וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוריאה הצפונית: ביצענו בהצלחה ניסוי גרעיני בפצצת מימן

6.1.2016 / 6:52

הצהרה רשמית בדבר הניסוי בפצצה, העוצמתית יותר מפצצת אטום, הגיעה מפיונגיאנג. כמו כן, באזור המתקנים הגרעיניים של המדינה נמדדה רעידת אדמה בעוצמה 5.1. בארה"ב גינו את המהלך, אך הדגישו כי טרם ניתן לאשר את הפרטים. מועצת הביטחון תערוך כינוס מיוחד

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

קוריאה הצפונית הודיעה כי ביצעה הלילה (רביעי) בהצלחה ניסוי גרעיני בפצצת מימן, שעוצמתה חזקה בהרבה מעוצמת פצצת אטום. עוד נמסר מפיונגיאנג, כי תמשיך בחיזוק תכנית הגרעין שלה כדי להתגונן "מהמדיניות העוינת" של ארצות הברית כלפיה. עם זאת, לכך נוספה הבטחה לנהוג כמדינת גרעין אחראית, ולא להשתמש בנשק מסוג זה אלא אם ריבונותה תופר. במקביל פורסמה במדינה תמונה שבה נראה המנהיג קים ג'ונג און חותם על ההוראה לביצוע הניסוי.

בסוכנות הידיעות הדרום-קוריאנית "יונהאפ" דווח כי באזור המתקנים הגרעיניים בצפונה של קוריאה הצפונית נמדדה רעידת אדמה בעוצמה של 5.1 דרגות בסולם ריכטר בסמוך למועד הניסוי. עוד דווח כי נשיאת המדינה, פארק גון-הייה, תכנס פגישה של האסיפה לביטחון לאומי, וכי סוכנות המודיעין של המדינה ציינה שהשכנה מצפון לא הודיעה מראש לה או לסין על הניסוי המתוכנן. שר ההגנה של קוריאה הדרומית אמר כי הצבא במדינתו מגביר את הפיקוח אחר קוריאה הצפונית.

מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, חותם על מסמך המורה על ביצוע הניסוי בפצצת מימן, יונאר 2016. רויטרס
תמונה שפרסמה קוריאה הצפונית המציגה את הנשיא חותם על ההוראה לביצוע הניסוי/רויטרס

מהבית הלבן נרשמה תגובה מאופקת יחסית, ונמסר כי ארצות הברית לא יכולה לאשר את הטענות של קוריאה הצפונית בשלב זה. אולם, הובהר כי בוושינגטון מגנים כל הפרה של הנחיות מועצת הביטחון של האו"ם וכי היא תגיב בהתאם לכל פרובוקציה כדי להגן על בנות בריתה.

מועצת הביטחון של האו"ם הודיעה כי היא תתכנס בשעה 18:00 (שעון ישראל) על מנת לדון בניסוי. "ארצות הברית ויפן ביקשו לערוך את הפגישה בעקבות הניסוי", אמרה דוברת האו"ם הגר צ'מאלי. "איננו יכולים לאשר כי אכן נערך הניסוי, אך אנו מגנים כל הפרה של החלטות מועצת הביטחון וקוראים לקוריאה הצפונית לעמוד בהתחייבויותיה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, אמר לאחר ההודעה כי מדינתו תגיב בנחישות למהלך, וקרא לניסוי "איום על ביטחון יפן". אבה הדגיש כי יפן לא תוכל לסבול את הניסויים הגרעיניים מצד צפון קוריאה.

נשיאת קוריאה הדרומית פארק אמרה כי המדינה תנקוט באמצעים נגד כל פרובוקציה נוספת מצד השכנה מצפון ותעבוד עם הקהילה הבינלאומית כדי לוודא שקוריאה הצפונית תשלם על הניסוי. כמו כן, שר החוץ הבריטי פיליפ המונד אמר כי הניסוי הוא "פרובוקציה שאני מגנה בכל תוקף" וכן "הפרה חמורה" של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם. את הדברים כתב המונד בחשבון הטוויטר שלו.

רעידת האדמה שנמדדה במהלך ניסוי בפצצת מימן בקוריאה הצפונית, יפן, ינואר 2016. רויטרס
רעידת אדמה בעוצמה של 5.1 בסולם ריכטר פקדה את אזור הניסוי. הרעש כפי שנמדד ביפן/רויטרס

קוריאה הצפונית כבר נתונה לסנקציות מצד האו"ם, שהוטלו עליה בשל תכניות הגרעין והטילים שלה. עד כה, היא ערכה שלושה ניסויים גרעיניים: ב-2013, ב-2009 וב-2006, כולם בפונגי-רי, אותו האזור שבו אירע הניסוי הנוכחי. גם לאחר הניסוי שנעשה ב-2013 נרשמה רעידת אדמה בעוצמה 5.1.

למרות הצהרות קוריאה הצפונית, ישנם הטוענים כי אין זה ודאי שהפצצה שנוסתה היא אכן פצצת מימן. סוכנות המודיעין בקוריאה הדרומית הודיעה כי ייתכן ולא מדובר בניסוי בפצצת מימן. כמו כן נמסר כי לא נמדדה כל קרינה חריגה באזור. בנוסף, מליסה האנהאם, חוקרת בכירה במרכז המחקר בנושא תפוצת הנשק הגרעיני בקליפורניה, אמרה כי "קוריאה הצפונית יצאה בעבר בהכרזות בנוגע לתכנית הגרעין והטילים שלה שלא עמדו במבחן המציאות".

יאנג אוק, חוקר בכיר בנושא מקוריאה הדרומית, הוסיף כי "בהתחשב בעוצמה שנמדדה קשה להאמין כי מדובר בפצצת מימן. ייתכן כי הם ערכו ניסוי בפצצה בינונית, הנעה בין פצצת אטום לפצצת מימן, אך אם הם לא יציגו ראיות ברורות, קשה לסמוך על הטענה".

(עדכון ראשון: 5:32)

אזרחי קוריאה הצפונית צופים בהכרזה על ניסוי מוצלח בפצצת מימן בפיונגיאנג, ינואר 2016. AP
תושבי פיונגיאנג צופים בהודעה על הניסוי המוצלח, היום/AP
השידור המבשר על הניסוי המוצלח בפצצת מימן בפיונגיאנג, בירת קוריאה הצפונית, ינואר 2016. רויטרס
דיווח בקוריאה הדרומית על הניסוי הגרעיני, היום/רויטרס
אזרחי קוריאה הצפונית צופים בהכרזה על ניסוי מוצלח בפצצת מימן בפיונגיאנג, ינואר 2016. AP
תושבי פיונגיאנג מריעים לאחר הדיווח על הניסוי המוצלח/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully