וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נקמה אלוהית": המטיף הסעודי שמותו עלול להצית סכסוך דמים

3.1.2016 / 12:41

הוצאתו להורג בערב הסעודית של איש הדת השיעי הציתה מחאה ברחבי העולם המוסלמי, ובמיוחד באיראן. א-נימר היה נחשב במשך שנים למבקר חריף של משפחת המלוכה. בעוד תומכיו טענו כי לא קרא לאלימות, הרשיע אותו השלטון בהסתה לעימות. כעת, הסיכוי לפרוץ עימות כזה - רק עלה

צילום מסך

מעצרו של איש הדת השיעי נימר באקר א-נימר בערב הסעודית ביולי 2012 הצית ימים של הפגנות, שבמהלכם שלושה בני אדם נהרגו, סימן להערכה שרחשו רבים בקרב המיעוט השיעי בממלכה למטיף הדתי, שהוצא אתמול (שבת) להורג. לאחר הצתת השגרירות הסעודית בטהראן אמש, המשיכו באיראן להשמיע ברטוריקה החריפה נגד הממלכה הסונית. האייתוללה עלי חמינאי כינה היום את ההוצאה להורג "טעות פוליטית", ואמר כי "שפיכות הדמים הבלתי הוגנת הזו תגרום ללא ספק לנקמה אלוהית בפוליטיקאים הסעודים".

א-נימר, דקיק וישיש, נחשב למבקר החריף ביותר של משפחת אל-סעוד השולטת בממלכה שנים ארוכות, בטרם פרצו הפגנות המוניות בקרב הסעודים השיעים במהלך האביב הערבי ב-2011. זה זמן רב שהשיעים בממלכה הסעודית מתלוננים על אפליה שיטתית – שמוכחשת על ידי ריאד – מצד הממשלה והרוב הסוני בערב הסעודית, שרואים בשיעים כופרים.

רוב אנשי הדת השיעים בערב הסעודית, ומנהיגי קהילות מקומיים, הגיעו להסכם עם אנשי אל-סעוד ב-1993 לאחר שנים של גלות, לפיו תלונותיהם יטופלו. ההתקדמות המוגבלת שנרשמה אז, דחפה אחרים להשמיע קולות קיצוניים יותר.

לקריאה נוספת:
ערב הסעודית: מנהיג שיעי בכיר ו-46 נוספים הוצאו להורג
עקב ההוצאה להורג של איש הדת: הוצתה שגרירות סעודיה באיראן

נימר בכר א-נימר, איש דת בכיר שהוצא להורג בערב הסעודית, 2 בינואר 2015. רויטרס
א-נימר/רויטרס

א-נימר הפך במרוצת השנים לקולם של אותם קיצוניים בדרשות שערך בביתו בכפר אוומיה, חלק מאזור קטיף המזרחי, הידוע כמעוז האופוזיציה למשפחת אל-סעוד. באותן דרשות הוא קרא להקמת "חזית הוגנת" להגנה על השיעית.

תומכיו של א-נימר, בהם שיעים סעודים צעירים רבים, טענו תמיד כי המטיף נזהר שלא לקרוא לאלימות, והדגישו את הביקורת הברורה שהשמיע נגד דיכוי מוסלמים סונים בסוריה. אך בעיני המשטרה הסעודית ובית המשפט שהרשיע אותו בסוף 2014, המטיף בן ה-56 היה מי שהסית לפיגועי הירי והתופת נגד הרשויות בשם יריבתה הגדולה של ריאד – איראן השיעית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הצתת השגרירות הסעודית בטהרן, איראן במחאה על ההוצאה להורג של איש הדת השיעי,  2 בינואר 2016. AP
הצתת השגרירות הסעודית בטהראן, אמש/AP

לכאורה, קשר זה היה מסוכן במיוחד. המתיחות בין ערב הסעודית לאיראן הסלימה כשההתקוממויות בעולם הערבי הוסיפו שפיכות דמים למאבקן על השליטה במלחמות ובסכסוכים הפוליטיים במזרח התיכון. א-נימר וטהראן הכחישו את הקשר ביניהם ומשפטו, שבו הציגו ראיות התומכות בכך, היה סגור בפני עיתונאים זרים. א-נימר האשים את כוחות הביטחון הסעודיים בעינויים במהלך מעצרו ב-2006, אולם הם דחו טענה זאת.

לפי ארגון זכויות האדם Human Right Watch, הרשעתו של א-נימר כללה אישומים בגין הפרת אמונים נגד השלטון, הסתה לעימות עדתי, תמיכה בהפרות סדר והתנגדות אלימה למעצר. דיפלומטים אמריקנים שפגשו את א-נימר ב-2008 כאדם המתעקש על זכותם של השיעים הסעודים לחתור לקבלת סיוע חיצוני לנוכח הסכסוך העדתי. התעקשות שנתפסה בעיני ריאד כמתועבת.

א-נימר הכריז כי אם יפרוץ עימות בין ריאד לבין קהילת השיעים הוא "יעמוד לצד העם, ולעולם לא לצד הממשלה". אולם בהוצאתו להורג – ושלושה שיעים נוספים – יחד עם 43 אנשי אל-קאעדה, בהם כמה מהאידיאולוגים התוקפניים מהתנועה הסונית הג'יהאדיסטית בשבת, הסיכויים לכך שיפרוץ עימות כזה – רק עלו.

הפגנה במחאה על ההוצאה להורג של איש הדת השיעי נימר בלונדון, בריטניה, 3 בינואר, 2016. רויטרס
הפגנה מול השגרירות הסעודית בלונדון/רויטרס
הפגנה במחאה על ההוצאה להורג של איש הדת השיעי נימר בבחריין, 3 בינואר, 2016. AP
הפגנה בבחריין/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully