וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: לא רק ארדן: החרדים הבינו מזמן שהאינטרנט מסוכן

19.1.2016 / 10:58

הקמת המערך הלאומי למניעת אלימות ברשת מצביעה על האיום הגלום בכלי רב העוצמה שהטכנולוגיה הטילה לפתחה של האנושות. אם לא נתעורר בזמן יהיה מאוחר מידי

גבר מול מחשב בחושך. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

החלטת השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, להקים מערך לאומי שיפקח על האלימות והבריונות ברשת, מהווה נקודה משמעותית מבחינת ההיסטוריה של האינטרנט. ההחלטה מהווה הכרה פורמלית ראשונה מצד גוף ריבוני בעובדה שהרשת היא זירה מסוכנת ומאיימת, לא פחות מאשר ידידותית. וזה לא רק בגלל אחד מכל ארבעה ילדים שנפגע מאלימות ברשת או כל ילדה עשירית שהוטרדה מינית. הרשת הפכה למסוכנת גם למבוגרים. ובזמן שהחוק מתמקד בעבריינות ופשיעה, גופים אחרים יסייעו לגמילה מהתמכרויות, פורנו, בגידות ופירוק משפחות. ועוד לא התחלנו לפרט את הסכנות.

השר ארדן אמר ש"מדובר בפריצת דרך בהגנה על הציבור", אך למעשה זו פריצת דרך בהכרה ברשת כמאיימת על שלום הציבור, ובכך שיש להשקיע משאבים וכלים בתחום החוקתי, המשפטי והאכיפתי בכדי לייצר רגולטור גם במרחב האינטרנטי. הצעד של ארדן נעשה על רקע אמירתו של אריק שמידט, יו"ר גוגל, שקרא בדצמבר האחרון להקים פיקוח על הרשת מפני סכנות אחרות – הטרור המתעורר ודאע"ש.

מה שנתפס כהתנגדות לקדמה , מתגלה כצעד יעיל

אולם הוא לא היה הראשון. באמצע העשור הקודם קמו מנהיגי הציבור החרדי, קרי הרבנים, באמירה ברורה: האינטרנט מהווה סכנה. יש להיזהר מפניו, להימנע מהשימוש בו, ולמצער להשתמש בו תוך שימוש בתוכנות סינון מתאימות (שהוקמו אז לראשונה על ידי חברות דתיות וחרדיות) וכמובן שלא לאפשר לילדים גלישה ברשת. עד היום, ברבים מן הבתים החרדיים לא תמצאו אינטרנט, אחרים יחזיקו חיבור לרשת רק במשרד, ורובם ככולם ישתמשו בספק אשר מסנן אתרי אלימות, פורנו והימורים. בבתי הספר החרדיים יחתימו את ההורים על תקנון האוסר גישה לאינטרנט שאינו מבוקר. כך גם העיתונות החרדית עמוסה בטורי דעה וראיונות עם בעלי המקצוע הרלוונטיים המסבירים את הסכנות ברשת. גם הסלולרי הכשר, שאינו תומך בחיבור לרשת, נולד סביב האיום הזה בשנת 2005 כשהאינטרנט החל לגלוש למכשירים הניידים, עם השקתו של מכשיר "דור 3", והרבה לפני שסטיב ג'ובס סיפר לנו על ''הדבר המושלם שהוא יצר עבור כף היד שלנו'' - האייפון.

מה שנתפס בראשית שנות ה-2000 כטכנופוביה, כהתנגדות לקדמה באשר היא וכהסתגרות, מתגלה כעת כצעד נבון ויעיל אשר מנע מראש סכנות ואיומים חמורים. כיום מעסיקים רבים מתקינים תוכנות דומות ברשת האלחוטית במשרד, וכמובן הורים ומחנכים יודעים להתריע מפני סכנות החשיפה לרשת אצל ילדים, וגם יודעים לנסח כללים שרובם ככולם מובילים ליתר פיקוח ובקרה על מה שהילד עושה, לאן הוא נחשף ולמי הוא נחשף.

טקס הענקת דרגות בכירות במשטרה 11 ינואר 2016. יואב דודקביץ'
"מדובר בפריצת דרך בהגנה על הציבור". השר גלעד ארדן/יואב דודקביץ'

אי אפשר להתייחס לאינטרנט רק כאיום. האינטרנט הוא כלי חיובי רב עוצמה וכיום חברתנו מפעילה ברשת תמהיל מוצרים עבור לקוחות שונים, רובם חרדים. באמצעותו ניתן לקדם מכירות, ללמוד, להיחשף לתכנים חיוביים ועוד. אולם הטכנולוגיה הטילה לפתחה של האנושות אתגר אדיר שהאנושות טרם למדה להתמודד מולו. צריך להשתמש ברשת בתבונה כפי שאנו משתמשים בכלי-רכב. מבלי לעבור את המהירות המותרת, לאחר שבדקנו את תקינותם של חגורת הבטיחות וכרית האוויר, ותוך ציות לחוקי התעבורה. בדיוק כך צריך להתנהל השימוש ברשת. יש לחוקק חוקים לשימוש נאות ברשת, למנוע תופעות של שיימינג ברשתות החברתיות. יש לפעול, כפי שעושה השר ארדן, לאכיפת החוקים הללו. יש להשתמש בספק המסנן עבורנו את מה שמאיים על שלומנו ושלום ילדינו, ומעל הכל – עלינו להשתמש ברשת בתבונה תוך בקרה עצמית תמידית.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully