביטחון פתחו באש לעבר המפגינים, שממנה נהרגו קרוב ל-850 בני אדם. בתוך 18 ימים בלבד מובארק, שאיבד את תמיכת ראשי הצבא, נאלץ להתפטר.

חמש שנים לאחר מכן, מהפכת 2011 נראית במצרים כמו זיכרון רחוק. "אנשים שעוברים לידי ברחוב אומרים לי שאני בוגדת", מספרת מי שהייתה ממובילי המחאה ההיא, איסרא עבד אל-פאתח. "אומרים לי שאני והחברים שלי הרסנו את המדינה. שואלים אותי מה היה לא בסדר עם מובארק". עבד אל-פאתח הייתה בת 34 כשפתחה יחד עם חבריה הפעילים, שזכו לכינוי "ילדי הפייסבוק", עמודים ברשת החברתית בקריאה לצאת להפגין נגד מובארק. היא נעצרה לזמן קצר, ובהמשך אף הייתה מועמדת לפרס נובל לשלום.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב מאשימה לראשונה בפומבי: פוטין מושחת
לחיי המיליארדים שבדרך: נשיא איראן בביקור היסטורי באירופה

עיסרא עבד אל-פאתח, אחת ממארגנות הההפגנה נגד מובארק במצרים ב-2011, 25 בינואר 2016. אל-ג'זירה, אתר רשמי
"אנשים שעוברים לידי ברחוב אומרים לי שאני בוגדת". עבד אל-פאתח/אתר רשמי, אל-ג'זירה
כוחות שריון של צבא מצרים חוסמים את כיכר תחריר בקהיר ומנגד עומדים מפגינים מצרים נגד שלטונו של מובארק, פברואר 2011. AP
מפגינים מול טנקים בכיכר תחריר, 2011/AP

ביוני 2013 השיבו אנשי הצבא המצרי, שמשלו בתקופתו של מובארק, את השלטון לידיהם. הם הדיחו את הנשיא מוחמד מורסי, איש האחים המוסלמים שנבחר בבחירות הדמוקרטיות הראשונות שנערכו במדינה, ובכך הביאו לסיומה של תקופה ארוכה של חוסר יציבות וסחרור פוליטי. הנשיא החדש, א-סיסי, פתח במלחמת חורמה נגד האחים המוסלמים ונגד שאר מבקריו ומתנגדיו, והצר את זכויות האדם וחופש הביטוי במדינה עוד יותר מאשר בימי מובארק.

"אני לא יודעת אם אנשים ייצאו לרחובות ביום השנה, או בכלל בשנים הקרובות", היא אומרת בעצב בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס, שנערך בדירתה הקטנה בפרברי קהיר. "כל מי שמפגין נעצר. אפילו מי שכותב את דעותיו בפייסבוק או בטוויטר מעוכב לחקירה", היא מספרת. אך עם זאת, היא אינה מאבדת תקווה: "אף אחד בעולם לא האמין אז שהמהפכה של ינואר 2011 תהפוך למה שהייתה. אני רואה בעיניים של הדור הצעיר שהחלום על מהפכה עדיין קיים. אנשים דרשו אז חירות, לחם, צדק וכבוד, והאזרחים ימשיכו לדרוש זאת", היא אומרת ומכריזה כי יש למלא כל תפקיד שיידרש כדי "להשלים את המהפכה". לפי ארגוני זכויות אדם, לא פחות מ-40 אלף פעילים פוליטיים, הן ליברלים והן איסלאמיסטים, נעצרו תחת שלטונו של א-סיסי, שאסר בחוק על קיום הפגנות.

חמש שנים לפרוץ האביב הערבי במצרים, הפגנה באלכנסדריה נגד הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי 25 בינואר 2016. רויטרס
הפגנות בעד א-סיסי באלכנסדריה, היום/רויטרס

השלטון במצרים מציין מאז תחילת כהונתו את יום השנה למהפכת 2011, תוך שהוא מנסה להציג את א-סיסי כמי שהציל את המהפכה ש"נחטפה" בידי תנועת האחים המוסלמים – בשעה שהפעילים הליברליים והאחים המוסלמים מאשימים את א-סיסי כי הוא זה שגנב את המהפכה. בימים האחרונים נערכו כלי התקשורת הממלכתיים למאורע בסדרת "חשיפות" נוספות על מעללי שלטון האחים המוסלמים בשנה שבה היה מורסי הנשיא. אחרי שכבר הורשע במסירת מידע מסווג לקטאר, הפעם מאשימה ועדת החקירה המצרית כי מורסי – שלטענתה פעל על פי הוראות ממנהיג האחים המוסלמים – התכוון לשלם לאיראן מיליארדי דולרים כדי לקרב בין המדינות. כמו כן הוא תכנן להקים מנגנון ביטחון חשאי השייך שיפעל בשירות האחים המוסלמים. אתמול התמלאו כלי התקשורת בתמונותיהם של אזרחים מחייכים, נושאים דגלי מצרים ותמונות של א-סיסי ונשיאי העבר (שמובארק ומורסי נעדרים מהן), וליצדם שוטרים המחלקים ממתקים לחוגגים. אל המציאות בשטח קצת פחות עליזה.

בשבועיים האחרונים גברה המתיחות מחשש שיום ציון המהפכה יצית מחדש את המחאה נגד הנשיא א-סיסי, וכוחות הביטחון פשטו על יותר מ-5,000 דירות בקהיר החשודות כמוקדי פעילות של האחים המוסלמים, שבמהלכן נהרגו יותר מעשרה שוטרים ואזרחים נוספים. כמו כן, דווח על ניטור של חשבונות ברשתות החברתיות, במטרה למנוע מהאזרחים לצאת לרחובות בשבוע הבא. "אנחנו מודאגים מאוד, ולא נאפשר הפגנות", מסר גורם ביטחוני שהסביר כי נאסף מודיעין במשך חודשים ארוכים, בעיקר על פעילים צעירים שהביעו תמיכה בדמוקרטיזציה של מצרים. כבר משלשום חסמו כוחות הביטחון את כיכר תחריר וסגרו את תחנות הרכבת התחתית המובילות אליה. צעד נוסף ננקט בכיכרות גדולים בערים נוספות במדינה.

חמש שנים לפרוץ האביב הערבי במצרים, הפגנה באלכנסדריה נגד הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי 25 בינואר 2016. רויטרס
הפגנה נגד א-סיסי באלכסנדריה/רויטרס
חמש שנים לפרוץ האביב הערבי במצרים, הפגנה באלכנסדריה נגד הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי 25 בינואר 2016. רויטרס
כיכר תחריר חסומה, היום/רויטרס

ואכן, אמצעי הביטחון הקפדניים, המעצר של כל מי שעלול לקחת חלק במחאה - וייתכן שגם מזג האוויר הסוער – הביאו לכך שיום השנה עבר בשקט יחסי ברחבי מצרים. רשת "אל-ג'זירה" הקטארית, שמילאה תפקיד משמעותי ביותר במהפכה נגד מובארק וממשיכה לפעול גם כיום נגד שלטונו של א-סיסי, דיווחה כי באלכסנדריה ובאזור קהיר נערכו הפגנות של תומכי האחים המוסלמים, שפוזרו בגז מדמיע על ידי כוחות הביטחון. 143 פעילים נעצרו. הרשת, שכמה מכתביה נאסרו במצרים בשל דיווחיהם, טענה כי שני מפגינים נורו למוות ברובע גיזה בקהיר, אולם גורמי ביטחון מצרים טוענים כי הם היו חמושים שנהרגו במהלך חילופי אש שהתפתחו בעת מעצרם. כך או כך, נראה שחמש שנים לאחר המהפכה ההיסטורית, המפגינים מכיכר תחריר ייאלצו להמשיך ולחלום על חירות ודמוקרטיה.

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully