וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק המוחות של דאעש: הקוד המוצפן בסרטון מלחיץ את העולם

25.1.2016 / 11:40

הסרטון שפרסמה זרוע התקשורת של הארגון האיסלאמיסטי נפתח וננעל בשורת קוד שמובילה לכאורה למידע מוצפן על יעד המתקפה הבא. חלק מהמומחים טוענים כי מפתח ההצפנה מזויף, אך התעמולה הדאעשית כבר הצליחה במשימתה: אזרחי המערב חוששים ומנהיגיהם במלכוד

עריכה: שניר דבוש, אביב אירגז

מלבד המסרים המאיימים של המחבלים ממתקפת הטרור בפריז והתיעוד המחריד של עריפת ראשי ה"כופרים", הסרטון שפרסם אמש (ראשון) ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) נפתח ומסתיים בשורת קוד, שכביכול מובילה למידע על המתקפה הבאה שמתכנן הארגון. הקוד הוא מפתח הצפנה מסוג PGP, הנחשב לחזק במיוחד, אולם שם המשתמש הדרוש על מנת להשיג גישה למידע המוצפן הוחלף בשמונה כוכביות, כך שהגישה למידע לא אפשרית - או לא בקלות, לכל הפחות.

מעבר למסרים הגלויים שהעבירו לוחמי דאעש בסרטון, שחרור הקוד הוא בגדר קריצה גסה לסוכנויות המודיעין המערביות, שככל הנראה פועלות ביתר שאת לאיתור רמזים נוספים שיובילו אותן למידע המוצפן. מדובר בפעם הראשונה שבה מופיע רמז כה עבה בפרסומי הארגון, שמשתדל להתגרות במדינות המערב באופן אגרסיבי יותר ויותר עם התקדמות המבצע הצבאי נגדו.

עוד בוואלה! NEWS:
"המוח" מאחורי הפיגועים בפריז בסרטון חדש: "נשחרר את פלסטין"
לפני שיחות השלום המדומות, רוסיה וארה"ב מבצרות עמדות בסוריה
גורמי מודיעין מערביים: פוטין דרש לאחרונה מאסד להתפטר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפתח ההצפנה חשוף - אך שם המשתמש מוסתר/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי הסרטון, ההצפנה נעשתה ב-16 בנובמבר – שלושה ימים לאחר שורת הפיגועים המוצלחת, לשיטת דאעש, בבירה הצרפתית. בפתח הסרטון, מוצג "פענוח" של מסר מוצפן מוקדם יותר – הוראות הפעולה למתקפה בפריז. בזה אחר זה, מוצגים קטעי טקסט המפרטים את פעילות החוליות השונות במתקפה ואת היעדים לתקיפה, כולל האצטדיון הלאומי, אולם המופעים "בטקלאן" ושורת בתי קפה ומסעדות בעיר.

גם כאן, מבקשים אנשי הארגון לשלוח מסר ברור לסוכנויות הביטחון הזרות, לפיו המידע על המתקפה בפריז היה זמין להן, לו רק אנשי המודיעין היו מחפשים במקומות הנכונים. לפני המתקפה בפריז לא שוחררו רמזים כאלה, אולם כוונת אנשי דאעש היא שהמידע עבר באופן מוצפן, כמו המידע שעליו נרמז בפרסום הנוכחי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סוכנויות המודיעין המערביות במרוץ. "הוראת הפעולה" של המתקפה בפריז/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדומה לארגוני ג'יהאד עולמי אחרים, התקשורת של אנשי "המדינה האיסלאמית" מתבצעת על גבי רשת האינטרנט, בעיקר בשל אופי הפעילות, הפרושה על גבי מדינות רבות ובמיקומים משתנים – מה שלא מאפשר הקמת רשת נפרדת. על מנת שלא להיחשף, הלוחמים משתמשים בשיטות הצפנה מתוחכמות על מנת להעביר את מסריהם.

חלק מאותן שיטות הצפנה, כמו גם ה-PGP שמופיע בסרטון הנוכחי, פותחו בסיוע ממשלות מערביות, ובמקרה זה, בתמיכה של הממשלה הגרמנית, שוודאי לא קיוותה שיגיע היום שבו הכלי המתוחכם יהיה בידי ארגון איסלאמיסטי המבקש לפגוע בחפים מפשע. יתרה מכך, דבריהם של הלוחמים בסרטון ממשיכים באותו קו מתגרה שיוצא נגד הממשלות החברות בקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בהובלת ארצות הברית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המנהיגים שלכם לא יצליחו להגן עליכם". אחד מהמחבלים מפריז בסרטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד מהם מבהיר לאזרחי מדינות אירופה כי "המנהיגים שלכם לא יצליחו להגן עליכם" ממתקפות הארגון. ואכן, לטענת הארגון, המידע על המתקפה בפריז היה זמין במסרים מוצפנים, וסוכנויות המודיעין המערביות כשלו בהשגתו.

הספקולציות ברשתות החברתיות ובקרב מומחים להצפנה ניסו לספק הסבר לפשר המסר שהוצפן לכאורה על ידי לוחמי דאעש בנוגע ליעד הפיגוע הבא. אלא שגם כאן, הדעות חלוקות. אדוארד סנודן, עובד הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי (NSA) לשעבר, שהתפרסם לאחר שחשף מסמכים מסווגים של הארגון, טען כי מדובר במפתח הצפנה מזויף, שכלל לא מוביל למידע כלשהו.

סנודן לעיתונאים: "אם מישהו אומר שזה אמיתי, אל תאמינו"

מזויף או לא, המסר של דאעש הצליח לפגוע בול במטרה: לזרוע פחד, בלבול וטרור. ואכן, הסרטון האחרון קובע תקדים לא רק בחשיפת שורת קוד, אלא גם בדברים החריגים שאומרים בו הלוחמים: "אנחנו טרוריסטים. כל עוד תילחמו בנו, אנו נעשה טרור". ההגדרה העצמית של לוחמי דאעש כ"טרוריסטים" היא בגדר הודאה חריגה והגדרה מחודשת של מטרות הארגון – לעורר פחד "בכל מקום".

הרמזים בנוגע ליעד המתקפה הבאה מופיעים בסרטון באופן ברור למדי. הסרטון מסתיים בצילומים של העיר לונדון, ובתיעוד מדבריו של ראש הממשלה של בריטניה דייוויד קמרון ושל בכירים בריטיים נוספים, כשעל פניהם מופיע סימון מטרה – בדומה לאופן שבו מוצגים בכירים צרפתים בראשית הסרטון. ובכל זאת, דאעש מצליחים בתחכום המאפיין אותם לשלוח את חוקרי המודיעין למרוץ כמעט בלתי אפשרי.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד משוחח עם חיילים צרפתים, 14 בינואר 2016. רויטרס
"נעשה הכול על מנת לשמור על הדמוקרטיה". הולנד/רויטרס

במלחמת המוחות שבין "המדינה האיסלאמית" לשאר העולם, הסרטון האחרון הוא הישג יוצא דופן לארגון האיסלאמיסטי. המערב כבר חושש ומתרוצץ בניסיון להקדים תרופה למכה – וכל זאת בלי קשר לדברים החריפים שנאמרים בסרטון. אם אכן יצליחו לוחמי דאעש לתקוף בלונדון, או בעיר אירופית אחרת, האצבעות יופנו מיד לסוכנויות המודיעין המערביות שכשלו בזיהוי האיום, למרות שלכאורה כל המידע מונח כבר לפניהם.

כל זאת על רקע דיון ער במדינות האיחוד האירופי, ובעיקר בבריטניה ובצרפת, בנוגע לצעדים שמותר ואסור לממשלה ולסוכנויות הביטחון שלה לנקוט במסגרת המאבק בטרור, ובנוגע לגבול הדק שבין שמירה על הביטחון לחדירה בוטה לפרטיותם של האזרחים. רק הבוקר הגיב נשיא צרפת פרנסואה הולנד לסרטון וטען כי ממשלתו "תעשה הכול על מנת לשמור על הדמוקרטיה", אולם אין ספק כי דאעש דוחק אותו ואת מקביליו במדינות אחרות לפינה לא נעימה כלל, שבה כל צעד לכל כיוון הוא טעות, ומרחב התמרון בזירה האזרחית שואף לאפס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully