וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודיעין יזלוג לאיראן: בסיס הקבע הרוסי בסוריה מדאיג את צה"ל

17.1.2016 / 16:25

ההסכם בין אסד לפוטין שנחשף בסוף השבוע מציב עובדה בשטח – בסיס קבע של צבא רוסיה בחצר האחורית של ישראל, שיאיים על העליונות של חיל האוויר באזור. בכירים בצה"ל חוששים מפגיעה בחשאיות: "למציאות הזאת יהיה מחיר"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(תיעוד מנובמבר: חיל האוויר הרוסי מפציץ עשרות מטרות בסוריה)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשאל לפני ראש השנה האזרחית על ידי עיתונאים רוסים מדוע מוסקבה צריכה לשהות בסוריה ועוד כמה זמן יפעל צבאה במזרח התיכון במלחמה נגד "המדינה האיסלאמית" (דאעש). פוטין התאמץ להרדים את ארגוני הביון המערביים והסביר כי מטרת רוסיה היא לעזור לנשיא סוריה בשאר אסד, ומשך הפעילות הוא לזמן מוגבל. קצין בכיר במטה הכללי של צה"ל התבטא בנושא ואמר כי בחלומות הרעים ביותר של חיל האוויר הישראלי אף אחד לא האמין כי בחצר האחורית של המדינה יפעל צבא רוסי עם מיטב המטוסים והטילים.

ואולם, לפי ההסכם בין הממשל בסוריה לרוסיה, שנחתם באוגוסט אשתקד ונחשף ביום חמישי האחרון, תתאפשר לרוסיה נוכחות צבאית בלתי מוגבלת במדינה השסועה. אם בירושלים קיוו שמדובר במהלך זמני שיתפוגג עם יציבות המשטר המקומי והאזורי, הרי שפוטין הוכיח כי הוא נחוש הרבה יותר. ההסכם, פרי לחצים מדיניים של הרוסים שנמשכו עשרות שנים, מעלה את מפלס החרדה בצה"ל, שחושש בכרסום העליונות האווירית שלו באזור.

לקריאה נוספת:
המתקפה של דאעש במזרח סוריה: "400 נחטפו, 300 הוצאו להורג"
בעוד איראן שבה לחיק המערב, המיליארדים שתקבל יזינו טרור במזרח התיכון
גורמים בחיזבאללה: "אנו מקבלים נשק מונחה לייזר מרוסיה"

הצצה לפעילות בבסיס חיל האוויר הרוסי סמוך ללטקיה. רויטרס
חלומו הגדול של פוטין. בסיס חיל האוויר הרוסי בלטקיה/רויטרס

מאחורי הקלעים הפעיל הקרמלין מכבש לחצים על אסד ובכירי הממשל הסורי, לאשר את החלום הצבאי של פוטין: הקמת בסיס קבע עבור חיל האוויר הרוסי במזרח התיכון. כך, בזמן שארגוני הביון המערביים עסקו בשאלה אם חופי טרטוס ולטקיה יהפכו לנמלי הבית של הצי הרוסי, הצליח פוטין להעביר מהלך שיבסס את כוחו באזור, יעצים את כוחו המדיני של הקרמלין ויקזז מהעליונות של חיל האוויר - בסיס של חיל האוויר בעיירה חמיימים הסמוכה ללטקיה.

זאת אף שגורמים במערכת הביטחון הדגישו כי צה"ל אוכף את הקווים האדומים של ישראל ללא הפרעה – בדגש על משלוחי נשק מאיראן דרך סוריה לידי חיזבאללה. בשבוע שעבר, מתחת לאפן של מדינות האזור, פרסם משרד ההגנה הרוסי הודעה רשמית על חידוש ההסכם עם סוריה, שנחתם בתחילת שנות ה-80.

האזור שבו ממוקם הבסיס הרוסי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הישגי הקרמלין הותירו בכירים בצה"ל פעורי פה. הערכה היא שהקמת הבסיס תכלול מגדל פיקוח משמעותי שיסייע בקליטת מטוסים מגוונים: מטוסים רב-משימתיים, מסוקים, כלי טיס לא מאוישים, מטוסי ביון ומתדלקים ומערכות מכ"ם מתקדמות.

ספינת טילים רוסית משייטת בסמוך לחופי לטקיה, סוריה, נובמבר 2015. AP
מתחת לאף. ספינה רוסית סמוך ללטקיה, סוריה/AP

הממד הראשון שייפגע בחיל האוויר עם הגדלת הנוכחות הרוסית יהיה החשאיות. החשש העיקרי הוא זליגת מידע מודיעני על ישראל, שנאסף על ידי המערכות הרוסיות ועלול אף להגיע לידי איראן, חיזבאללה ובעלות בריתה של מוסקבה נגד ארגוני הג'יהאד בסוריה. כמו כן, יוגבלו נתיבי הפעולה של ישראל בעת מבצעים רחבי היקף ובעלי רגישויות מודיעיניות.

מומחה בנושא במערכת הביטחון אמר כי לא מדובר במכה אנושה, אולם צה"ל יצטרך להיערך בהתאם. "אין דבר בלתי אפשרי עבור חיל האוויר, אך לתהליך ההסתגלות למציאות זו יהיה מחיר - והוא בעיקר זמן ומשאבים", הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully