וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היו לך יחסים עם שוטרת?": השב"כיזציה מצד אלשיך מתסיסה את המשטרה

9.1.2016 / 16:00

שאלון שמיועד לחשוף מדליפים ומטרידים מינית גורר ביקורת מצד הקצינים, וחוסר ההערכה כלפי הבכירים יוצר תסכול. המפכ"ל החדש מתנהג כסגן ראש השב"כ, ויוצר מרמור במשטרה. בניהו לאולפן וואלה! NEWS: "למשטרה יש מה ללמוד מהשב"כ"

צילום: אבי כהן; עריכה: ניר חן

(דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו בריאיון לאולפן וואלה! NEWS)

בשבוע שעבר נדהמו קציניה הבכירים של המשטרה לפתוח את המחשב ולקבל מייל ייחודי. על הקצינים הוטלה משימה שהם לא נדרשו עד כה: כל קצין, מרב פקד ועד לניצב, נדרש לענות על שאלון ארוך ומסווג בן מאות שאלות, במסגרתו שאלות מטרידות ואישיות במיוחד הקשורות לביצוע של עבירות מין ויחסי מרות, שאלות הקשורות להשתתפות בקטטה, הימורים והנושא החשוב ביותר - שאלות הנוגעות להדלפות מתוך המשטרה. מבחינת הקצינים שבמשטרה, מדובר היה בפצצה של ממש.

מעולם לא דרש העומד בקצה הפירמידה מקציניו לענות על שאלות אישיות כל כך, שנכנסות לקישקע שלהם. המפכ"ל החדש, רוני אלשיך, כך מתברר, ייבא תוכנה חדישה מתוך שירות הביטחון הכללי, על מנת להעריך מיהם הקצינים שיש לטפל בהם ברמה המשמעתית, ואם לא יעמדו בסטנדרטים, יישלחו מיד לפוליגרף, ויהיו מועמדים לפיטורים. יש לציין כי ישנם כבר מספר קצינים שיצאו לחופשה יזומה בעקבות הכישלון בשאלון הייחודי, פרי יוזמתו של המפכ"ל.

אותה התוכנה שעליה מתבסס אלשיך היא חלק מהמדיניות שלו "לסגור" את המשטרה מפני "יחסי ציבור" שעלולים לסכן את החקירות שמתבצעות, מבחינתו. התוכנה גרמה ללא מעט קצינים להרים גבה ולחשוש לגורלם, בעיקר לאור החשש מפני חשיפת השלדים בארון. החשש הגדול יותר נוגע לפתיחות הרבה שאפיינה את המשטרה עד כה באשר לנגישותה לציבור דרך עיתונאים, פתיחות אותה מבקש כעת אלשיך לבטל לחלוטין.

נוכח המשברים שעברה צמרת המשטרה בשנים האחרונות ונוכח פרשיות של הטרדות מיניות ותקלות מבצעיות, התהליך שמוביל אלשיך אולי הכרחי כדי לנקות את הארגון. וואלה! NEWS משרטט את הניצנים הראשונים של השב"כיזציה שעוברת המשטרה פרי פועלו של אלשיך.

רב ניצב רוני אלשיך ביום מינוי למפכ"ל המשטרה בכותל המערבי, 3 בדצמבר 2015. נועם מושקוביץ
מפכ"ל מעולם לא שאל שאלות אישיות כל כך, שנכנסות לקישקע שלהם. אלשיך/נועם מושקוביץ
"השאלות חוזרות כדי לבלבל, והרי זו אינה המטרה. 40 דקות להשיב על 300 שאלות זה מעט מדי ויומרני מדי. תפסת מרובה לא תפסת. עדיף, לדעתי שאלון קצר, תמציתי, ממוקד, ענייני ולא ממרחק, אלא בפני צוות אבחון מקצועי ומיומן ולא כ-300 שאלות של משחק מחשב"

מהן אותן נורמות שמבקש אלשיך לבטל במשטרה? "האם הדלפת למקורות חיצוניים מידע רגיש מהמשטרה", זוהי רוח הדברים של אחת השאלות עליהן נדרשו הקצינים לענות. "האם היית מעורב באלימות, או עשית שימוש בכוח?", היא שאלה נוספת בה נתקלו הקצינים. לכל שאלה, כך מתברר הוקצה זמן מוגבל למענה וקציני המשטרה נאלצו לענות על אותן השאלות בוורסיות שונות. כך, לדוגמה, בפרק של יחסי מרות, נשאלו הקצינים האם הם "ניהלו מערכות יחסים עם שוטרות הכפופות להם", ולאחר מקבץ שאלות אחרות הם נתקלו בשאלה האם הם היו מעורבים בהטרדות מיניות.

"את בדיקות ההתאמה היו צריכים לעשות מקדמא שנא, ובעובדה מונו וקודמו קצינים משטרה, שנמצאו כלא אמינים ובלתי מתאימים בעליל", אומר מי שהיה עד לאחרונה יו"ר ועדת המשטרה של לשכת עורכי הדין, עו"ד פיני (פנחס) פישלר. "יש לי ביקורת קשה על השאלון ה'חדשני' – ה'טכנולוגי' שהוא מזכיר יותר מבחן פסיכומטרי נדוש במכון יישום והשמת כוח אדם - משאלון 'בטחוני'.

"השאלות חוזרות כדי לבלבל, והרי זו אינה המטרה. 40 דקות להשיב על 300 שאלות זה מעט מדי ויומרני מדי. תפסת מרובה לא תפסת. עדיף, לדעתי שאלון קצר, תמציתי, ממוקד, ענייני ולא ממרחק, אלא בפני צוות אבחון מקצועי ומיומן ולא כ-300 שאלות של משחק מחשב.

"בעיה נוספת היא פוליגרף. למיטב ידיעתי עדיין לא אושר בדיקת 'פוליגרף תעסוקתי' על ידי היועץ המשפטי לממשלה, אלא רק בדיקת פוליגרף לצורך סיווג בטחוני. נדמה, שעל היועץ המשפטי של המשטרה להיוועץ עם היועץ המשפטי לממשלה בטרם כל קצין משטרה הופך ל'חשוד' מקום בו יש לאתר את הנגועים – ולא להכליל הכללות של קבוצה שלמה כאילו 'כבדהו וחשדהו'. הבדיקה אמורה להיות פרטנית ולא המונית".

ייתכן שיש מחלוקת על הדרך, אך יש לזכור שאחת הסיבות למינויו של אלשיך למפכ"ל היה כדי לחולל שינוי במשטרה ולהנחיל לה דפוסי התנהלות אחרים, וטבעי שינסה לייבא מכשירים ושיטות הנהוגים בארגונים אחרים כדי לשפר את המערכת בראשה הוא עומד.

מול המצלמה: שוטרים מכים חייל ממוצא אתיופי. ספק 500
"האם היית מעורב באלימות, או עשית שימוש בכוח?" שוטרים מכים את החייל דמאס פיקדה/ספק 500

מבחינת כוונותיו של אלשיך, השאלון היה הסנונית הראשונה לעתיד לבוא בדבר שיטתו לניהול המשטרה. בעוד ניצבי המשטרה עדיין מחכים לשיבוצים החדשים, נראה כי גם בשורות הקצונה הבכירה ייאלצו להתרגל למינויים חיצוניים. אחד מהם, כך נראה, כבר נסגר. השבוע קיבל אלשיך תשובה חיובית מתת אלוף במילואים צביקי טסלר. טסלר, לשעבר ראש מטה בפיקוד העורף הוא המינוי הבטוח היחידי בסגל הפיקוד הבכיר הקרב ובא של אלשיך. טסלר יועד לתפקיד מטה בכיר ביותר במשטרה, ואכן, מונה לראש אגף התכנון במשטרה, תפקיד אותו רואה אלשיך כתפקיד המשמעותי ביותר בכל הקשור למטה. מלבד טסלר, למשטרה מונה גם ב', ראש מטה התפעול בשב"כ, שישמש כראש אגף התמיכה הלוגיסטית (את"ל). שני התפקידים, אותם בחר אלשיך לאייש באנשים מחוץ לשורות המשטרה, הם תפקידי מטה, כאמור, אולם מבחינתו של אלשיך, מדובר בתפקידים חשובים ביותר בכל הנוגע להצעדת המשטרה אל הרפורמה אותה הוא רוצה להנחיל, ושאותה יזם גם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן.

מלבד קצינים שהם בעיקר יוצאי הימ"מ כדוגמת מפקד מחוז הדרומי, ניצב יורם הלוי שהתמנה למפקד מחוז ירושלים, ניצב זוהר דביר, שהתמנה לסמפכ"ל המשטרה, אין ביטחון מבחינת כחולי המדים באשר לכוונותיו של אלשיך. גורמים במשטרה מספרים כי אלשיך רוחש הערכה רבה לקצינים יוצאי היחידה המובחרת של המשטרה - הימ"מ. עם זאת, אי אפשר להתעלם מן ההחלטה של אלשיך להשאיר בתפקידו את ראש להב 433 ניצב רוני ריטמן שנחשד כי הטריד מינית. ההחלטה הייתה בעיקר אסטרטגית, אך במשטרה סבורים כי היא נבעה בעיקר מהצורך להראות "מי הבוס" כלפי המחלקה לחקירות שוטרים, על אף שזו זכתה לתמיכה גרנדיוזית מקצינים במטה הארצי.

רב ניצב רוני אלשיך בטקס מינויו למפכ"ל המשטרה, 03 דצמבר 2015. נועם מושקוביץ
המפכ"ל הנוכחי פחות ופחות סומך על קציניו, ויותר ויותר מתייעץ עם אנשי השב"כ/נועם מושקוביץ
הציבור נותר במשך שבת שלמה מבוהל לחלוטין מחלקיקי מידע שמספקים כלי התקשורת ומשטף של שמועות ברשתות החברתיות ובווטסאפ, בעיקר כיוון שהמפכ"ל הורה לא להוציא תמונה עדכנית של המחבל

השיא בנוגע למדיניות אלשיך בנוגע לכלי התקשורת הגיע בעת הפיגוע הקשה ברחוב דיזנגוף בתל אביב. מרגע שהמחבל נשאת מלחם ביצע את הירי הקטלני לעבר הבר "הסמטא", יצאו מספר הודעות לקוניות בלבד לציבור לאחר הפיגוע הקשה. בשעות הקריטיות מרגע הפיגוע ביום שישי ועד היום, המשטרה אפשרה הודעות לציבור לשני קצינים בלבד: דוברת מחוז תל אביב סגן ניצב הילה חמו, ומפקד מרחב ירקון תת ניצב יהודה דהאן. שטף הדיבור של שניהם, טוב ככל שיהיה, אינו מתקרב ולו במעט לטון הסמכותי והמרגיע שאותו שידר ממלא מקום המפכ"ל ניצב בנצי סאו בעת תקופת גל הטרור בירושלים. סאו, שבקרוב יפשוט את מדיו, "ירד" בהודעות המשטרה לטייטל הקודם שלו: מפקד מחוז תל אביב. למרות שסאו המליץ על עדכון תקשורתי כזה או אחר בידי דמות סמכותית מתוך המשטרה, אלשיך החליט שאין זה מתפקידה של המשטרה לעסוק ביחסי ציבור בתקופת משבר.

וכך, נותר הציבור במשך שבת שלמה מבוהל לחלוטין מחלקיקי מידע שמספקים כלי התקשורת ומשטף של שמועות ברשתות החברתיות ובווטסאפ. אותם חלקיקי מידע גם כללו תמונות לא נכונות של המחבל שפורסמו בחלק מכלי התקשורת, בעיקר כיוון שהמפכ"ל הורה לא להוציא תמונה עדכנית של המחבל. המשטרה אימצה את שיטת העבודה של השב"כ והחליטה שלא להיעזר בציבור ולא לחשוף את תמונתו של המחבל, עד שהתמונה זלגה מעצמה לתקשורת. רק 48 שעות לאחר הפיגוע, ולאחר שהיה ברור כי המחבל אינו תחת הרדאר המודיעיני של השב"כ, ניאות המפכ"ל לאשר להוציא תמונה לא עדכנית של המחבל מדיזנגוף.

מדוע לא לשתף את הציבור במידע? מה ההיגיון מאחורי זה? למה לא להיעזר בעיניהם של אלפי אזרחים אשר מסוגלים לתת מידע בזמן אמת שיסייע למשטרה בחיפושיה? שאלות שנותרו ללא מענה. בסופו של דבר מלחם נלכד וחוסל, וייתכן שנקיטתו של אלשיך בשקט תקשורתי היו חלק מהפעולות הנדרשות לאיתור המחבל.

המפכ"ל רוני אלשיך, כרמיאל. 5 בינואר 2016. אדריאן הרבשטיין
"המשטרה זה לא השב"כ. המשטרה עובדת עם הציבור, אי אפשר שלא לעדכן אותו"/אדריאן הרבשטיין

קצינים במשטרה מספרים על "שב"כיזציה של המשטרה". המפכ"ל הנוכחי פחות ופחות סומך על קציניו, ויותר ויותר מתייעץ עם אנשי השב"כ, כיאה לסגן ראש שב"כ לשעבר. מלבד העובדה כי בשיחות הפתיחה עם קצינים בכירים, בחר אלשיך להתייחס באופן מפורט להדלפות ויחסי ציבור המזיקים למשטרה, מבחינתו, הוא סבור כי קצינים בכירים המדליפים לעיתונאים ולמקורות כאלו ואחרים הם מקור הבעיה לתדמית הגרועה של המשטרה, ומקור הבעיה המרכזי למחסור במשמעת במשטרה.

בביקורו ביום שלישי אצל משפחת בקל, שבנם אלון בקל נרצח בפיגוע הטרור ביום שישי שעבר, נראה אלשיך עצבני במיוחד. הוא תקף את התקשורת ועמד על שלו באומרו כי "המדיניות שגיבשנו היא להפסיק לדברר את החקירה". אותה החקירה לתפיסת המחבל מדיזנגוף בתל אביב, הייתה המבחן הראשון של אלשיך כמפכ"ל, ובסופו של מבצע המשטרה והשב"כ שמו ידיהם על המחבל. מאז יום שישי שעבר בו אירע הפיגוע הקשה, ועד ליום שישי בו יצא בהודעה לתקשורת לאחר החיסול, קולו של אלשיך לא נשמע ולו פעם אחת. מרבית ההופעות בתקשורת היו של דוברת מחוז תל אביב, הילה חמו, שעם כל ההערכה לכישרונה, היא עדיין אינה דמות המפקד הבכיר שצריך להרגיע את רבבות האזרחים החשים איום, ולעדכן בנוגע לחלק מהפעולות שהמשטרה נוקטת כדי להבטיח את שלום הציבור.

ניצב בנצי סאו לביתו של אפרים ברכה, מודיעין. יולי 2015. יותם רונן
היה צריך לתת לקצין משטרה בכיר לנהל את הקשר עם הציבור במהלך המצוד. ניצב בנצי סאו/יותם רונן
לאחר הפיגוע, ייעצו לאלשיך קציניו להקצות קצין משטרה בכיר, שיעדכן באופן שוטף את הציבור בהתקדמות החיפושים למציאת המחבל. אלשיך סירב. מבחינתו, מדובר ביחסי ציבור מיותרים

קצינים בכירים במשטרה מצביעים על כך שאלשיך ממעט לשתף אותם בדיונים ובמערך קבלת ההחלטות מבצעיות במסגרת החיפושים אחר המחבל. לטענת אחד הקצינים, מרבית משיתוף הפעולה של אלשיך היא עם אנשיו בשב"כ, והוא אינו שש לאמץ את הצעותיהם של קציני המשטרה, בעיקר באשר למענה האופרטיבי לתפיסת המחבל. לאחר הפיגוע ברחוב דיזינגוף, ייעצו לאלשיך קציניו להקצות קצין משטרה בכיר, בדמות מפקד מחוז או ממלא מקום המפכ"ל לשעבר בנצי סאו, שיעדכן באופן שוטף את הציבור בהתקדמות החיפושים למציאת המחבל. אלשיך סירב. מבחינתו, מדובר ביחסי ציבור מיותרים והחקירה אמורה להיעשות במחשכים, ללא זרקור תקשורתי כלל וכלל. "המשטרה זה לא השב"כ", אומר קצין בכיר במשטרה. "המשטרה עובדת עם הציבור, היא שקופה, ואי אפשר שלא לעדכן אותו. מה שקורה עכשיו, עלול לפגוע במשטרה בעתיד"."חוסר האמון בקצינים הקיימים ניכר", אומר קצין אחר במשטרה. "הוא לא סומך עלינו ורואים את זה".

בהצהרה לתקשורת הראשונה של אלשיך, ובאופן נדיר, הוא הודה לשב"כ וציין בפני הנוכחים כי המאמצים לאיתורו של המחבל נעשים בשיתוף עם השב"כ. מבחינתם של קציני המשטרה, מדובר ברמז עבה מאוד על מי מעדיף אלשיך לסמוך ועל מי לא. בהצהרתו לתקשורת לאחר חיסול המחבל, הוא נתן קרדיט ללוחמי הימ"מ, התייחס ליכולותיה וידה הארוכה של המשטרה, ואף הודה לציבור על הסיוע לכוחות הביטחון. נראה שבשבוע הזה, בין הפיגוע לחיסול, המפכ"ל כבר הפיק כמה לקחים.

שוטרים מחפשים אחר היורה ברחוב דיזנגוף בתל אביב. 1 בינואר 2016.. רויטרס
בהצהרה לתקשורת הראשונה של אלשיך, הוא הודה לשב"כ. המצוד אחרי המחבל תל אביב/רויטרס

מהמשטרה נמסר בתגובה על השאלון: "במשטרת ישראל מתקיים מזה שנים הליך התאמה תעסוקתית סדור ומובנה על פי קריטריונים שנקבעו. במסגרת תהליכי שיפור ולאור לקחים שהופקו, ההליך הורחב וכולל מגוון תחומים, לרבות כלל ההיבטים הנוגעים לטוהר המידות. עם כניסת המפכ"ל החדש לתפקידו, הועשר סל הכלים המקצועיים שנועד לבדיקה התעסוקתית, באופן שמאפשר מקצועית הצפת חשד, על בסיסו ניתן לקבל אישור נקודתי לבדיקת פוליגרף, זאת לצד תהליך ההתאמה הביטחונית אך ורק לתפקידים הספציפיים המחייבים זאת. מטבע הדברים אין בכוונתנו לפרט מעבר לכך בנוגע לשיטה ולתוכן, אך נבהיר כי ראוי היה דווקא לציין לחיוב את שיפור הליך הבדיקה התעסוקתית בארגון ואת המאמצים המושקעים, בדגש על התחום הערכי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully