וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: יותר משליש מהסטודנטים באוניברסיטת אריאל משתמשים בקנאביס

20.1.2016 / 10:42

שתי חוקרות מהאוניברסיטה הסיקו כי הסיכויים להשתמש בקנאביס גבוהים יותר אצל גברים, רווקים וחילונים, ושחלה עלייה במספר המשתמשים משנת 2009. עם זאת, טענו: "באוניברסיטאות אחרות המצב גרוע יותר"

גידולי קנאביס בישראל בעין עירון, דצמבר 2015. יותם רונן
גידולי קנאביס בעין עירון, דצמבר 2015/יותם רונן

מחקר שערכו שתי חוקרות מאוניברסיטת אריאל בקרב 1,500 סטודנטים במוסד חשף כי שיעור מעשני המריחואנה והחשיש בקרב הסטודנטים עומד על יותר משליש מהתלמידים, לעומת רבע בלבד שהודו בכך בשנת 2009. עם זאת, החוקרות, ד"ר ליאת קורן מהמחלקה לניהול מערכות בריאות בפקולטה למדעי הבריאות, וד"ר חגית בוני נח מהמחלקה לקרימינולוגיה, אמרו כי "אמנם יש זינוק במספר המעשנים, אך באוניברסיטאות אחרות המצב גרוע יותר".

הסיכויים של סטודנטים להשתמש בקנאביס גדולים יותר בקרב גברים פנויים, ללא ילדים, חילונים או מסורתיים והומוסקסואלים. לפי המחקר, 48.7% מהסטודנטים הגברים צורכים את הסם, לעומת 29.5% מהנשים. עוד עלה, כי גם הסטודנטים שאינם מעשנים נמצאים בסביבת כאלה שכן. בשנת 2009 46.9% מהמשתתפים במדגם דיווחו על כך שלפחות חלק מחבריהם מעשנים. שיעור זה זינק לכמעט 60% בשנת 2015. עורכות המחקר הסבירו כי העלייה בשימוש בסמים באה לידי ביטוי גם בשאלה זו.

כמעט 10% מהסטודנטים מעשנים לפחות פעם בשבוע

השאלונים של ד"ר קורן וד"ר בוני נח הועברו לכ-1,500 סטודנטים במוסד ומהם עלה כי 36.3% מהם מעשנים סמים קלים. בשנת 2009 נערך במוסד שאלון דומה ואז דיווחו רק 25.1% מכ-1,500 סטודנטים שהשתתפו כי התנסו בעישון קנאביס. במחקר החדש, כמעט 10% מכלל הסטודנטים דיווחו כי הם מעשנים בתדירות של לפחות פעם בשבוע. מבין אלו שהתנסו אי פעם בשימוש בסם, 47.1% עישנו בחודש שקדם למילוי השאלון, לעומת 33.3% ב-2009. גם בקרב המעשנים בתדירות גבוהה דווח על רוב גברי: 16.4% מהגברים לעומת 4.2% מהנשים.

המחקר בדק גם את ההסתברות של סטודנט להשתמש בקנאביס, וגילה כי הסיכויים של סטודנט לתואר ראשון גבוהים פי 1.4 אם מדובר בגברים, פי 1.6 אם מדובר ברווקים, ופי 2.1 אם מדובר בכאלה שאינם הורים לעומת הורים לילדים. כמו כן, סטודנטים שאינם סטרייטים היו בעלי סיכוי גבוה פי 3.3 להשתמש בקנאביס. הפער הגדול ביותר היה בין חרדים ודתיים לבין חילונים או מסורתיים – הסיכויים של האחרונים לצרוך סמים גבוהים פי חמישה.

ד"ר ליאת קורן. אוניברסיטת אריאל, אתר רשמי
"יש זינוק בשכיחות תופעת צריכת הקנאביס". ד"ר ליאת קורן/אתר רשמי, אוניברסיטת אריאל

"המחקר נעשה בקרב מגזר מאוד גדול של סטודנטים, והם מייצגים את הקבוצה שנקראת מבוגרים צעירים", הסבירה ד"ר קורן. "אלה אינם בני נוער שמנסים לבחון דברים, אלא קבוצה עם התנהגויות שנשארות ואנחנו רואים שיש הרבה אנשים שלא עושים שימוש חד פעמי בלבד - כמות המשתמשים פעם אחת מאוד קטנה".

היא הוסיפה כי "יש זינוק בשכיחויות, ובהחלט רואים את זה לרוחב הרבה מאוד מדדים". עם זאת, טענה קורן, "השכיחות באוניברסיטאות האחרות גבוהות עוד יותר. מחקרים דומים נעשו גם באוכלוסיות אחרות של סטודנטים ובאריאל המצב יותר טוב. זה מוריד את הממוצע הכללי של עישון בקרב סטודנטים, שעומד על כ-40%".

היא אף הדגישה כי "כשאני אומרת ש-36% מעידים על עצמם שהם משתמשים אנו לא מדברים על תופעה שולית באוכלוסייה, אלה לא עבריינים. הסטייה הפכה למקובלת, לנורמטיבית". עוד הסבירה כי "צריך להבין שאנחנו נמצאים ברקע תרבותי שמאשר את זה. בשנים האחרונות בארץ ובעולם יש יותר מתירנות חברתית לגבי קנאביס, במיוחד במדינות שאישרו אותו לצרכים רפואיים. אנחנו רואים יותר העלמת עין והמדדים קשורים לאופן שבו החברה מתייחסת לזה".

"אם הסם יהפוך לחוקי, הנוער יסבול מההשלכות"

מסקנתה היא כי "מקבלי ההחלטות צריכים לשקול את הכיוון שהם רוצים ללכת אליו. יש הסכמה גורפת ששימוש רפואי במריחואנה הוא טוב, אבל להפוך את השימוש לגורף זה לא טוב. צריך להיות עם יד על הדופק ולפקח על מתן אישורים רפואיים. צריך גם להבדיל בין אישור רפואי לאישור גורף, שיהפוך את הנוער שלנו למוטה יותר לסכנות. ברור שאם הסם הזה יהפוך להיות חוקי, הנוער יסבול יותר מההשפעות לטווח הארוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully