וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: מופע מרהיב של זרזירים תועד בשמי הנגב

עדי חשמונאי ושי מכלוף

13.1.2016 / 14:10

הזרזירים מקננים במזרח אירופה ובמרכזה, אך הקור בחורף הרחיק מאות אלפים מהם לישראל. את המופעים הייחודיים הם עורכים במהלך היום ולפני השינה, והם עוזרים להם לחמוק מעופות דורסים ולאתר מזון

צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל

מאות אלפי זרזירים הגיעו ממזרח אירופה לסיבוב הופעות מרהיב שאותו הם עורכים מדי חורף בשמי הנגב המערבי. הזרזירים מקננים בארצות מזרח אירופה ומרכזה, אולם הקור של החורף האירופאי מרחיק אותם לגלות של כשלושה חודשים וחצי בישראל, המציעה להם חורף חמים יותר. הזרזירים הגיעו לישראל בחודש שעבר והם צפויים להישאר עד תחילת מרץ. צלם וואלה! NEWS שי מכלוף תיעד את המופעים שערכו הזרזירים בשבועיים האחרונים מעל אתר הפסולת דודאים שבנגב.

הציפורים הללו מתרכזות באזורים עתירי מזון ומים כדוגמת מזבלות, רפתות ושדות חקלאיים. ייחודם של הזרזירים טמון בתרגילים האירוביים שהם מבצעים, הגורמים לשינוי תכוף בצורות שאותן הם יוצרים באוויר. המופעים המרהיבים הללו, שאותם הם עורכים במהלך היום ולפני הלינה, עוזרים להם לשרוד.

עוד בוואלה! NEWS:
צה"ל תקף חוליה שהניחה מטען על גדר המערכת ברצועת עזה
צעיר חוסה "אכל את עצמו למוות" - משפחתו תפוצה ב-420 אלף שקל
ועד מתיישבי השומרון מממן את פרויקט "השתולים" של ארגון הימין

זרזירים בדרום הארץ – השבוע. רויטרס
יעזבו את ישראל במרץ. זרזירים בדרום הארץ, השבוע/רויטרס

דן אלון, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, הסביר כי המטרה העיקרית של המופע הייחודי היא לחמוק מעופות דורסים. להקת הזרזירים "נפתחת ונסגרת" במהירות כדי לא לאפשר לדורס להתמקד בפרט בודד, ולעיתים השינויים החדים במופעים יוצרים משב רוח חזק ההופך את הדורס על גבו. המטרה השנייה של המופע האקרובטי היא העברת מידע.

"עיקר המידע שמועבר כך הוא לגבי מקורות מזון טובים. הם מסתכלים אחד על השני ומנסים להבין כיצד חבריהם קיבלו נוצות מבריקות ושומן יפה כי זה אומר שהם אכלו ב'מסעדה טובה'", סיפר אלון. "מחקרים שנעשו לפני עשרות שנים מצביעים על כך שהעברת אינפורמציה דומה נכונה גם לגבי הרבה מאוד ציפורים, שנוהגות להתלהק במקום אחד לפני הלינה כדוגמת הנחליאלים, העורבים והעגורים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
זרזיר תמונת תקריב. ויקיפדיה, אתר רשמי
לא מאפשרים לעופות הדורסים להתמקד בפרט בודד. זרזיר/אתר רשמי, ויקיפדיה

אלון הוסיף כי עד אמצע שנות ה-80 ביקרו בישראל מיליוני זרזירים, אך עם הזמן מספרם ירד דרמטית, עד שבשנים האחרונות אוכלוסייתם התאוששה. הסיבה להיעלמותם במשך כשלושה עשורים עד לשנים האחרונות נעוצה ככל הנראה בקריסת הקומוניזם במזרח אירופה.

"בסוף שנות ה-80, תחילת ה-90, היה שימוש מאוד מאסיבי בחומרי הדברה שקטל רבים מהם, בעיקר במזרח אירופה", הסביר. "המצב הכלכלי במזרח אירופה הידרדר וכנראה שזאת הסיבה שגם צדו אותם. אבל בשנים האחרונות המודעות באזור עלתה והיום משתמשים בחומרי הדברה בצורה הרבה יותר מושכלת. גם המצב הכלכלי באזורים אלו השתפר, אז כנראה שגם הציד של הזרזירים פחת".

זרזירים בדרום הארץ – השבוע. רויטרס
"עיקר המידע שמועבר כך היא לגבי מקורות מזון טובים". זרזירים בדרום הארץ, השבוע/רויטרס
זרזירים בדרום הארץ – השבוע. רויטרס
זרזירים בדרום הארץ – השבוע/רויטרס
תיעוד מרהיב: להקות הזרזירים צובעות בשחור את שמי הנגב. שי מכלוף
תיעוד מרהיב: להקות הזרזירים צובעות בשחור את שמי הנגב/שי מכלוף
להקת זרזירים ברהט. רויטרס
להקת זרזירים ברהט/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully