וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכבי המדבר- דור חדש של מנהיגות בדואית בנגב

אחמד אבו סוויס

19.1.2016 / 8:43

דור המנהיגים הבא של החברה הבדואית בדרום אינו רואה עצמו מחויב לדפוסי התנהגות שמרניים ומתבדלים המאפיינים את 'זקני השבט'. עמותת 'כוכבי המדבר' הוקמה כדי לטפח ולהכשיר את אותם צעירים כבר מגילאי התיכון, במטרה ליצור ייצוג הולם לאוכלוסייה ש60% ממנה מתחת לגיל 17

צילום: בני בן סימון, עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

המנהיגות הצעירה הצומחת מתוך הקהילה הבדואית בדרום רואה עצמה מחויבת ליצירת שיח חדש וחיובי של עשייה וקידום. אותם צעירים שאפתנים שמקבלים ליווי מקצועי כבר מגילאי התיכון על ידי מדריכים מעמותת 'כוכבי המדבר' מצהירים כי בכוונתם לשנות את פני החברה הבדואית, כבר במהלך השנים הקרובות.

זו השנה הרביעית שהתוכנית פועלת ובמסגרתה נבחרים תלמידים מכיתות יא'- יב' מבתי הספר בדואים בדרום לאחר מבחני מיון וסמינרים מקצועיים ומי שעובר בהצלחה שלב זה - זוכה לליווי מקצועי מטעם העמותה עד לסיום לימודיו באוניברסיטה.

סאבר אבו סרחאן סמנכ"ל העמותה, סבור כי בחברה שכמעט 60% ממנה הם נערים מתחת לגיל 17 , מנהיגות צעירה ואיכותית חייבת לבוא לידי ביטוי פוליטי משמעותי ביותר. "החזון שלנו הוא להוביל את הצעירים לשרת את החברה שלהם בגדול, ואנחנו לא מחכים שאף אחד יעשה לנו את העבודה הזאת במקומנו. אנחנו מביאים דור חדש של מנהיגים לאוניברסיטה, לא מביאים בן אדם שסיים כיתה יב' ובסיום כל סמסטר הולך הביתה בלי לדעת מה הוא רוצה מעצמו".

נראה כי החברה הבדואית סובלת בשנים האחרונות ממשבר מנהיגות חמור, על רקע הפיחות במעמדם וכוחם של השיח'ים הגדולים. התלמידים מאמינים כי מנהיגות היא לא תכונה מולדת, אלא ידע נרכש שניתן ללמוד ולתרגם אותו לעשייה פוליטית חדשה פורצת דרך. סמי אשוי בוגר התוכנית, טוען כי מנהיגות צעירה חייבת להציע פתרונות ולא להתרכז באמירות ביקורת חסרות תכלית על הפלייה וגזענות. "העמותה היא מפעל לייצור מנהיגים בחברה הבדואית. המנהיגים הנוכחיים של הבדואים לא עושים את העבודה שלהם. הם תמיד מאשמים את המדינה שהיא גזענית ולא נותנת לנו זכויות. תמיד רק מדברים ואף פעם לא באים עם פתרונות. להגיע לכנסת זו לא המטרה שלי , אני חושב על רשות העיר רהט במטרה לשנות את המציאות בכוחות עצמי".

דיאא אבו ג'אמע, תלמיד בתוכנית, סבור כי מנהיגות חדשה צריכה לבוא לידי ביטוי קודם כל דרך מתן דוגמא אישית. "אם אני רוצה להיות מנהיג, אני לא חייב להיות ראש עירייה. אני יכול להיות מנהיג בכול מה שקשור לארגון התנדבויות. העיקר זה לתת להחברה שלי משהו בחזרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully