וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג לאילנות? "אם לא נערכים לשריפה היא תגיע חזק ותכה בנו"

דב גיל-הר

25.1.2016 / 21:18

לרגל ט"ו בשבט הסביר פרופ' אבי פרבולוצקי ממכון וולקני בריאיון לאולפן וואלה! NEWS על מצב היערות בארץ. לדבריו, לרעיית צאן חלק חשוב בשמירה על היערות: "יש לזה ערך מוסף שהבנו אותו רק לאחרונה"

עריכה: ניר חן

לרגל ט"ו בשבט הסביר פרופ' אבי פרבולוצקי מהמחלקה למשאבי הטבע במכון וולקני, ומי שעמד בראש הוועדה לשיקום הכרמל לאחר השריפה לפני חמש שנים, על מצב היערות בארץ. "אנחנו יכולים להבין את התהליך הטבעי והאנושי שקורה מהקמת המדינה", אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS
.

"מי שיקרא את הספר של מארק טווין, 'מסע תענוגות לארץ הקודש', יבין איך זה נראה. אלפי שנה מי שישב פה כרת את העצים כי זה היה מקור הדלק היחיד לבישול, חימום ותעשייה. מה שקיבלנו ב-48' זה מדינה קירחת מצומח", אמר. "מארק טווין כתב שזה מכוער, עלוב, 'לאן הגעתי'?. במשך שנים עד הקמת המדינה ובעיקר אחריה, החזירו עטרה ליושנה: הפסקנו את הלחץ על הצומח הטבעי והוא יתאושש".

עוד בוואלה! NEWS:
שתי נשים נפצעו אנוש ובינוני בפיגוע דקירה בבית חורון שבבנימין
נהגי מוניות נגד אפליקציית "אובר": "פרצה לחטיפות ולאונס"
תביעה אזרחית ראשונה בגין אלימות מהגרת מאפריקה: "שיכאב להם בכיס"

שנה מאז השריפה בכרמל, נובמבר 2011. נמרוד סונדרס
הכרמל לאחר השריפה/נמרוד סונדרס

לדבריו, אחד הגורמים לשריפה בכרמל היה שלא דיללו את העצים הזקנים ביער. "מין אחד (של עצים – דג"ה), בגיל אחד, ייצר יער שאינו עמיד למחלות ולבצורת, ואז קיבלנו בלגן יערני עם חבית נפץ שנבנית". הוא הוסיף כי לוועדה שהוקמה אחרי אסון הכרמל היה ידע משריפות קודמות, "לכן הוויכוחים היו קטנים. אני ישבתי בכל הוועדות של שיקום השריפות הגדולות שהיו. ב-89' לא ידענו, אנחנו אנשי המקצוע לא הבנו מספיק את המנגנונים (שגרמו לשריפות – דג"ה). ל-2010 באנו עם ידע רב, שאם אנחנו לא מנהלים את המשאב שנקרא יער ולא נערכים לשריפה הבאה נכון, היא תגיע חזק ותכה בנו".

אחת הדרכים לטפל בצמחים המשמשים לדבריו "חבית דלק עם פתיל", היא בעזרת רעיית צאן ביערות. "לקח הרבה זמן להבין, גם לשומרי הטבע וגם ליערנים, שהרעייה היא כלי ניהולי עבורם. יש לזה ערך מוסף שהבנו אותו רק לאחרונה". על שיקום הכרמל אמר: "זה ייקח שנות דור, לעצים ייקחשנים להגיע לגובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully