וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנאום החריג של איזנקוט מעניק זוית אחרת להסכם הגרעין האיראני

18.1.2016 / 12:16

דברי הרמטכ"ל על ההזדמנויות שטמונות בהסכם הגרעין וקביעתו כי הוא מפחית את האיום על ישראל, אינם ברוח עמדת הדרג המדיני. אף שאיזנקוט הדגיש כי יש להמשיך לפקח על איראן, יש בו גם צדדים אופטימיים

צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS)

הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, אותת לפני כשנה למטה הכללי עם כניסתו לתפקיד כי החתימה על הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן מחייבת חישוב מסלול חדש. הוא מינה את סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר גולן לעמוד בראש צוות חשיבה שיבחן את ההזדמנויות מההסכם ויתאים את הצבא לאיום האיראני המשתנה. המסר היה ברור: ההסכם מפחית את האיום על מדינת ישראל ומייצר הזדמנויות לצד הסיכונים.

כעת, לאחר יישום ההסכם, החליט הרמטכ"ל להתבטא בנושא בפומבי בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי, תחת הכותרת "הערכה אסטרטגית לישראל 2016". בראשית דבריו אמר איזנקוט כי הסכם הגרעין בין איראן למעצמות והחתימה בשבת על הסרת הסנקציות, מהווים תפנית אסטרטגית אל מול האיום המרכזי של צה"ל בעשור האחרון. טרמינולוגיית "יום רע למערב" שבה משתמש הדרג המדיני, ובעיקר ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא השתרבבה לנאומו, והרמטכ"ל בחר להבליט דווקא את ההזדמנויות מההסכם.

ייתכן שנתניהו לא אהב את דבריו הפומביים של הרמטכ"ל בנושא. איראן עמדה בראש סדר העדיפויות של צה"ל החל מסוף שנת 2005 והוגדרה כמשימה מספר אחת של צה"ל. כעת, משיושם ההסכם בין איראן למערב, טען הרמטכ"ל כי ישנו שינוי משמעותי בדרך שאיראן הולכת בה. "יש לזה סיכונים רבים ויש לזה גם הזדמנויות", הסביר איזנקוט.

לקריאה נוספת:
בלב היישוב, ללא גדר: הפיגועים שחושפים את החששות של צה"ל והמתנחלים
עקב הפיגועים: פועלים פלסטינים לא יורשו להיכנס מחר להתנחלויות בגדה

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי. 18 בינואר 2016. ראובן קסטרו
איראן נותרה בראש סדר העדיפויות. איזנקוט/ראובן קסטרו

הרמטכ"ל הציג בנאומו את גישתו לסוגיה האיראנית וחילק אותה לשני טווחי זמן שונים. האחד לטווח של חמש שנים – שבמהלכן, ההנחה היא שאיראן תנסה למצות את ההסכם ככל שניתן כדי להפיק ממנו הישגים. לשם כך, היא תצמצם את צעדיה בפרויקט הגרעין כדי לא להקים עליה את מדינות המערב. בעקבות זאת יהיה על צה"ל לחדד את חושיו דווקא לטווח הארוך יותר – 15 שנים קדימה.

איזנקוט הבהיר כי איראן נותרה בראש סדר העדיפויות ולכן יש צורך לעקוב אחר תכנית הגרעין ולנטר אותה, וכן לשאול באופן בלתי פוסק אם לאיראנים יש ערוצים חשאיים בפרויקט הגרעין. לפי הערכות המודיעין הישראלי, בטווח הארוך ימשיכו האיראנים לממש את החזון להשגת נשק גרעיני ובמקביל תנהל מלחמה נגד ישראל באמצעות שליחיה, בהם חיזבאללה. אותו ארגון, שלפי הגדרת הרמטכ"ל, "מהווה בעת הזו את האיום החמור ביותר על מדינת ישראל".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
הוסרו הסנקציות הכלכליות מעל איראן: "מסר מעודד לקהילה הבינלאומית". רויטרס
בחמש השנים הקרובות איראן תנסה למצות את ההסכם/רויטרס

גישתו הפרגמטית של הרמטכ"ל עשויה לסלול את האפשרות לקיצוץ בתקציב המוכנות לאיראן שעלותו נאמדת במיליארדי שקלים ולייצר הזדמנויות עבור הצבא לרכש ולהתעצמות בתחומים נוספים. לצה"ל יש אתגרים אחרים שמכבידים על הארגון כמו הזירה הפלסטינית, ארגון דאעש וכאמור, מעל כולם – ארגון חיזבאללה.

חשוב לציין כי דבריו של הרמטכ"ל נאמרים לפני ההכרזה של נשיא ארצות הברית ברק אובמה על גובה תקציב הסיוע הביטחוני לישראל והיקף שיתוף הפעולה. שתי המדינות עתידות לחתום על הסכם כזה לעשור הקרוב. אין ספק כי לנאומו המפורט והמנומק של הרמטכ"ל יהיה משקל בעת חתימה כזו ויתרום לאווירה החיובית בין הצדדים.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נואם לציון שבוע לחיסולו של סמיר קונטאר, 27 בדצמבר 2015. רויטרס
האיום הגדול ביותר - חיזבאללה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully