וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: שרת החוץ של שבדיה שכחה שהיא ניטרלית

13.1.2016 / 11:44

עדיף שמדינה שלא חוותה מלחמה מאז 1814, תעסוק במה שהיא מבינה: ביטוח בריאות לכל, חינוך חינם לכל, תרבות שווה לכל נפש, ולא תשיא עצות בתחומים הזרים לה. מכתב גלוי לשרת החוץ של שבדיה

שרת החוץ של שבדיה מרגוט וולסטרום. AP
מרגוט וולסטרום שרת החוץ של שבדיה/AP

גברת מרגוט וולסטרום הנכבדה!

עקבתי בעיון רב אחרי הודעתך לפיה יש לפתוח בחקירה בנוגע להרג פלסטינים על ידי כוחות הביטחון הישראליים. "חשוב לבצע חקירה מקיפה ואמינה בנוגע למקרי המוות האלה", אמרת, והוספת ונימקת: "על מנת להבהיר אותם ולהביא את האחראים לדין, אם יש צורך בכך".

הודעתך זו הזכירה לי נשכחות. לפני כ-15 שנים שימש שמעון פרס כשר החוץ בממשלת אריאל שרון ואני כיועצו לתקשורת. אלו היו ימים קשים של גלי טרור נגד אזרחים ישראלים בכל רחבי הארץ. כאז כן עתה, מצאה ממשלת שבדיה לגנות את הקורבן ולהתעלם מתאוות הרצח של התוקפן. מי ששימשה בתפקידך באותה עת, הייתה גברת אנה לינד שנרצחה במהלך כהונתה. שרת החוץ דאז ידעה לבקר את ישראל על שימוש מוגזם בכוח. כנראה שעל פי העקרונות השבדים מחבל מתאבד יש לעצור בדברי חנופה או במקרה של "פצצה מתקתקת" בדברי תוכחה. להפעיל כוח נגד רוצח? חס וחלילה.

עתה, לאחר שעקבתי אחרי דבריך, לא נותר לי אלא לחזור על דברי שר החוץ דאז, שמעון פרס, במועצת שרי החוץ של אירופה לאחר ששמע את דברי שרת החוץ המנוחה. נראה שדברים אלו תקפים גם היום:

"האם יש למישהו בעולם, מומחה למדיניות חוץ וליחסים בינלאומיים או לראש ממשלה או שר חוץ כלשהו יכולת להסביר את הניטרליות השבדית במלחמת העולם השנייה?".

לבדוק את מקרי המוות של הגרמנים מידי הצבא הבריטי

מדינה ניטרלית, היא מדינה שאינה תומכת בצד כלשהו בסכסוכים בינלאומיים ובמלחמות בין מדינות. מטרתה של מדיניות חוץ ניטרלית היא להותיר את המדינה ללא מעורבות בסכסוכים צבאיים. ביסוד מדיניותה הניטרלית של שבדיה במהלך מלחמת העולם השנייה עמדה, למעשה, הקביעה כי בעלות הברית והנאצים הם שני צדיה של משוואה שאין לשבדיה עמדה בעניינה. רוצחי 6 מיליון יהודים רק בשל יהדותם, ואלו שהקריבו מיליונים כדי לעקור מן השורש את הנאצים - שווים בעיניהם.

מסתבר שעל פי העמדה ה"מוסרית" שלהם, הייתה לשבדיה עמדה שווה כלפי אלו שניסו לכבוש את העולם וגרמו למותם של 60 מיליון בני אדם ואלו שנאבקו נגדם. אולי הם חשבו שהצבא האדום, למשל, הפעיל כוח מוגזם בסטלינגרד ואולי יש צורך לבדוק את מקרי המוות של הגרמנים מידי הצבא הבריטי.

ההיסטוריה המביכה (אם להתבטא בעדינות) של שבדיה במלחמת העולם השנייה מחייבת את מנהיגותה הנוכחית להפעיל מעט יותר שיקול דעת בהתבטאויות בעניינן של מדינות הסובלות מטרור נגד אזרחים. עדיף שמדינה שלא חוותה תוקפנות מהי ומלחמה מהי מאז 1814 (מלחמות נפוליאון) תעסוק במה שהיא מבינה: ביטוח בריאות לכל, חינוך חינם לכל, תרבות שווה לכל נפש, ולא תשיא עצות בתחומים הזרים לה לחלוטין.

שמעון פרס. ראובן קסטרו
"האם יש למישהו בעולם יכולת להסביר את הניטרליות השבדית במלחמת העולם השנייה". שמעון פרס/ראובן קסטרו

אני מבקש רק להזכירך כי בפעם היחידה שנאלצתם להתמודד עם תופעה המזכירה במשהו את תופעת המחבלים הסכינאים שעמה אנו מתמודדים, קרה בפרבר הסלי שבפאתי שטוקהולם, המקרה הסתיים במותו של תושב העיר מירי השוטרים.

והערה אחרונה, גבירתי שרת החוץ: למדינת ישראל ישנה מערכת משפט ואכיפת חוק מהמתקדמות בעולם. כל ירי של שוטרים נחקר ונבדק ואם מתברר שפעלו בניגוד לחוק הם מועמדים לדין למרות שדעתו של מיעוט קולני מהציבור אינה נוחה מכך.

בכבוד רב

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully