וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון חוששת, טראמפ מברך, סנדרס סולד: התוספת שערערה את המרוץ

25.1.2016 / 17:15

השמועות העיקשות סביב הצטרפותו של ראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג כמועמד עצמאי לנשיאות עוררו תגובות מעורבות במערכת הפוליטית. "סתם אזרח פרטי שיש לו חברה גדולה", או התקווה של מי שהתייאש מקלינטון? מה שיקרה ב-1 במרץ יכריע את הכף עבורו

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

עם התגברות הדיווחים על הצטרפותו של ראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג למרוץ לנשיאות ארצות הברית כמועמד עצמאי, התקבלו ביומיים האחרונים תגובות מצד המועמדים המובילים במפלגה דמוקרטית ובמפלגה הרפובליקנית. אמש (ראשון) מסר מקורבו של בלומברג לרשת ABC כי הוא יחליט באופן סופי אם להתמודד בשבוע הראשון של חודש מרץ – לאחר שייוודעו תוצאות הבחירות המקדימות במפלגה הדמוקרטית.

האירוע שיכריע את הכף עבור איש העסקים וידידה של המועמדת הדמוקרטית המובילה הילרי קלינטון, יהיה ה"סופר טיוזדיי" ב-1 במרץ, שיכלול בחירות מקדימות בכמה מדינות. אותו יום גורלי צפוי להכריע את המרוץ למועמדות הדמוקרטית והרפובליקנית. אם לאחריו לסנאטור ברני סנדרס יהיה סיכוי טוב להיות המועמד הדמוקרטי, צפוי בלומברג להכריז על מועמדותו. אולם אם הילרי תוביל במרוץ, "הסיכויים של בלומברג יצנחו לקרוב לאפס", טען המקורב.

קלינטון, שהגדירה את בלומברג "חבר טוב", הביעה עמדה נחרצת בריאיון לתכנית "פגוש את העיתונות" של רשת NBC, "הוא אמר שהוא ירוץ אם לא אבחר כמועמדת הדמוקרטית. אני ארגיע אותו ואשיג את המועמדות, כך שהוא לא צריך להצטרף למרוץ". זאת על רקע עלייתו של יריבה ברני סנדרס בסקרים בתקופה האחרונה, שהוציאה את קלינטון מהשאננות היחסית שאפיינה את הקמפיין שלה בחודשים האחרונים.
בלומברג צפוי למשוך מצביעי מרכז תומכי שתי המפלגות הגדולות, בעיקר בזכות מדיניותו הכלכלית השמרנית – שמביאה לו, כמו גם לקלינטון, תמיכה נרחבת בקרב המגזר העסקי – וגישותיו הליברליות בנושאים חברתיים, כולל תמיכה בצעדים להגבלת התקנות להחזקת נשק פרטי. עם זאת, בלומברג גם זכה לביקורת בשל פעילותו הכלכלית והוא נתפס בעיני רבים כאיש עסקים המנותק מהעם – בדומה לדונלד טראמפ.

ראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג בוועידת האקלים בפריז, 4 בדצמבר 2015. רויטרס
"אם הילרי תוביל במרוץ, הסיכויים של בלומברג יצנחו לקרוב לאפס". בלומברג/רויטרס

אם מועמדותו תהפוך לאפשרות ממשית, צפויות גם לצוץ מחדש פרשיות מין ששמו של בלומברג נקשר בהן, ולא זכו לעניין ציבורי רב עד כה. יתרה מכך, על מועמדותו של בלומברג מעיבה העובדה שמועמדים עצמאיים נוטים שלא לזכות לתמיכה רבה בבחירות הכלליות. עם זאת, לבלומברג יש את האמצעים הכלכליים לפתוח בקמפיין נרחב שעשוי לגרוף לו תמיכה.

ברני סנדרס טען אתמול בריאיון לתכנית "השבוע הזה" של רשת ABC כי הוא בטוח ביכולתו להביס בבחירות הכלליות את "שני המיליארדרים", טראמפ, המוביל כעת בסקרים במפלגה הרפובליקנית, ובלומברג, והוסיף כי העימות יהיה "מעניין". לדבריו של הסנאטור הסוציאליסט, "המדינה הזאת מתרחקת מדמוקרטיה לעבר אוליגרכיה".
"מיליארדרים הם אלה ששולטים בחיים הפוליטיים", הוסיף. "זה, לדעתי, לא מה שהדמוקרטיה האמריקנית אמורה להיות. אם זה יקרה, אני בטוח שאני אנצח". גם המועמד הרפובליקני מרקו רוביו יצא נגד מועמדותו של בלומברג, שאותו הגדיר בריאיון לרשת "פוקס", "סתם אזרח פרטי שיש לו חברה גדולה".

לדבריו, "לא בזבזתי זמן במחשבות על ראש העיר בלומברג, או מה שהוא יעשה או לא יעשה". רוביו הוסיף: "פגשתי אותו כמה פעמים, אני לא מכיר אותו טוב מדי, לא מסכים עם עמדתו בנוגע לתיקון השני לחוקה (הנוגע לזכות לשאת נשק) ובנוגע לסוגיות אחרות. אני אחכה שהוא באמת יהפוך למועמד, אם אכן יעשה זאת, ואז נדבר על חילוקי הדעות בינינו. אם הוא פשוט עוד מישהו שמדבר על לרוץ לנשיאות, ובכן היו לנו לא מעט כאלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
העימות הדמוקרטי הרביעי, צ'רלסטון, קרוליינה הדרומית, 18 בינואר 2016. רויטרס
הפסד של קלינטון לסנדרס, ידחוף את בלומברג להכריז על מועמדותו/רויטרס

בריאיון ל"פגוש את העיתונות" של רשת NBC, קיבל טראמפ בברכה את החדשות על מועמדותו האפשרית של בלומברג. "אני אשמח לראות אותו רץ", הבהיר. "אני ממש אשמח לתחרות כזאת, ואני חושב שאצליח יפה מאוד נגדו". טראמפ הוסיף כי "מייקל היה חבר טוב שלי במשך שנים. למען האמת, אני לא בטוח אם אנחנו עדיין חברים".

טרם התפרסמו סקרים שיכולים לחזות את הצלחתו של בלומברג בקלפי, אולם משאל רחוב בקרב אזרחי איווה וניו המפשייר – המדינות הראשונות שיצביעו בבחירות המקדימות, כבר בשבוע הבא – שפורסם בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", מעלה תגובות מגוונות למדי לאפשרות זו. "אני לא מעוניינת, הוא ליברלי מדי עבורי", טענה לינדה בודנסטיינר, רפובליקנית בת 54, שטרם החליטה למי תצביע מקרב המועמדים במפלגתה. אחד מתומכי קלינטון, דייוויד גרוטרס, בן 42, סיפר: "אני בשלב הזה של עייפות מקלינטון, אז כן, בלומברג יכול להיות מעניין".

טראמפ: "לא אאבד מצביעים גם אם אירה במישהו באמצע ניו יורק". רויטרס
"אשמח לראות אותו רץ". טראמפ/רויטרס

פטריק מרי, מנכ"ל מכון המחקר באוניברסיטת מונמות' הסביר כי תמיכתו המתוקשרת בהגבלת תקנות הנשק וצעדיו השנויים במחלוקת בכל הנוגע לנושאים של בריאות הציבור – כולל הגבלה של צריכת הנתרן והסוכר של האזרחים, שגובו בחקיקה בתקופתו כראש עיריית ניו יורק – מעוררים עליו מתנגדים לא מעטים. עם זאת, הבהיר: "אני חושב שיש פה הזדמנות למועמד עצמאי, לא רק מייקל בלומברג". פגי מורין, רפובליקנית מניו המפשייר, טענה: "לא נראה לי שהוא שמרן במיוחד, כשהוא אומר לאנשים כמה סוכר צריך להיות בשתייה שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully