וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבת שלום או שלום לשבת? - בעד ונגד הצעת החוק שתאסור פתיחת עסקים בשבת

יניב גלעדי

19.1.2016 / 8:30

הצעת החוק שתאסור פתיחת עסקים בשבת מפלגת את אשדוד לשני מחנות יריבים. תומכי ההצעה טוענים כי מדובר בחוק סוציאלי שנועד לתת יום מנוחה לעובדים מוחלשים והמתנגדים טוענים כי מדובר בכפייה דתית שתוביל להתחרדותה של העיר

צילום: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

הצעת החוק של חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד בנוגע לסגירת עסקים בשבת, מעוררת סערה ציבורית . בעלי עסקים מאשדוד לדוגמא, עיר שכבר ידעה הפגנות נגד פתיחת חנויות בשבת, סובלים זו תקופה ארוכה מדו"חות פקחים ותשלום קנסות . בשנה האחרונה אף החמירה העירייה את האכיפה והגישה בקשות לצווי סגירה נגד מספר עסקים. הסנקציה הכלכלית המתוכננת במסגרת הצעת החוק החדשה, צפויה להחריף את הנזק הכלכלי ל'עברייני השבת' ומשמעותה – קנס של עד פי 3 מהפדיון היומי של העסק וחשיפה מידית לתביעות של מצד עסקים מתחרים.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כמאתיים וחמישים אלף תושבים גרים באשדוד ורובם בעלי זיקה לדת. כמעט 1/3 מהם מגדירים עצמם חילונים וחלקם דווקא היו רוצים ליהנות מהאפשרות לעשות קניות ביום המנוחה השבועי.

נציגי מחנה המתנגדים לסגירה בשבת טוענים כי ראש העיר הנוכחי יחיאל לסרי, הפר את הבטחתו לבוחר בדבר שמירת הסטטוס קוו ולאורך זמן- מפעיל אמצעי כפייה דתית על המגזר החילוני. עו"ד רוסטיסלב אדלשטיין, מייצג בעלי עסקים חילונים בעיר חושש מפני הרוח הגבית שייתן חוק השבת למדיניותו הפוגענית של לסרי. "עד תחילת שנת 2015 עיריית אשדוד אכפה את החוק באמצעות השתת קנסות על העסקים . בתחילת שנת 2015 בעקבות פסיקת בית משפט עליון עיריית אשדוד החליטה לעשות מעשה והגישה בקשות לצווי סגירה נגד מספר בעלי עסקים חנויות שפועלות באשדוד בשבתות . היה ניסיון ועד עכשיו מנסים לתקן את חוק העזר העירוני . כדי לסווג או לפלח את האזורים כך שבאזורים שמצוינים בפאתי העיר כמו מתחמי קניות הפעילות שם תהיה מותרת, להבדיל מאזורי מגורים ששם הפעילות תהיה אסורה לחלוטין. . וכל זה עומד בניגוד להתחייבויות של ראש העיר לסרי שהתחייב כשנכנס לתפקידו ועוד לפני שהתחייב שישמר בעיר סטטוס קוו בין חילונים לדתיים", אומר אדלשטיין.

"במידה והחוק בכנסת יתקבל אז זה ייתן רוח לרשות המקומית לנקוט נגד כלל העסקים שפועלים בתחומי העיר אשדוד ולצערי אנחנו נהפוך לעיר חרדית אולי", הוא מוסיף. לאוניד פריד, בעל עסק שעובד בשבת טוען כי הוא מקבל בין 4-8 קנסות בחודש על פתיחה בשבת. "יש הרבה אנשים שלא מספיקים לעשות קניות באמצע השבוע, עובדים 12 שעות ביום ומגיעים לקניות כשכל החנויות סגורות. אני לא נמצא באזורים בעלי רוב דתי ובאזור שלי, יש חוץ ממני עוד 14 עסקים בשבת".

"יש אנשים ששומרים שבת, ואומרים לנו תודה שאנחנו פתוחים. צריך לחשב גם את האנשים האלה, וזה הרבה אנשים. בשבילנו זה אסון. גם בקנסות האלו אנחנו בקושי יכולים לעמוד ומה שיקבלו בחדשות במסגרת חוק השבת זה ממש אסון . זה יהרוס את כל העסקים כאן. מה יעשו הלקוחות שלי? אני לא יודע ממש לא יודע", אומר פריד.

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה כי "רישום הדו"חות נעשה באופן שוויוני בין כל אזורי המגורים בעיר, ומכיוון שכוח האדם בשבת מצומצם, מתמקדת האכיפה באזורי מגורים, מחשש להפרעה. כידוע, בית המשפט העליון קבע כי הואיל והקנסות לא משיגים את מטרות חוק העזר, על העירייה לשקול אמצעים נוספים ולכן היא פנתה לבית המשפט בבקשה לקבל צווי סגירה לחמישה מרכולים בעיר אשר פותחים עסקיהם בשבת. הבקשה הוגשה כבר לפני כמעט שנה, בית המשפט עומד לקיים דיון נוסף בחודש הבא ובהתאם להחלטתו תכלכל העירייה צעדיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully