וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המהומות: סעודיה הודיעה על ניתוק קשריה עם איראן

לאחר הביקורת הקשה מטהראן על הוצאתו להורג של המטיף השיעי נימר א-נימר והסתערות המפגינים על השגרירות, שר החוץ הכריז על המהלך. על כל הדיפלומטים האיראנים לעזוב את הממלכה בתוך 48 שעות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ערב הסעודית הודיעה אמש (ראשון) כי היא מנתקת את קשריה הדיפלומטיים עם איראן. זאת בעקבות המשבר החריף שנוצר בין שתי המדינות סביב הוצאתו להורג של המטיף השיעי נימר באקר א-נימר, שהורשע בעבירות טרור בממלכה.

שר החוץ עאדל אל-ג'ובייר כינס מסיבת עיתונאים מיוחדת בריאד, שבה הבהיר כי על כל הדיפלומטים האיראנים לעזוב את ערב הסעודית בתוך 48 שעות. לדבריו, הממלכה לא תאפשר לרפובליקה האיסלאמית לפגוע בביטחונה של המדינה. רשת אל-ערביה דיווחה כי ריאד כבר פינתה את נציגיה מטהראן.

א-נימר הוצא להורג לצד שלושה שיעים סעודים נוספים, שהורשעו יחד עמו בעבירות טרור בתחילת העשור הנוכחי, ועם עוד 43 אנשי אל-קאעדה, שהיו מעורבים בפיגועים בין 2003 ל-2006. בערב הסעודית טענו כי הביצוע ההמוני של עונש המוות שהוטל על עשרות הפעילים הוא חלק ממאבקה בטרור, אך בעולם חוששים שהדבר יתסיס עוד יותר את הסכסוך בין הסונים לשיעים במזרח התיכון.

לקריאה נוספת בנושא
"נקמה אלוהית": המטיף הסעודי שמותו עלול להצית סכסוך דמים
עקב ההוצאה להורג של איש הדת: הוצתה שגרירות סעודיה באיראן
ערב הסעודית: מנהיג שיעי בכיר ו-46 נוספים הוצאו להורג

הצתת השגרירות הסעודית בטהרן, איראן במחאה על ההוצאה להורג של איש הדת השיעי,  2 בינואר 2016. AP
מפגינים מסתערים על שגרירות סעודיה בטהראן, שלשום/AP

במהלך היום המשיכו חילופי הדברים הקשים בין שתי המעצמות האזוריות ובין בעלי בריתן ברחבי המזרח התיכון, במקביל להפגנות מטעמן של האוכלוסיות השיעיות באזור.

אתמול בבוקר אמר המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בהתייחסו לעונש המוות של א-נימר כי "נקמה אלוהית תפגע בפוליטיקאים הסעודים". גם משמרות המהפכה הבטיחו "נקמה קשה" נגד משפחת המלוכה הסעודית. מנגד, הנשיא חסן רוחאני אמנם גינה את הוצאתו להורג של המטיף השיעי, אך גם קרא להעמיד לדין את המתפרעים שהסתערו שלשום על שגרירות ערב הסעודית בטהראן ועל הקונסוליה במשהד. נציג מטעם התביעה בטהראן מסר כי 40 בני אדם נעצרו בחשד שהיו מעורבים בהשחתת מבנה השגרירות בבירה.

בנאום ששודר בטלוויזיה תיאר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה את המהלך של ריאד כ"מסר של שפיכות דמים". בעיראק, איש הדת השיעי הבכיר ביותר, עלי סיסתאני, כינה את הוצאתו להורג של א-נימר, לצד שלושה שיעים סעודים נוספים, "תוקפנות לא-מוצדקת". הוא נחשב לאחד מהגורמים המשפיעים ביותר בקרב העדה במזרח התיכון, כולל בקרב המיעוט השיעי בערב הסעודית עצמה.

גם המטיף השיעי מוקתדא א-סדר, שעמד בראש מיליציה חזקה שלחמה בצבא ארצות הברית במהלך שנות הכיבוש, קרא להמונים לצאת להפגנות זעם.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בנאום שמשודר בטלוויזיה, 3 בינואר 2015. רויטרס
תוקף את סעודיה. נסראללה בנאומו, אתמול/רויטרס

מולם נעמדו מדינות ערב הסוניות, שחיזקו את ידיה של ערב הסעודית המובילה את הקואליציה נגד המורדים החות'ים בתימן ומחמשת את האופוזיציה בסוריה נגד בשאר אסד - בעלי ברית קרובים של איראן.

נסיכויות המפרץ, ירדן, מצרים, תוניסיה והרשות הפלסטינית הוציאו הודעות שבהן הביעו את תמיכתן במאבק של הממלכה בטרור וכן הן גינו את הפגיעה בשגרירות ובקונסוליה. גם נשיא תימן המודח עבד אבו מנסור האדי, שגלה חודשים רבים בערב הסעודית לאחר השתלטותם של המורדים החות'ים על רוב שטחי המדינה, נעמד לצדה של השכנה מצפון.

(עדכון ראשון: 22:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully